ANNONS
Annons

Mörk Canvas från Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Jag beställde en 60x70 cm canvas från Crimson för ett tag sedan men när jag fick hem den så var den mörk och en en del ljusgula partier.
jag ringde Crimson och klagade och jag bemöttes av väldigt trevlig kvinna som lovade att kolla upp vad som har hänt och sedan skulle hon fixa bilden så att den ser ut som den gör på skärmen.Måste säga att Crimson är väldigt proffsiga i sitt bemötande..


Men hur gör man för att ljusa upp bilden 12 steg!? läste den nånstans i en annan tråd!!
Hur går jag till väga för att veta att bilden jag beställer från crimson ser ut som jag vill??

Jag använder deras profil och min skärm är kalibrerad..

/Danne
 
Frågan är mer HUR du använder deras profil?

Jag har också en kalibrerad skärm (Spyder Pro) och softproofar med Crimsons profil. Resultatet blir mycket snarlikt, kanske en liten gnutta mörkare.
 
Problemet med att deras printar från prefix blir mörkare än skärmen är rätt väl omtalat numera här på forumet.

Jag brukar flytta svartpunkten 20steg bara, eller mera rätt så flyttar jag svartpunkten till 20.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Jag brukar flytta svartpunkten 20steg bara, eller mera rätt så flyttar jag svartpunkten till 20.
Jag har svårt att förstå på vilket sätt din bild skulle bli ljusare av den operationen. Den borde bli mörkare eftersom du klipper lågdagrarna om bilden är korrekt exponerad.

Enda chansen som jag ser att den metoden skulle fungera är att du låter Crimson automatjustera dina bilder och att printerns automatik ser din bild som för mörk och då justerar upp den till normala nivåer som du upplever som en ljusare bild.

Att låta bilden automatjusteras brukar inte vara ett effektivt sätt att få kontroll över resultatet.

Gör som Jesper istället, softproofa med Crimsons profil och justera bilden med nivåer eller kurvor. Duplicera bilden så du ser hur den ser ut i orginal samtidigt som du jämför med din softproof som du justerar.

Se också till att när du kalibrerat skärmen, du inte har för hög Brigthness på skärmen. En ny LCD-skärm är alldeles för ljus och bör kalibreras till någonstans 130-140 cd beroende på hur ljust rummet är. Är skärmen för ljus kanske du justerar bilden mörkare för du tror den ska se ut så och utskriften du får från Crimson blir för mörk.
 
alfin skrev:
Jag har svårt att förstå på vilket sätt din bild skulle bli ljusare av den operationen. Den borde bli mörkare eftersom du klipper lågdagrarna om bilden är korrekt exponerad.

Ja, alltså får man se till att man framkallar sin RAWfil med en viss lattitud till svartpunkten (således överexponernar bilden). Kanske inte så lyckat om man har ljusa partier i bilden. Men förfarandet med svartpunkten är tydligen något som funkar för visssa. För mig själv, så funkar softproofingen utmärkt, sedan ska man tänka på att skärmen presenterar bilden med ljus, kopian reflekterar bara det befintliga ljuset. Därför tror jag man upplever skärmbilden som ljusare än vad den i själva verket är. Men jag är inte helt säker här, Men det kan nog Stefan O svara på :)
 
Det är väl bara att kolla direkt på skärmen, min bild blir ljusare iaf. Annars är det ju liten vits att skicka det till prefix. Samtliga i klassen gör likadant tror jag.

Självklart är skärmen kalibrerad. Dock inte till 130-140cd eftersom garantin inte gäller då.



Eizo garanti

Mvh
Maverick
 
Jag lägger in en bild så får ni se hur jag gör!!

softproofar kan nån förklara??


/Danne

Edit:ser att bilden blev lite liten men jag får hoppas på att ni ser bra..
 

Bilagor

  • forum.jpg
    forum.jpg
    84.7 KB · Visningar: 1,670
Senast ändrad:
Maverick skrev:
Det är väl bara att kolla direkt på skärmen, min bild blir ljusare iaf.
Alla har ju inte förmånen av att köra en avancerad Eizo-skärm, vanliga LCD-skärmar kan ligga långt över 200 cd när de är nya.

Tyvärr förstår jag ändå inte hur du bär dig åt för att få en ljusare utskrift genom att klippa lågdagrarna.

Jag och säkert många andra också, skulle gärna vilja förstå mer i detalj vad du menar och hur du bär dig åt. Det verkar vara en enkel metod och jag säger inte att du har fel, jag vill bara förstå hur det fungerar.

Nedan är en korrekt exponerad bild på en häst, där jag i den högra bilden klippt lågdagrarna till 20. Bilden ser mörkare ut på min skärm, men det kanske beror på att jag kör via en enkel Dell-skärm och inte en Eizo? Tacksam om du kan förklara vad du gör så även jag förstår.

En större version av hästbilden finns här: Hästbild
 

Bilagor

  • hastar.jpg
    hastar.jpg
    74.8 KB · Visningar: 1,684
Angående Crimsons utskrifter,
jag har skrivit ut en del bröllopsbilder hos dem och jag tycker att huden i ansiktet oftast blir alldeles förskräcklig ut. Deltajer framhävs markant (så som skugga, ojämnheter, skäggstubb) Färgen är ojämn, lite grå, grön, beige osv. På skärm ser det bra ut, huden är jämn osv men helt annat på utskrift.

Har någon annan varit med om detta när ni använder Crimson?

/Marie
 
Jeppe skrev:
Frågan är mer HUR du använder deras profil?

Jag har också en kalibrerad skärm (Spyder Pro) och softproofar med Crimsons profil. Resultatet blir mycket snarlikt, kanske en liten gnutta mörkare.

Det är dags för mig att köpa min egen kalibreringsverktyg och undrar om du rekommenderar att man köper Spyder Pro om man vill vara näst intill säker på hur bilderna blir i tryck?

Vad menas med att du softproofar med Crimsons profil?

Hittar man profilen på deras hemsida?

/Marie från FotoPärlan
 
Ja kan ingen förklara hur man går tillväga för att få bilderna att se bra ut som man beställt från Crimsons Prefix tjänst!!

Gärna på ett sätt så även en dubbelamatör som mej fattar..


/Danne
 
LEXrasta skrev:
Ja kan ingen förklara hur man går tillväga för att få bilderna att se bra ut som man beställt från Crimsons Prefix tjänst!!

Gärna på ett sätt så även en dubbelamatör som mej fattar..


/Danne

Kan nämna att jag också använder prefix.
 
alfin skrev:
Tyvärr förstår jag ändå inte hur du bär dig åt för att få en ljusare utskrift genom att klippa lågdagrarna. [/URL]

Han klipper inte lågdagrarna, istället flyttar han svartpunkten så att den mörkaste svärtan blir 20 nivåer ljusare. Så här (se bild):
 

Bilagor

  • levels.jpg
    levels.jpg
    53.7 KB · Visningar: 1,601
Korrigering: det är inte svartpunkten, utan svartnivåpunkten (rätt term?) du skall flytta.

Det jag beskrev här ovan, det gör du allra sist, när du gjort alla andra justeringar. Spara den uppljusade bilden som en separat fil, bara ämnat för Crimsons canvas, då har du bilden utan uppljusning klar för andra ändamål.

Jag har inte beställt bilder på canvas (än) från Crimson, men jag kan tänka mig att det blir en punktförstoring (som av någon anledning inte korrigeras av deras icc-profil) som gör att bilden blir mörkare. Enklast att själv ta med denna punktförstoring i beräkningarna är att flytta svartnivåpunkten åt höger lite grann, enligt det jag beskrev i förra inlägget.

Men det enda rätta vore ju att de kalibrerade om sin maskin. Detta eftersom man som kund borde kunna förvänta att de är medvetna om maskinens punktförstoring och att de tar med den i beräkningarna själv. När de kalibrerar kan de även ta med i beräkningen att punktförstoringen nödvändigtvis inte är linjär. Genom att flytta på svartpunkten gör du en linjär korrigering av hela tonskalan från 0 till 254. Vitpunkten (255) påverkas inte). Något annat än en linjär korrigering tjänar det inte till att göra själv, eftersom du som kund inte kan (och inte ska behöva) veta hur tonkorrigeringskurvan ska se ut.





Fotnot:
Punktförstoring kan orsakas av många olika saker, men det innebär att en rasterpunkt blir/upplevs som större än vad den egentligen ska vara. Om en punkt ska vara exempelvis 95% så blir den istället kanske 100%. Och en rasterpunkt som ska vara 20% blir exempelvis 35%. Då blir hela bilden mörkare än vad du hade tänkt dig och den slår dessutom igen i lågdagrarna (punkter nära 100% blir 100% svarta/färgade).
 

Bilagor

  • punktforstoring.jpg
    punktforstoring.jpg
    35.8 KB · Visningar: 1,576
Eeros skrev:
Han klipper inte lågdagrarna, istället flyttar han svartpunkten så att den mörkaste svärtan blir 20 nivåer ljusare. Så här (se bild):
Och det kallas med min terminologi för att justera vitpunkten. Det är samma sak som att justera "Exposure" i en raw-konverterare - man kontrollerar bildens "White Point", blanda inte ihop det med vitbalans, som ställer färgtemperaturen!

