strixnebulosa skrev:
Så det är bara den absoluta toppen som är värd att kommentera - de som har det som yrke, Som inte gör annat på hela dagarna. som går alla kurser som bara umgås med esteter som har umgänge på de fina klubbarna.
/....../
Snobberiet är 10 gånger värre än jag trodde.
Hej Stefan, jag sitter här och läser dina funderingar om varför man får kommentarer eller inte. Jag vill påpeka att jag har inte läst hela tråden färdigt ännu utan bara är halvvägs, så kanske blir mitt inlägg överflödigt.
Jag vill bara berätta att jag inte känner igen mig i den upplevelse som du har av Fs. Tråkigt att du känner som du gör.
Jag är en glad amatör, med betoning på amatör både när det gäller hur mycket tid jag lägger ned på fotografering samt att jag inte har någon utbildning mer än några grundläggande kurser som jag gått via Fs (vilket säkert även du kan göra) och som varit till självkostnadspris. Sammanlagt är det nog inte särskilt många timmar det har handlat om. Jag umgås heller inte med esteter eller klubbar av något slag. Jag har väl vissa funderingar på att gå med i någon lokal fotoklubb så småningom.
Jag anger aldrig vilken utrustning jag använder, men svarar på sådana frågor om någon frågar om det i anslutning till en bild.
Jag tror inte på din tes att det är utifrån utrustning eller att man är yrkesfotograf etc som avgör om man får kommentarer eller inte.
När jag själv kommenterar, tittar jag sällan på vilken utrustning som använts, om det inte är så att någon får fram effekter i sina bilder som väcker stor nyfikenhet och jag själv vill försöka uppnå liknande resultat. Då frågar jag nog om både tillvägagångssätt och/eller utrustning.
Jag tror nog att du får fundera i andra banor som är mer kreativa och utvecklande än det spår du är inne på nu.
/Nonno