Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Måste man skämmas för sin kamera?
- Trådstartare strixnebulosa
- Start datum
Olsin
Aktiv medlem
Jag kollar på vilken utrustning en fotograf använt när jag kommenterar, men inte för att nedvärdera fotografer med sämre utrustning. Jag kollar in utrustningen för att se vilka möjligheter som fotografen haft med den utrustningen han haft och sedan kommentera utifrån detta. Det är t.ex. mycket enklare att sätta tajmingen i en sportbild med en Canon EOS 1 D MkII N, som smattrar 8,5 bilder/s, än med en en kompaktkamera, som hackar av 2 bilder/s.
Re: Kanske anonyma bilder?
Jo det diskuteras (se ovan), men även utan "känt namn/fin kamera" angivet på bilden så måste bilden kunna fånga betraktaren.perstromgren skrev:
Skulle det kanske vara bättre om bilderna var anonyma i några dagar? På det sättet skulle inte de namnkunniga premieras.
mr_rockster
Aktiv medlem
Om du är superaktiv på att kommentera själv så får man kommentarer, alt. om du har mycket kompisar.
Jag tror inte så många kollar på utrustningen innan de kommenterar dock så är det nog många duktiga fotografer som har bra utrustning.
MVH
Johan
Jag tror inte så många kollar på utrustningen innan de kommenterar dock så är det nog många duktiga fotografer som har bra utrustning.
MVH
Johan
P-E Claesson
Aktiv medlem
Kollade på bilderna igen och såg att jag missade en sak. Hade blandat ihop fototillfällena med publiceringsdatum.
Om jag fattat rätt så har alltså trådskaparen lagt ut en bild för bedömning för några veckor sedan och "bara" fått en kommentar. Sedan lägger han ut en bild till, och tappar humöret när denna inte kommenterats under första dygnet?
Lite tålamod kanske vore på sin plats? Det är väl rätt svårt att kunna dra slutsatser utifrån så få bilder.
Angående dyra kameror så har jag klarat mig rätt hyfsatt utan någon värstingutrustning och utan att vara känd. Visst har jag en dslr, men en billig Pentax. En del av mina bilder är tagna med ett förhatligt spegeltele, ändå har de blivit kommenterade. Så inte behöver man en dyr Canon/Nikon och vara kändis för att bli kommenterad här.
Den här lade jag upp direkt jag registrerat mig och var helt okänd. Billigaste Dslr som fanns för tillfället och ett gammalt spegeltele. Inte de bästa förutsättningarna med andra ord, men bedömd blev den iallafall.
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/668409.htm
Om jag fattat rätt så har alltså trådskaparen lagt ut en bild för bedömning för några veckor sedan och "bara" fått en kommentar. Sedan lägger han ut en bild till, och tappar humöret när denna inte kommenterats under första dygnet?
Lite tålamod kanske vore på sin plats? Det är väl rätt svårt att kunna dra slutsatser utifrån så få bilder.
Angående dyra kameror så har jag klarat mig rätt hyfsatt utan någon värstingutrustning och utan att vara känd. Visst har jag en dslr, men en billig Pentax. En del av mina bilder är tagna med ett förhatligt spegeltele, ändå har de blivit kommenterade. Så inte behöver man en dyr Canon/Nikon och vara kändis för att bli kommenterad här.
Den här lade jag upp direkt jag registrerat mig och var helt okänd. Billigaste Dslr som fanns för tillfället och ett gammalt spegeltele. Inte de bästa förutsättningarna med andra ord, men bedömd blev den iallafall.
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/668409.htm
P-E Claesson
Aktiv medlem
Gjorde ett enkelt experiment. Valde en godtycklig kompaktkamera ur produktrecensionerna. Kollade profilen på de som skrivit recensionerna och redan andra exemplet krossar tesen om att det krävs svindyr märkes dslr och att vara gammal kändis för att få kommentarer. En 17-årig tjej som fotar hundar med kompaktkamera borde väl vara helt lurad enligt den tesen, men kolla in hennes arkiv. Bara 10 bilder, men i snitt 9 kommentarer per bild talar väl sitt tydliga språk?
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=28840
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=28840
strixnebulosa
Aktiv medlem
En videokamera av den åldern som jag har begränsar inte bara antalet pixlar utan också exponeringstid och fördröjning - från avtryck till bild går det åtminstone en halv sekund, troligen mer. Jag har försökt få en bild när min dotter gungar men hon blir bara ett suddigt streck.
