Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Möjlighet att länka bilder istället för att ladda upp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyl

Aktiv medlem
Jag är inte särskilt nöje med hur forumet fungerar när det gäller att kunna visa bilder i trådarna. Eftersom bilderna laddas upp så förstår jag att en begränsning i storlek och upplösning är nödvändig. Det finns ju dock andra forum där man istället länkar till bilder man laddar upp på t ex Flickr och Smugmug. Skulle det gå att lägga till den funktion på fotosidan.se?
 
En smutt funktion som vissa forum har är att bilder länkade till (eller uppladdade) i trådar gör att just det inläggets storlek anpassas till bilden. Det förstör alltså inte trådens läslighet, men man kan ändå infoga betydligt större bilder än 400x400 pixlar utan några problem. Det vore inte helt fel, och särskilt intressant blir det i trådar där kamera- och objektivprestanda diskuteras.
 
Tycker det är bra att man inte kan länka in bilder som ligger på andra sajter i diskussioner här. Det blir väldigt irriterande när bilderna av någon anledning tas bort på den andra sajten och luckor uppstår i diskussionen här på FS.
 
Tycker det är bra att man inte kan länka in bilder som ligger på andra sajter i diskussioner här. Det blir väldigt irriterande när bilderna av någon anledning tas bort på den andra sajten och luckor uppstår i diskussionen här på FS.

Det tycker jag är ett icke-problem. Andra fotoforum som jag är med på har denna funktion och det är ytterst sällan bilder försvinner ur trådarna.
 
Dessutom händer det att man möts av ett meddelande från bildhostingsajten ifråga (tror Photobucket har det så) som talar om att användaren överskridit sin kvot, istället för att den avsedda bilden visas.

När användaren hostar bilden själv så händer det att bilden inte visas för att sajten är nere, el dyl.

Det som också är bra med uppladdning till FS är att bilden inte kan ändras mera sedan, så att diskussionen förvanskas.

De här problemen har jag mött på andra fotoforum jag är med på, t ex FM. Hela trådar kan bli meningslösa när bilder på t ex optiktester bara försvinner och texten återkommande hänvisar till bilden.
 
Tack för era synpunkter. Vi har inte för avsikt att tillåta IMG-länkar, av orsaker som redan skrivits här - och att vi inte tycker det behövs helt enkelt. Vi har ju gott om plats på disken och lagrar gärna bilderna åt er tillsammans med inlägget (till skillnad från andra forum). Är filstorleksbegränsningen ett problem kan vi dock se över det.

Det är möjligt att vi har något forum som tillåter det idag dock, av historiska skäl - skall kolla över det.
 
Ytterligare en aspekt, som jag glömde, är att någon kan frestas att djuplänka till någon annans bildmaterial. Den som äger bilden uppskattar inte alltid det och det har hänt att man då ersatt den länkade bilden med en grovporrbild som givits samma filnamn som den ursprungliga.
 
Det jag framförallt stör mig på är storleksbegränsningen på 400 pixlar. Sajten heter ju Fotosidan och inte "Thumbnailsidan"... :)
 
Man kanske kunde utöka till 640 pixlars bredd, och att endast de inlägg som innehåller bilder blir så breda? Så verkar det ju ha funkat när det gick att länka. Själva filstorleken på bilden behöver nog inte vara större än dagens 100 kilobyte, då det räcker ganska långt för såpass små bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.