Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med manuellt objektiv i M-läget, men inte i Av med samma inställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har en Pentax K10D som jag prövar en del gamla objektiv till. Dessa objektiv är helt manuella, så brännvidden ställs på objektivet, och visas bara som "--" i kameran. Det enda jag kan ställa i kameran är således ISO och slutartid.

Idag försökte jag mig på att fota lite enligt "sunny 16", men tyckte att bilderna bara blev mörka. Idag var det strålande sol, så jag försökte ta bilder med ISO100 med slutartid på 125, och ISO200 med slutartid runt 200. f/16 inställt på objektivet. Bilderna blir mörka, oanvändbara.

Det skumma är att om jag låter ISO i kameran vara orört, och lämnar objektivet i f/16, men låter kameran skälv bestämma slutartid (i Av-läget) så blir bilderna bra. Det jag inte förstår är att dessa bilder togs med en slutartid på runt 1/1000 eller ännu kortare!

Nu på kvällen tog jag först en bild i Av-läget, denna blev hyfsat bra exponerad. Kollade inställningarna, skiftade över till M-läget, och ställde in samma inställningar där. Denna bild blir mörk, oanvändbar. Vad kan detta bero på? Länkar till bilderna jag menar:

Bild 1, M-läget inställningar kopierade från bild 2.
http://213.67.117.22/shares/Bosch/bild1.JPG

Bild 2, Av-läget.
http://213.67.117.22/shares/Bosch/bild2.JPG

Båda bilderna är tagna med slutartiden 1/100 och ISO 200, med en bländare på 5.6.
Vad kan detta bero på?
 
I Av-läget kommer inte kameran inte blända ner objektivet om det är helmanuellt med k-fattning och du kommer därför bara kunna ta bilder med största bländaröppning.
Det manuellt läget fungerar som semi-automatisk bländarprioritet med den här typen av objektiv. Dvs ställ in bländaren du vill använda på objektiv och tryck på gröna knappen för att kameran ska ställa in slutartiden.

Om du tittar på dina bilder så kan du se att skärpedjupet är större på den tagen i M.
 
Alla Pentax objektiv med k-fattning har en nedbländningsmekanism som kameran använder för att blända ner innan exponering sker. För helmanuella objektiv sker det bara i manuellt läge på Pentax DSLR.

Skulle objektiven bländas ner direkt när bländaren ändras på objektiven skulle sökaren bli mörkare vid nedbländning. Om du tittar i sökaren när kameran är inställd i manuellt läge och trycker på gröna knappen och du bländat ner objektivet kommer du se att sökaren blir mörkare en kort stund. Detta gör kameran för att kunna mäta ljuset vid vald bländare.
 
Hm, jag levde i föreställningen att kamerahuset ryckte undan pinnen som håller bländaren vidöppen, i det ögonblick man trycker på knappen? Och då stänger bländaren till det värde som man rattat in på objektivets vred?
 
Hm, jag levde i föreställningen att kamerahuset ryckte undan pinnen som håller bländaren vidöppen, i det ögonblick man trycker på knappen? Och då stänger bländaren till det värde som man rattat in på objektivets vred?
Det är det jag försökt förklara, men med helmanuella objektiv gör kameran det bara i manuellt läge, och ljusmätningen måste ske i nerbländat läge.

I halvautomatiska lägen behöver kameran veta objektivets största bländaröppning och vilket bländartal som är inställt på objektivet för att automatiken/ljusmätningen ska fungera. Därför har Pentax valt att i Av så bländas inte objektivet ner för det är bara i full öppning som exponeringen blir rätt.
 
Har en K20D med gamla objektiv och visst bländar kameran ner till på objektivet inställt värde i AV läget. Tog på kul nu tre bilder bl. 5.6, 11 och 32 på mina Tamron objektiv med Adpatall-fattning. Alla blev lika bra exponerade. Det som jag upptäckt är att tiden man får tycks gälla för full fländaröppning. Alla bilder ger 1/1600 dels sek. Det värde som man sedan ser som tidsresultat. I M läget gäller som sagts att man trycker gröna knappen eller mäter med lös mätare.
 
Om bilderna blir rätt exponerade med samma slutartid oavsett vad bländaren står på så tyder det att objektivet inte bländas ner.

Det står också tydligt i manualerna till Pentax kameror att om man använder manuell inställning av bländarringen så kommer inte objektivet bländas ner i Av.
 

Bilagor

  • Bländarring.gif
    Bländarring.gif
    19 KB · Visningar: 327
Det är det jag försökt förklara, men med helmanuella objektiv gör kameran det bara i manuellt läge, och ljusmätningen måste ske i nerbländat läge.
Jo, jag förstod vad du skrev. Jag har förvisso ingen pentax men samsung och jag måste nog prova. Jag har nog tyckt att skärpedjupet ändrar sig när jag ändrar bländarringen. Men jag kan ju missta mig. Tack för tipset. Man lär sig varje dag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.