Annons

Mörka intensiva bilder, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

EmilyO1

Ny medlem
Hej! Förälskat mig i mörka, lite rustika bilder och vill kunna ta såna själv, problemet är bara att jag (hobbyfotografen) inte begriper hur jag ska göra för att fånga ljuset på rätt sätt.. Har ganska basic kunskaper, dvs jag flyttar mig från autoläget på kameran (Nikon D5000) men inte så långt! Jättetacksam för hjälp! Se bifogade bilder så ser ni vad det är jag vill åstadkomma..!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    51.1 KB · Visningar: 79
Om jag inte riktigt misstar mig så är Clarity/Klarhet uppdraget ganska rejält i Lightroom och samtidigt sänka Lystern för att bleka ut färgerna lite.

Med reservation för att jag förmodligen har helt fel... Men på den bifogade bilden så ser det ut som att bilden är tagen inomhus med fönsterljus snett framifrån. Fönsterljus är ett sätt att ljussätta en bild som ger resultat lite åt det håll du vill.

Pröva med manuellt och underexponera, dvs öka slutartiden över vad autoläget föreslår eller mindre (högre tal) bändare.

Du bör då direkt få det du vill och slipper sitta med efterbehandling.

-J!

Hej! Förälskat mig i mörka, lite rustika bilder och vill kunna ta såna själv, problemet är bara att jag (hobbyfotografen) inte begriper hur jag ska göra för att fånga ljuset på rätt sätt.. Har ganska basic kunskaper, dvs jag flyttar mig från autoläget på kameran (Nikon D5000) men inte så långt! Jättetacksam för hjälp! Se bifogade bilder så ser ni vad det är jag vill åstadkomma..!

Jobba med lite mjukare ljus än du eftersträvar. Sen mörkar du till i efterbehandlingen. Blir bättre kvalitet än om du gör tvärtom.

Kör manuellt läge och laborera, det är ju motiv som inte rör på sig! Ha det så kul!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar