Annons

"måttband för objektiv"

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett hopp mellan 14mm --> 50mm --> 70mm-->, och har fram tills idag bestämt mig för ett 24-70. Men nu börjar jag fundera på om jag inte ska köpa ett 16-35 ist. Mitt 14mm är ett samyang, alltså MF, så något med autofokus i vidvinkelområdet vore inte heller fel. Sedan känner jag att hoppet mellan 14 o 50 är större än 50 o 70, och att ett 16-35 ger mer för pengarna om ni förstår. 35mm --> 50mm kan man zooma med fötterna, 50mm --> 70mm --> likaså. 14mm --> 24mm känns mer tveksamt, det blir aldrig den vidvinkelkänslan om man backar några steg med 24mm, när jag inte vill eller kan använda 14mm. Vad hade ni gjort? Detta är till Fullformat.

Nu till den riktiga frågan. Finns det något generellt mått så att man kan mäta sig till dessa brännvidder med en egen bild? Jag tänker mig alltså inte en färdig bild på nätet där man kan välja brännvidd och därmed se hur stor del av miljön som kommer med (Bättre än inget, länka gärn om det finns), utan jag är mer ute efter något mått i tex pixlar. Låt oss säga att jag tar en bild med min 5d mark II med 14mm utan att beskära den något, det ger en bild på X*Z pixlar . För att få en bild tagen med ett 24mm från samma plats måste jag ta bort och endast ha kvar Y*U pixlar. För 35mm A*S pixlar osv. Jag hoppas ni förstår. Anledningen till varför jag vill åt detta är för att jag dels inte kan räkna ut den matten själv, och dels för att jag inte vet miljöns rätta proportioner eftersom jag inte tagit bilden själv.

Tack så jätte mycket i förhand, jag hoppas att någon kan hjälpa mig!

Och det kanske inte framgår, men jag vill just ha "måttbandet" för att se hur stor skillnad 14mm vs 24mm verkligen ger.

Jag gillar verkligen fotojournalism och dokumentärt där man visar något som omvärlden inte kan se, och vidvinkel är väldigt förekommande då.

Relationen mellan brännvidderna kan vara tämligen enkel att förstå och förutsäga.

Huvudregeln kan sägas vara att en fördubbling av brännvidden ger dig ett utsnitt motsvarande 1/4 av den ursprungliga bildytan, en halvering ger på motsvarande sätt ett 4 ggr större utsnitt.

Mellanstegen är också ganska enkla att visualisera. Om brännvidden multipliceras med 1,4 (egentligen roten ur två) får vi ett utsnitt motsvarande halva den ursprungliga bildytan, multipliceras brännvidden med 0,7 får vi ett dubbelt så stort utsnitt.

Ta ett vanligt A4 papper, säg att det representerar vad du ser i sökaren vid en viss brännvidd t.ex. 35 mm. Vik pappret på mitten, nu har du ett utsnitt som motsvarar 50 mm (35 x 1,4 ~50). Vik pappret en gång till och du har ett utsnitt som motsvarar 70 mm (35 x 2 ~ 50 x 1.4 ~ 70).

Det är av denna anledning som vi har den klassiska serien brännvidder 16 - 24 - 35 - 50 - 70 - 100 - 135 - 200 som så ofta finns markerad på zoomobjektiv, där varje steg motsvarar ungefär en halvering/fördubbling av bildytan.

Relationen mellan brännvidderna kan vara tämligen enkel att förstå och förutsäga.

Huvudregeln kan sägas vara att en fördubbling av brännvidden ger dig ett utsnitt motsvarande 1/4 av den ursprungliga bildytan, en halvering ger på motsvarande sätt ett 4 ggr större utsnitt.
Ännu enklare är kanske att säga att om du dubblar brännvidden så får du med hälften så mycket på bredden. Och om man halverar brännvidden får man med dubbelt så mycket på bredden.

Ännu enklare är kanske att säga att om du dubblar brännvidden så får du med hälften så mycket på bredden. Och om man halverar brännvidden får man med dubbelt så mycket på bredden.

Förvisso, men då är det kanske inte lika uppenbart att du tappar/vinner lika mycket på höjden också.

Att vrida kameran 90 grader från liggande till stående format och tänka bort halva bildytan så att bildens format är liggande igen är ett sätt att visualisera direkt i kameran, en vridning motsvarar alltså en 1,4 gånger längre brännvidd.

Mellanstegen är också ganska enkla att visualisera. Om brännvidden multipliceras med 1,4 (egentligen roten ur två) får vi ett utsnitt motsvarande halva den ursprungliga bildytan, multipliceras brännvidden med 0,7 får vi ett dubbelt så stort utsnitt.

Ta ett vanligt A4 papper, säg att det representerar vad du ser i sökaren vid en viss brännvidd t.ex. 35 mm. Vik pappret på mitten, nu har du ett utsnitt som motsvarar 50 mm (35 x 1,4 ~50). Vik pappret en gång till och du har ett utsnitt som motsvarar 70 mm (35 x 2 ~ 50 x 1.4 ~ 70).

Det är av denna anledning som vi har den klassiska serien brännvidder 16 - 24 - 35 - 50 - 70 - 100 - 135 - 200 som så ofta finns markerad på zoomobjektiv, där varje steg motsvarar ungefär en halvering/fördubbling av bildytan.

Tack så jätte mycket, det där var matnyttig information jag med en gång ska lära mig!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto