Annons

Måste man skämmas för sin kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min dotter (14 år) gick nyligen med här och hon hade då en mycket enkel Nikon coolpix. 2Mp. Hon fick bra och många kommentarer redan från början. Tror hon fick fler än jag i snitt. Så... Det är bara att konstatera att då har hon bättre motivkänsla än jag och alltså tar bättre bilder. Nu har vi bytt. hon får ha min 10 D så kör jag med coolpix.*S*.

Fast man fick lättare kommentarer förr!
Det är på tok för mycket bilder som strömmar in i FS bildkritik, jag tror även att vissa bilder drar ner andra bilder? Ser jag många bilder som inte faller mig i smaken tappar jag ibland intresset för att kolla extra noga om det finns någon bild som är värd att kommentera.

Men men sånt är livet :)

Fundrerar på vad som kunde locka kommentarer? Kanske en bild på kungen naken med ett martiniglas i ena handen och silvias handväska under den andra armen :)

xandx skrev:
Fundrerar på vad som kunde locka kommentarer? Kanske en bild på kungen naken med ett martiniglas i ena handen och silvias handväska under den andra armen :)

Gå in på Sök bilder och sortera efter kommentarer
så får du se vad som har gett mest kommentarer,inga nakna kungar där inte.

xandx skrev:
Det är på tok för mycket bilder som strömmar in i FS bildkritik, jag tror även att vissa bilder drar ner andra bilder? Ser jag många bilder som inte faller mig i smaken tappar jag ibland intresset för att kolla extra noga om det finns någon bild som är värd att kommentera.
...
Yep, mina bilder drar säkert ner en massa andra bilder. Nu har jag inte siktat in mig speciellt på dina Jaroslaw, men det kan ju hända att de blir drabbade ändå, jag ber om ursäkt i så fall.

Tomasz skrev:
Yep, mina bilder drar säkert ner en massa andra bilder. Nu har jag inte siktat in mig speciellt på dina Jaroslaw, men det kan ju hända att de blir drabbade ändå, jag ber om ursäkt i så fall.

Ja precis det var så jag menade tack för att du gav dig till känna, nu vet jag vem jag skall skylla på när jag inte får några kommentarer!

Skämt o sido, jag menar så klart inte att mina bilder är mycket bättre än andras, jag snackar om det stora hela, många bilder och så lite tid.

xandx skrev:
Jaha så kungens skin är inte estetiskt?

Om det än är en mobilkamera så kan man nog ta en bild som berör någon såppas mycket att man får en kommentar(negativ eller positiv).Jag menar att man kan lära sig av andra!

ps Har ej sett kungen naken!Kanske vi kan diskutera på ett bättre sätt.

Stefan, jag håller med de som tycker att du borde använda din Olympus mer. Idag är ju OM1 och OM2 kultkameror, som du dessutom kan göra det mesta med. Klart bättre än videokameran.

F-n, det finns ju de som drar svartvita rullar genom billiga leksakskameror som Holga, och tycker att dyr digitalutrustning är känslolöst och "skräp". Det är väl också snobbigt? ;-)

Eller jag som fotar med kameror från 20-50-talet, både lite billigare och några dyrare, och är ändå grymt snobbig. :-D

Med stillbildsfunktionen på en videokamera, och bara 1 mp, så förlorar du tyvärr många toner och får en hel del brus. Det slipper du med Olympusen.

Sedan undrar jag vad du har för en 6x6-kamera? Kanske något i kultväg även det?

xandx skrev:

Men men sånt är livet :)

En tanke som slår mig när jag läser detta inlägg (ännu en gång) är att förmodligen en inte obetydlig del av nybörjarna inte har kunskaperna utan också saknar bildtänket. Man tänker förmodligen "bild som bild" oavsett hur fotot är taget. Så'n har jag också varit, men jag vill också säga att det finns ju de fotografer som beskriver sig som nybörjare men som har kommit till en ganska avancerad nivå i sitt bildseende.

