Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mörk nederkant?
- Trådstartare Nickelas
- Start datum
BME
Aktiv medlem
Det är med största sannorlikhet inte frågan om att spegeln inte hinner upp, utan snarare ett problem med slutaren.
Jag hade ett liknande problem när jag dammade av min analoga EOS 10 efter att ha låtit den ligga ett par år. Då rörde det sig om smuts på slutarlamellerna, eller rättare sagt mycket små droppar av olja som hade letat sig ut från någon av kamerans mekanik, förmodligen någon mekanik som hade med själva slutaren att göra. Efter att det hade påpekats för mig kunde jag också se detta genom ett öppet bakstycke. Tydligen är det inte helt ovanligt att detta händer. Olja på slutarlamellerna leder såklart till att de klibbar ihop.
Hur som helst så behövde jag inte byta slutaren utan bara få den rengjord. Bara det kostade i och för sig strax under 1000kr, men det var billigare än att byta slutare i alla fall.
Jag hade ett liknande problem när jag dammade av min analoga EOS 10 efter att ha låtit den ligga ett par år. Då rörde det sig om smuts på slutarlamellerna, eller rättare sagt mycket små droppar av olja som hade letat sig ut från någon av kamerans mekanik, förmodligen någon mekanik som hade med själva slutaren att göra. Efter att det hade påpekats för mig kunde jag också se detta genom ett öppet bakstycke. Tydligen är det inte helt ovanligt att detta händer. Olja på slutarlamellerna leder såklart till att de klibbar ihop.
Hur som helst så behövde jag inte byta slutaren utan bara få den rengjord. Bara det kostade i och för sig strax under 1000kr, men det var billigare än att byta slutare i alla fall.
Slowfinger
Aktiv medlem
Häftig "solförmörkelse". Var det på din D70?
Spegeln fastnade plötsligt mitt i ett skott på min D70 för ett par veckor sedan när jag plåtade. Jag tänkte att "det var den kameran det" men efter att ha plockat av objektivet och petat ner spegeln går den som en klocka igen. Den har gått ungefär 25 000 exponeringar totalt.
Spegeln fastnade plötsligt mitt i ett skott på min D70 för ett par veckor sedan när jag plåtade. Jag tänkte att "det var den kameran det" men efter att ha plockat av objektivet och petat ner spegeln går den som en klocka igen. Den har gått ungefär 25 000 exponeringar totalt.
Anders_Dahl
Aktiv medlem
Nickelas skrev:
Någon som anar en lite mörkare ton i nedre delen?
Stod och väntade in solnedgången men då blev det plötsligt så här på de högra bländartalen..
Hänt någon annan? Nåt råd?
Har precis samma problem !
Har lyckats utröna att det bara händer vid exponeringstider längre än ca: en sekund.
Min började uppföra sig såhär för ungefär ett år sedan, anledningen till att jag inte lämnat in den är att jag lite då och då får "den blinkande gröna döden". Har hela tiden väntat på att den ska lägga av helt och hållet då Nikon reparerar just det problemet kostnadsfritt. Min förhoppning var att det hela hänger ihop och att underexponeringen är ett förstadie till den "gröna döden".
Men det är klart......nu har jag väntat ett helt år så det är nog dags att bita ihop och skicka in kameran.....
Här är "min" forumpost angående detta problem, med bildexempel. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=45252
/Anders
Nickelas
Aktiv medlem
Själv har jag inget grön död syndrom på min d70. Så det lutar väl kanske åt ett mekaniskt fel beroende på smuts i slutaren? Inget man vill pilla med själv antar jag, men tusen låter saftigt! Men att veta att bilderna kan paja vid längre slutartider funkar ju inte heller. Är det Nikon man ska gå till eller kan man komma undan billigare?
Mejlade Nikon om problemet i Torsdags och väntar på svar
Mejlade Nikon om problemet i Torsdags och väntar på svar