** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med D70 vid serietagning

Produkter
(logga in för att koppla)

bomalt

Aktiv medlem
Har någon haft problem med mörka bilder vid serietagning med Nikon D70?

Det inträffar ibland att de 4-5 första bilderna i en serie är rätt exponerade, sedan kan de följande bilderna bli mycket underexponerade. Kameran börjar använda en kortare slutartid och en mindre bländare plötsligt.

Exempel: De första bilder (som är rätt exponerade) har t ex 1/800 sek och F/14 som exponeringsvärde, efterföljande bild har 1/1250 sek och F/18, nästa bild har 1/1600 sek och F/20!

Inträffar inte alltid vid serietagning, men ibland. Både min son och dotter, som har varsin D70, har råkat ut för detta vid serietagningar så det verkar inte bara vara min kamera som beter sig så.

Om jag ställer in kameran manuellt på t ex 1/400 sek och F/10 och tar en serie blir alla bilderna rätt exponerade. Är det ljusmätningen som inte hänger med vid serietagning. eller..?

Någon som vet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar