Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

måste man ha stativ fäste till EF 70-200mm f4L USM

Produkter
(logga in för att koppla)
filip_123 skrev:
ska köpa objektivet till en 350d.
är stativ och stativfäste ett måste?
Absolut inte, gluggen är relativt lätt och balanserar hyfsat på en 350D, kompisen har just den komben. Om du skall stativfota med mellanring eller försättslins och kommer ha kameran riktad nedåt så underlättar det helt klart med stativfästet monterat, men i övrigt så funkar det ändå. De flesta gånger jag använder stativet ihop med min 70-200 2,8 så håller jag i kameran och använder mestadels kulledens friktionsläge. För övrigt så ycker jag det är skruttigt av Canon att inte stativfästet ingår. Även om det inneburit en tusing plus på priset så hade fortfarande gluggen varit prisvärd. Stativet i sig har du alltid nytta av oavsett optik. Vad gäller 70-200 så borde du med lite träning kunna fixa skarpa bilder ned till ca 1/80 vid 200-läget.
 
Nej inte om du är stadig på handen...
Kom ihåg en enkel tumregel - minst samma slutartid eller kortare än objektivets aktuella brännvidd.
200mm=1/250,1/500,1/1000sek
70mm= 1/60,1/125,1/250...sek
Generellt sett kan du ha lite längre slutartid vid kortare brännvidder.

Men stativ är alltid bra att ha !
Det är inte alltid man kan ha korta slutartider pga mörker.

Edit: Rättstavning...
 
filip_123 skrev:
har ni nåt tips på stativ och fäste?
Titta över Manfrottos sortiment. De har många relativt prisvärda budgetvarianter, bla 055 eller 190 serien. Jag är dock inget fan av deras sortiment på kulleder. Personligen tycker jag att man tjänar i komfort på att lägga några kronor extra på en bra kulled. Själv har jag köpt mina grejer ifrån HT-foto, som dock ligger lite högre i pris, ca 3500 kr för stativ och kulled. Fördelen med HT-fotos prylar är att de är väldigt lätta men ändå stadiga.
 
Beror på vad du vill ha för stativ.
En enbent modell(monopod) eller en 3bent(tripod) modell och i såfall vill du ha en som har kort lägsta höjd för macro fotografering?

Har en monopod från scandinavianphoto som heter Manfrotto 680B med Manfrotto 234 RC huvud.
Var ett kit som scandinavianphoto sålde för 650:-
Finns säkert billigare , men det här stativet klarar 10kg...

Eller menar du stativfästet som sitter på 70-200/f2,8 runt objektivet?
Det ska enligt rykten kosta 11-1400:-(canon orginal),

Edit: Stavfel
 
Det beror helt på vad och hur du fotograferar. Jag skulle generellt säga nej, så länge du får vettiga slutartider. Min 70-200mm f/2,8L är tyngre, men det är mycket sällan jag sätter den på stativet.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.