Alltså är jag begränsad till bilder av det som står relativt stilla, och det brukar man uppleva som tråkigt - jag kan inte göra något åt det!
Alltså är jag begränsad till bilder av det som står relativt stilla, och det brukar man uppleva som tråkigt - jag kan inte göra något åt det!
ulltand
Aktiv medlem
strixnebulosa skrev:
...Jag har märkt att det är dåligt med kommenterandet av bilder...
Men du Stefan, du har ju inte kommenterat en enda av mina bilder! (eller har du det?)
Skämt åsido. Självklart får en namnkunnig fotograf med höjdarkamera fler kommentarer än kreti o pleti (du o jag). Han tar ju oftast bättre bilder!
Själv försöker jag kommentera dåliga bilder, så du ska vara glad över att jag inte kommenterat dina! *s*
Här har du en bild jag tagit med min mobil:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/783592.htm?set=lp
8 kommentarer om jag räknade rätt.
Och här med en 500-kronors 0.3MP-kamera (typ) med 17 kommentarer:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/447781.htm?set=lp
Här med kameran jag hade när jag gick med i FS:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/224152.htm?set=lp
40 kommentarer.
Mina senare bilder, sedan jag köpt en systemkamera (jag har inte heller gränslöst med pengar :-(
...har faktiskt fått färre kommentarer. Själv tycker jag, och troligen de som kollar, att mina tidigare bilder var bättre.
Jag tolkar det här som att jag faktiskt var kreativare med enklarare kameror. Tror faktiskt att jag var mer noggrann (och funderande) i mitt fotograferande då, med plats för färre bilder på minneskortet o med lite andra anledningar.
Tanken på att min utrustning inte skulle duga har dock aldrig slagit mig, även om jag på min första studiokurs tyckte det var lite trist att behöva låna kamera... (se bild med ngn Canon därifrån):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/403132.htm?set=lp
Shit vad jag babblar på. Vad vill jag ha sagt? Att du tror en massa saker, att problemet faktiskt ligger hos dig.
Ta bilder som intresserar så får du kommentarer. Sluta "kräva" att andra ska kommentera dina bilder och plåta på så kanske det kommer (annars så är du ensam om att ha åsikter om dina bilder, och det kan du inte klandra oss för).
Det här är en community, med medlemmar som gör vad dom gillar, inte en konsumbutik som måste hjälpa dig hitta var smöret finns.
Senast ändrad:
strixnebulosa
Aktiv medlem
Fast idag har jag till min glädje fått första kommentaren !
Bara man får NÅNTING så man vet vad man ska jobba på.
Bara man får NÅNTING så man vet vad man ska jobba på.
strixnebulosa
Aktiv medlem
Apropå om2
Den fungerar endast hjälpligt numera. Det kostar en slant att scanna bilder antingen per styck eller att jag köper en scanner ifall jag ska scanna gamla bilder. Jag har en billigare 6x6 kamera också men den är ännu knepigare att få scannat från.
Tar gärna emot tips om billig och bra inscanning!
Den fungerar endast hjälpligt numera. Det kostar en slant att scanna bilder antingen per styck eller att jag köper en scanner ifall jag ska scanna gamla bilder. Jag har en billigare 6x6 kamera också men den är ännu knepigare att få scannat från.
ulltand
Aktiv medlem
strixnebulosa skrev:
...Fast idag har jag till min glädje fått första kommentaren...
Varför kommenterar du inte mitt inlägg? Har jag fel bokstäver? Fel namn?
Jag tycker det är taskigt att bara en del får kommentarer på sina inlägg, speciellt när man skriver ett svar på ett inlägg osv...
ulltand
Aktiv medlem
Re: Apropå om2
Sluta gnälla, börja skanna!
Har du kollat med andra fotokompisar i ditt område?
Istället för att hitta fel på FS och alla som är här kanske du ska...
Jaja, det är bara ett förslag
KÖR HÅRT - så kommer du snart se att ytterst få här bryr sig om vilken kamera du har!
strixnebulosa skrev:
...Tar gärna emot tips om billig och bra inscanning!...
Sluta gnälla, börja skanna!
Har du kollat med andra fotokompisar i ditt område?
Istället för att hitta fel på FS och alla som är här kanske du ska...