Om det är sättet att få en bild från Crimson ljusare har jag aldrig hört något så dumt någonsin på Fotosidan. Det är en del av att justera en raw-fil korrekt exponeringsmässigt och har ingenting att göra med hur en bild ska förberedas för utskrift.
 
Det är precis så som Eero beskriver som vi gör och kanske heter det svartnivåpunkt snarare än nått annat. Vi säger iaf svartpunkten bara.

Hur som helst så är det inte så vi sätter vare sig vit- eller svartpunkt. Det är lite omständigt att förklara hur vi gör. Men finns beskrivet i boken Adobe Photoshop CS2 for Photographers av Martin Evening.

Har ni nått annat sätt som fungerar för er så fortsätt med det.

Mvh
Maverick
 
Läs då sidan 142 ff, "Fine-tuning the endpoints" och "Specular Highlights" en gång till, så förstår du bättre vad Martin Evening talar om.

Notera att han nämner skillnaden mellan "Black Point" och "White Point" och vad det betyder. Från sidan 434 ff går han översiktligt igenom hur Camera Raw fungerar. Notera sidan 443, 15 rader från toppen; "The exposure slider is a little like the input highlight slider in the levels dialog".

Ta nu min hästbild och förklara för mig hur jag genom att minska vitpunkten med 20, alltså 235 istället för 255 (inte "eller mera rätt så flyttar jag svartpunkten till 20" som du sa tidigare) kan få en ljusare bild från Crimson utan att den här gången klippa högdagrarna i molnen.

Jag börjar bli duktigt trött på allt skitsnack som sprids via Fotosidan. Alla fullständigt tagna ur luften uttalanden som saknar all form av substans.

Det finns en parallelltråd här, "Utskrift hos Crimson", som inte kan karaktäriseras som annat än "En blind leder en blind"; "omvandlar den pixelbaserade bilden till en rastrerad bild" - man vet inte om man ska skratta eller gråta!

Hur ska nybörjare och andra som vill försöka lära sig, någonsin få rätt på detaljerna när det skrivs så mycket kvalificerat skräp här som inte stämmer?
 
alfin skrev:


Ta nu min hästbild och förklara för mig hur jag genom att minska vitpunkten med 20, alltså 235 istället för 255 (inte "eller mera rätt så flyttar jag svartpunkten till 20" som du sa tidigare) kan få en ljusare bild från Crimson utan att den här gången klippa högdagrarna i molnen.

Titta efter vad han gör. Det är inte en råfil han bearbetar utan en färdig TIFF-fil. Han ändrar inte heller ingångsnivåerna, vilket skulle klippa valörer, utan istället utgångsnivån. Han ändrar utnivån från 0 till 20 på svartpunkten och det gör att de valörer som annars lätt kan drunkna i de svarta partierna flyttas upp i valörskalan så att de återges på ett vettigt sätt.

Sedan undrar jag om allt detta med att Crimson printar för svart egentligen inte beror på att man har för svagt ljus när man tittar på utskriften. Man bör ha en belysning på minst 500 lux för att man ska kunna se bilden på ett vettigt sätt. Vet man att man ska visa bilden under mörkare miljöer måste bilden kompenseras. Det är svårt för Crimson att veta under vilken belysning som bilder kommer att betraktas, så de går nog efter ISO-standarden.

Stefan
 
alfin skrev:
Och det kallas med min terminologi för att justera vitpunkten. Det är samma sak som att justera "Exposure" i en raw-konverterare - man kontrollerar bildens "White Point", blanda inte ihop det med vitbalans, som ställer färgtemperaturen!
Det kallas att justera utgångsnivån för svartpunkten. Blanda inte i vitpunkten i detta resonemang. Det är absolut inte samma sak som att justera Exponering i en råkonverterare.

Stefan
 
Atena skrev:
Det är dags för mig att köpa min egen kalibreringsverktyg och undrar om du rekommenderar att man köper Spyder Pro om man vill vara näst intill säker på hur bilderna blir i tryck?
Spyder Pro är en bra kalibrator, betydligt bättre än den gamla Spydern, som jag aldrig litade på. Enda nackdelen med den är att om du använder det medföljande programmet tar kalibreringen lång tid, upp mot 20-30 minuter. Andra bra kalibratorer är EyeOne Display. Men tänk också på att du behöver skaplig skärm och inte minst en vettig arbetsmiljö för att du ska kunna använda din skärm.

Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar