Walle
Aktiv medlem
Kanske har man i några av de bröllopsbilder du pratar om använt blixt, fast på ett sådant sätt så att det inte märks…
Nu tänkte jag mer att blixten skulle användas som komplement ljuset från omgivningen (fönster och taklampor), dvs inte ett sätt för att lysa upp hela kyrkan.
Och beroendes på grad av inverkan av omgivande ljus och dess temperatur kan det vara lämpligt att använda gel på blixten (för att blixtens färgtemperatur på ett bättre sätt stämmer med färgtemperatur hos omgivande ljus). Lämplig blixt mode här borde då vara bakridå sync, speciellt om längre slutartiderna än 1/60s används för då hamnar ev. rörelseoskärpa på rätt sida…
Jag inser att det oftast inte ger så snyggt resultat ifall blixten riktas direkt mot huvudmotivet. Men om takhöjden är väldigt hög, eller om färg hos ytan mot vilket ljuset från blixten studsar emot inte passar, kan en blixtdiffusator hjälpa.
Blixtdiffusatorn Gary Fong C4 Cloud Lightsphere II uppskattas av en del bröllopsfotografer. Denna konstruktion medger också en viss ampassning av färgtemperatur. (Finns säkert en del filmklipp på bl. a. Youtube som visar hur denna skall användas).
Gary Fong C4 Cloud Lightsphere II:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000J2V65M/booniccom03-20
Saknar själv erfarenhet av att använda Gary Fong C4 Cloud Lightsphere II, men jag hade fotograferat på ett bröllop skulle jag åtminstone funderat på att skaffa ett sådant.
Sant att effekten blir betydligt mindre vid direktriktad blixt, men även då är den tyvärr markant. Diffusorn som du länkar till funkar ju som en liten softboxt, riktigt intressant pryl faktiskt! Dock återstår ju ändå störningsmomentet som jag ser det. Dessutom får man ju tyvärr nackdelen med en diffusator att ljuset får större spridning, vilket betyder att mer ljus hamnar där det inte ska, vilket i förlängningen ger mer effekt från blixten. Det beror till stor del också hur känslig bruden, brudgummen, prästen och gästerna är, men better save than sorry som jag ser det. Ju mörkare kyrka desto mer blixteffekt behövs, och ju mörkare kyrkan är, desto mer märks blixten. Så det är ju ett lite moment 22 där.
Får jag fråga varför du föreslår bakridå? Den enda egentliga poängen med bakridå är att visa vissa rörelser på rätt sätt. T.ex. en passerande bil med lång slutartid, eller ett luciatåg. Med synk på första ridå i de situationerna så kommer ljusspåren ge illusionen av att bilen/luciatåget rör sig baklänges. Men om man har slutartider på en halv sekund eller längre vid altaret i kyrkan så gör man någonting väldigt, väldigt galet.