En beskrivning om införskaffande av kompetens som jag fick mig till livs för något halvår sen, gick ut på att steget till ökad kompetens går i fyra steg. Först är man omedveten inkompetent, för att bli medveten inkompetent. Det är där vi erfarna och "duktiga" fotografer på FS har en uppgift, det vill säga ge en "vision" om att en bild har betydligt fler dimensioner än två. Som enskild medlem är det förstås svårt att vända skutan på egen hand, men bit för bit kan vi ge bildkommentarer på ett pedagogiskt och respektfullt sätt.

strixnebulosa skrev:
Så det är bara den absoluta toppen som är värd att kommentera - de som har det som yrke, Som inte gör annat på hela dagarna. som går alla kurser som bara umgås med esteter som har umgänge på de fina klubbarna.

/....../

Snobberiet är 10 gånger värre än jag trodde.

Hej Stefan, jag sitter här och läser dina funderingar om varför man får kommentarer eller inte. Jag vill påpeka att jag har inte läst hela tråden färdigt ännu utan bara är halvvägs, så kanske blir mitt inlägg överflödigt.

Jag vill bara berätta att jag inte känner igen mig i den upplevelse som du har av Fs. Tråkigt att du känner som du gör.
Jag är en glad amatör, med betoning på amatör både när det gäller hur mycket tid jag lägger ned på fotografering samt att jag inte har någon utbildning mer än några grundläggande kurser som jag gått via Fs (vilket säkert även du kan göra) och som varit till självkostnadspris. Sammanlagt är det nog inte särskilt många timmar det har handlat om. Jag umgås heller inte med esteter eller klubbar av något slag. Jag har väl vissa funderingar på att gå med i någon lokal fotoklubb så småningom.

Jag anger aldrig vilken utrustning jag använder, men svarar på sådana frågor om någon frågar om det i anslutning till en bild.

Jag tror inte på din tes att det är utifrån utrustning eller att man är yrkesfotograf etc som avgör om man får kommentarer eller inte.

När jag själv kommenterar, tittar jag sällan på vilken utrustning som använts, om det inte är så att någon får fram effekter i sina bilder som väcker stor nyfikenhet och jag själv vill försöka uppnå liknande resultat. Då frågar jag nog om både tillvägagångssätt och/eller utrustning.

Jag tror nog att du får fundera i andra banor som är mer kreativa och utvecklande än det spår du är inne på nu.
/Nonno

Personligen tittar jag aldrig på vad bilden är tagen med för utrustning innan jag kommenterar.

Jag tittar i översikten och ser jag en bild som tilltalar så kommenterar jag den oavsätt vad för utrustning den är skapad med.

Jag tycker absolut inte man ska skämmas för sin utrustning, det är så liten del i själva skapandet. Är du duktig så kan du ta bra bilder med kompaktkameror.

Ljus, komposition, vinklar etc betyder oftast mer än en dyr utrustning, fast har du känslan för detta så vill du gärna komma längre med en bra utrustning för att få det lilla extra en dyr utrustning ger dig.

Stisse skrev:
Jag tycker absolut inte man ska skämmas för sin utrustning, det är så liten del i själva skapandet. Är du duktig så kan du ta bra bilder med kompaktkameror.

Instämmer helt. Dock hör jag till dem som ibland blandar in vilken utrustning fotografen haft i kommentaren. Oftast beror det på att fotografen använt den inbyggda blixten i en kompaktkamera som bara lyser upp de närmaste 150 centimeterna när kanske huvudmotivet är ytterligare två meter bort. Det blir inte särskilt lyckat.

Det handlar kanske i detta exempel mer om att lära sig vilka begränsningar kompaktkameran har än att försöka ta bilder på samma sätt som en kraftigare systemare med extern blixt.

En övning i kreativitet är förstås att använda sig av det man har (en fast brännvidd, en kompaktkamera, en zoom..) och försöka göra bilder på ett nytt sätt inom de tekniska ramar utrustningen klarar av.

Jag skäms inte för mina kameror. Denna har plastoptik, 1/30 sek och B samt bl 8-11-16.

Bilagor

• pict0036.jpg
    pict0036.jpg
    78.1 KB · Visningar: 170
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto