Annons

Mörka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett bekymmer som jag hoppas någon har ett bra tips om.

Om jag spara bildern/filerna i.Jpg och öppnar dem med Windows Wiewer så är bilderna mörkare än om jag öppnar dem med Photoshop (eller något annat program). Likaså om jag öppnar .tiff bilder med Windows Office Document Imaging (som windows vill öppna tiff-bilder med). Samma "fenomen" uppstår när jag ska spara en befintlig bild i "Save for Web".

Detta är extra besvärligt om någon del i bilden ligger lite i skugga då detaljerna inte syns (vilket jag ser i Photoshop) som jag önskar.

Tyvärr så verkar de mörkare bilderna vara de som "styr" då dessa liknar mer dem jag får efter framkallning och när jag lägger ut dem på webben.

Detta är tråkigt för jag kan aldrig vara säker på hur bilden kommer se ut vid framkallning eller för webben efter en redigering i Photoshop.....

Bifogar en bild som illustrerar bekymret - i Photoshop så är bilden betydlig mer detaljrik runt ögonen och det svarta partiet. Efter jag sparat om den som jpg (save for web) så är den mycket mörkare och ej så detaljrik.

Är det någon som känner igen problemet och finns det något att göra åt det? Har det med färgprofilen i Photoshop att gör tro?

Det verkar i alla fall inte spela någon roll vilken kamera jag tar bilderna med. Har både en Canon 20D och en enklare kompaktkamera.

Tack på förhand!

Mvh
Bosse
 

Bilagor

  • hectorogon.jpg
    hectorogon.jpg
    20 KB · Visningar: 551
Hej!

Jag tror ditt problem har att göra med vad som kallas "Color management". I Photoshop CS finns ett hjälpavsnitt som heter "Producing Consistent Color (Photoshop)" som tar upp ämnet.

MVH
Johnnie
 
Hej, och tack för era otroligt snabba svar!

Tyvärr så hjälper det inte att konvertera till sRGB. Bilderna blir ändå mörkare än vad de är i Photoshop när jag sparar dem (många av bilderna är redan i sRGB från början) eller ser på dem direkt i "Save for web".

Ska läsa på det här med "Producing Consistent Color" och om jag kan hitta något där.

Tack igen för era svar.

Mvh
Bosse
 
Hmm. märkligt..Jag hade precis samma problem som du förut, men när jag förstod det där med sRGB så har det alltid funkat.
 
Hej igen,

Ja, visst är det märkligt :-(

Har nu kalibrerat skärmen igen för vilken gång i ordningen men det är samma bekymmer fortfarande. Bilderna är ljusare i Photoshop (betydligt) än i Windows Wiewer och när jag sparar dem i "Save for Web).

Något som även är konstigt är följande:
När jag tog en skärmdump av mina "settings" enl. nedan så vart det ingen skillnad när jag skulle spara ner bilden. I alla fall upplevde jag inte att den blev mörkare. Jag testade då att kopiera en bild från Aftonbladet för se om det blev någon skillnad (tänkte att de kanske är något med bildfilerna från min kamera i alla fall - OCH jag har raderat bilden så det var bara i "vetenskapligt syfte :). Men det blev samma här - bilden blev mörkare när jag skulle spara om den.

Har även provat med att ta bort Adobe Gamma från Uppstarten av Windows men det hjäpte inte det heller.

Kan det vara drivrutinerna till grafikkortet? Men det är väl för långsökt... :)

För det måste väl var något i profilerna som laddas in? Vilka kör ni på?

Mvh
Bosse
 

Bilagor

  • settings.jpg
    settings.jpg
    28.5 KB · Visningar: 421
har samma problem och tänkte kolla om någon kommit på hur man ska fixa det? Kör cs5 och har installerat om det men samma fel nu med!! Sjukt störande :(
 
De program som du tittar på bilderna med, vad har de för stöd för
färgprofiler?

När du skriver att bilden blev mörkare efter att du sparat den så måste du också tala om vilket program du märker detta i . Eftersom du tog bilden från aftonbladet så utgår jag från att du öppnade bilden ( efter den sparats om ) i din webbläsare ?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.