ANNONS
Annons

Mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrill3

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har precis börjat framkalla och jag undrar lite över om du vet några bra knep vad det gäller framkallning av negativ film, och om du har tips på bra billig film. Också om man köper råfilm t.ex. 30m, hur många rullar får man ut av det på 36 bilds rullar. Är det svårt att göra rullarna sedan?. Vilka framkallningsvätskor på film är bra och hur bär man sig åt?

vad använder du för film?

Jag rekommenderar lite läsning i litteraturen. Gå till dit bibliotek och låna de böcker de har. Duu får en mycket större bild då än om folk svarar på specifika frågor här.
Läs i bok och fråga sen det du undrar över.

Christain, vinsten i att ladda råfilm själv ligger inte i att det blir billigare utan att man kan bestämma rullängden själv. Du får annars 20 filmer på en rårulle (36exp x 38mm + början och slutände ~1.5M)

Finns en filmladdare som gör det hela ganska enkelt. Men sen måste du byta kasetter efter några gångers användning för att minimera risken med repor på negget..

Betydligt bättre att köpa 20-pack eller liknande... men visst..vill du bara ha 12 bilders rullar så...

Fördelen med att ladda själv är naturligtvis att det blir billigare. Ibland kan man få tag i Tri-X rullar oerhört billigt vilket gör filmkostnaden minimal. En 36 rulle för 20 kronor, vart hittar man det?

Rullarna är av plast och kan återanvändas flera hundra gånger. Enkelt att öppna och stänga dem.

byta rullar...

bör man som ngn sa göra med jämna mellanrum....ett smart tips (om du ej kör med kamera som ställer in filmtypen helt själv) är att ta förbrukade filmrullar och använda dem...dvs gör engångsrullarna till flergångs genom att klippa av filmen ca 3 cm från rullen och sedan ta en bra tejp och sammanfoga den film du ska rulla upp med snutten som sticker ut ur rullen.

Ska nog fundera på att skaffa egen laddare...vad brukar det kosta? Ofta så vill jag ha mindre film i kameran, det r ju ultimat för tester etc. Knäpp, framkalla jämför...

Filmladdare

Hejsan

En film laddare kostar 565 och ett filmladdarpaket 690 hos photax.se till filmladdarpaketet medföljer:
1 st AP filmladdare.
1 st Råfilm 30,5 m
20 st plasttomkassetter.
20 st filmburkar.
Etiketter att fästa på filmkassetterna.

Det är nog bra att ha en sån filmladdare om man ska experimentera med exponering och dyl.

Dock kan jag få problem med att ladda den...har inget 100% ljustätt rum. Labbet funkar helt klart för pappersframkallning men när jag laddar spiralen så lägger jag för säkerhetsskull över ett mörkt tyg....fast de kanske inte är svårare att ladda än en spiral?

Det är ganska lätt att ladda. Det gäller bara att veta var man har sakerna i mörkret och tänka på att man sätter rullen åt rätt håll.

Köp en mörkrums säck (225:- hos Photax), oumbärlig när man skall ladda filmladdaren eller framkallningsdosan. Jag använder den dock alltid i ett mörkt rum... så att man är på den säkra sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar