Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersP69

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 300D som ska vara en mycket bra kamera, men jag tycker att alla bilder som jag tar blir rätt så mörka. Jag är inte så kunnig när det handlar om inställningar så jag plåtar mest i automatik delen och inte så mycket i det kreativa området. Det kanske skulle lösa mitt problem att köpa till en blix och inte bara använda den inbyggda.
 
Är bilderna ALLTID mörka, eller är det mest i vissa situationer? Fotar du en viss typ av bilder väldigt mycket? Får du starkt ljus in i kameran (motljus) så kan ljusmätningen lura sig.

Är det både blixtbilder och bilder utan blixt som blir mörka?

//Peter
 
Hej! Gick in och tittade på dina bilder. De ser kalla ut. Även om jag för tillfället tittar på en okalibrerad skärm. Sedan är då nåt med kontrast och ljushet också, svårt att säga utan tillgång till bilden. Vill du får du gärna maila nån så blir det lättare.
/tj
 
jag fotar allting, allså inga speciella motiv. Var ute i går förmiddag och tog lite bilder, det var soligt och fint, dem bilderna blev mörka sen tog jag några bilder på min dotter hemma i soffan dem blev mörka dem med.
 
300D är känd för att underexponera rätt kraftigt när man använder den inbyggda blixten. En snabb justering av nivåerna i PS hjälper dig (om du inte har PS så finns nivåer i de flesta andra bildbehandlingsprogram (heter nog lite olika).
 
Titta på Sigmas EF-500 DG Super. Den kan du själv reglera upp ljusstyrkan på för att få en ljusare exponering.
 
Har vi (ni) kommit fram till att blixten är problemet då? Du skriver ju att du tagit bilder utomhus i solljus som åxå blir mörka. Då lär det ju inte hjälpa så jättemycket med en blixt.

Idiotfråga:
Du har inte råkat ratta ner exponeringskompensationen på minus?

Ang. blixtbilderna:
Vilken slutartid har du använt? Jag har sett otaliga exempel på att blixten inte synkar ordentligt på 1/200.
Sen är ju, för den delen, inte den inbyggda blixten inte så jättekraftig, så på lite längre avstånd kan det ju vara så att den inte helt räcker till, men det förklarar ju inte utomhusbilderna.
 
bilderna som jag tog ute kan nog bero på motljus
men bildera som jag tog på flickan i soffan så är slutartiden 1/60
 
Så alla utomhusbilderna var tagna i motljus?
Isf är det ju en möjlig orsak.
Jag bara tycker att det vore dumt att köpa en blixt för att lösa problemet bara för att märka att det inte var det som var problemet. :)
 
nä alla var inte tagna i motljus. Men det var starkt solsken vid + att det var vid en sjö det det blir väl kanske så då. Jag var ute även idag men då blev bilderna bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.