Jaja, det är bara ett förslag
KÖR HÅRT - så kommer du snart se att ytterst få här bryr sig om vilken kamera du har!
P-E Claesson
Aktiv medlem
Enklast är väl att lämna in rullen för framkallning och begära att få bilderna på skiva. Här i stan kör man med digitallab som scannar hela rullen innan bilderna körs ut på vanligt fotopapper. Men det ska gå att bara framkalla och få det på skiva också. Jag har ingen aning om hur vanligt det är, om alla fotohandlare kan erbjda den tjänsten. Vet heller inte vad det kostar, men det är iallafall en metod att slippa alla papperskopior. De kan man fixa senare när man fått välja och kanske redigerat lite hemma i lugn och ro.
Labbet min fotohandlare har klarar att scanna 35mm och Aps-c. Större format scannar man för hand med flatbäddscanner, då blir det lite dyrare.
Labbet min fotohandlare har klarar att scanna 35mm och Aps-c. Större format scannar man för hand med flatbäddscanner, då blir det lite dyrare.
ulltand
Aktiv medlem
P-E Claesson skrev:
...Vet heller inte vad det kostar...
Att få in en bild till FS _kan_ inte vara problemet. Det finns inte en chans. Är det så illa så vore det bättre att man bad om hjälp med det istället för att gräma sig över att ens bilder inte får kommentarer.
Ursäkta om jag låter lite tjurig, men jag kan inte kommentera alla foton, det bara går inte.
Jag ber om ursäkt för att jag inte hinner.
carl_swahn
Aktiv medlem
Jag har laddat upp en del bilder tagna med en ixus 330 (en enkel 2mpx kompakt), och fått väldigt smickrande kommentarer.
Sedan har jag flera bilder som jag själv är nöjd med, tagna med mer avancerad kamera och mer avancerad ljussättning, men som inte fått någon enda kommentar. Antagligen för att de inte känns lika intressanta/berörande för betraktaren. Så personligen har jag inte märkt av den problematik du presenterar.
Var aktiv och kommentera många bilder själv, det brukar generera kommentarer tillbaka.
Sedan har jag flera bilder som jag själv är nöjd med, tagna med mer avancerad kamera och mer avancerad ljussättning, men som inte fått någon enda kommentar. Antagligen för att de inte känns lika intressanta/berörande för betraktaren. Så personligen har jag inte märkt av den problematik du presenterar.
Var aktiv och kommentera många bilder själv, det brukar generera kommentarer tillbaka.
strixnebulosa
Aktiv medlem
Tackar för alla tips och råd
Jag ska ta och fundera till nästa gång jag lägger in något
Jag ska ta och fundera till nästa gång jag lägger in något
Graal
Avslutat medlemskap
Re: Apropå om2
Jag fixade till en mellanformatscanner av en Canoscan 8000F som jag köpte för bara 1000:- (som ny men demoex). Den är egentligen till för småbild men lampan i locket är så bred att man kan fixa till en egen svart kartongram för en en 120-filmsremsa (man gör ytterformen samt avläsninmgsrutan likadan som ramen för småbildsneg). Sedan avmarkerar man bara en ruta i scannerprogrammet (display thumbnails) som är till för scanning av två remsor småbild, så funkar det med mellanformatsneg. Och vips har jag fixat mig en scanner för mellanformat som säljs som småbildscanner. Lite långsam vid scanning i hög upplösning men det funkar bra. Då kan du ju använda din 6x6-kamera och få bilder i hög upplösning som duger att skrivas ut i ganska stora storlekar.
strixnebulosa skrev:
Jag fixade till en mellanformatscanner av en Canoscan 8000F som jag köpte för bara 1000:- (som ny men demoex). Den är egentligen till för småbild men lampan i locket är så bred att man kan fixa till en egen svart kartongram för en en 120-filmsremsa (man gör ytterformen samt avläsninmgsrutan likadan som ramen för småbildsneg). Sedan avmarkerar man bara en ruta i scannerprogrammet (display thumbnails) som är till för scanning av två remsor småbild, så funkar det med mellanformatsneg. Och vips har jag fixat mig en scanner för mellanformat som säljs som småbildscanner. Lite långsam vid scanning i hög upplösning men det funkar bra. Då kan du ju använda din 6x6-kamera och få bilder i hög upplösning som duger att skrivas ut i ganska stora storlekar.