Annons

Måste man ha pressleg. för att fota polis?

Produkter
(logga in för att koppla)

l.andersson

Aktiv medlem
Var ikväll på streetrace (olaglig biltävling för er som inte visste det :)) och efter en stund dök polisen upp. De bestämde sig för att göra en flygande besiktning av en bil som var på platsen. När detta gjordes ställde jag naturligtvis upp kameran med stativ och började knäppa bilder. Efter en stund kom en av poliserna fram och frågade om jag hade pressleg. när jag svarade att jag inte hade det talade han om för mig att jag inte får fota polisen om jag inte har det. Allt utom polisen går dock bra att fota fick jag höra..

Så nu till frågan:
Krävs ett pressleg. för att fota polisen, eller hittade han på det? Om det krävs, enligt vilken lag samt vad krävs för att få ett pressleg?

MVH Ludwig
 
jaha.. Då plockade jag alltså ner kameran i onödan..

Fast det var inte läge att bråka då endel av fotografierna på minneskortet inte skulle ses av polisen :p
 
Egentligen borde du gå vidare med det där. Även om det inte var "viktigt" för dig att få de där bilderna är det en principsak tycker jag, att polisen inte begränsar de medborgerliga rättigheterna efter eget tycke.
Att tillåta polisen eller andra myndighetsutövare att använda sin makt godtyckligt, om än i små doser, är ett allvarligt hot mot demokratin.

Vad gäller bilderna på mnneskortet kan de aldrig kräva att få se dem utan tillstånd från åklagare. Och ett sånt får de bara om du skäligen kan misstänkas för brott. Vilket ju fotograferande på allmän plats inte är, oavsett vad den enskilde polisen tycker.

/jer.
 
Vilken puckad polis som inte fattar bättre! *grrr* Jag blir så jävla förbannad, snart kommer folk att ta lagen i egna händer. Snart blir det som i småstäderna i Usa.. Usch!
 
Presskort är inte utfärdade av någon myndighet så det låter som rent struntprat från polisens sida. Presskort kan dessutom köpas av den som inte får det genom sitt arbete/fack. Var och varannan dag ser man allmänhetens bilder i tidningarna - även på poliser. Citizen journalism.
 
mrkgrd skrev:
Presskort är inte utfärdade av någon myndighet så det låter som rent struntprat från polisens sida. Presskort kan dessutom köpas av den som inte får det genom sitt arbete/fack. Var och varannan dag ser man allmänhetens bilder i tidningarna - även på poliser. Citizen journalism.

köpas? Var? :D
 
LÅt det vara

Att vara polis i dagens samhälle är nog inte så lätt eller "roligt". Många poliser vill inte skymta i media,på bild eller på annat vis figurera öppet pga reprisalier, hot och annat mindre kul.

Tror nog mer att polisen "lurade" dig lite där för att han och hans kollegor inte skulle vara med på bild. "Fult" trick visst, men jag förstår honom.

Tänk på honom i hans situation och väg upp det mot att du inte fick bilden , så gör det nog varken från eller till, eller hur ?

Att go vodare med det som Jerry skrev kan du göra, men varför inte bara låta det passera i detta fallet? Det finns ju annat att plåta , bla flickor :)


Niklas, som hellre plåtar flickor :)
 
Enda skillnaden mot de "riktiga" presskorten är att det inte gäller som ID-kort. Du kan ta ett A4, skriva "PRESS" med stora bokstäver och nåla fast på ryggen med säkerhetsnålar. Det gör det bara lättare för polisen att se dig!

Sånär som på skyddsobjekt finns det inget man inte får fotografera utan presskort.
 
Har en viss förståelse för polisens agerande. Jag har hört talas om att medlemmar i olika kriminella gäng ibland kan "psyka" enskilda poliser med att fotografera dem. Men det är klart, visst har man ändå rätt att fotografera, det beror på plats och situation om man verklgen bör göra det.
 
Re: LÅt det vara

"Skåningen" skrev:
Att vara polis i dagens samhälle är nog inte så lätt eller "roligt". Många poliser vill inte skymta i media,på bild eller på annat vis figurera öppet pga reprisalier, hot och annat mindre kul.

Tror nog mer att polisen "lurade" dig lite där för att han och hans kollegor inte skulle vara med på bild. "Fult" trick visst, men jag förstår honom.

Tänk på honom i hans situation och väg upp det mot att du inte fick bilden , så gör det nog varken från eller till, eller hur ?

Att go vodare med det som Jerry skrev kan du göra, men varför inte bara låta det passera i detta fallet? Det finns ju annat att plåta , bla flickor :)


Niklas, som hellre plåtar flickor :)

Gillar du fula trick när du plåtar flickor också ?
 
Re: LÅt det vara

"Skåningen" skrev:
Att vara polis i dagens samhälle är nog inte så lätt eller "roligt". Många poliser vill inte skymta i media,på bild eller på annat vis figurera öppet pga reprisalier, hot och annat mindre kul.

Tror nog mer att polisen "lurade" dig lite där för att han och hans kollegor inte skulle vara med på bild. "Fult" trick visst, men jag förstår honom.

Tänk på honom i hans situation och väg upp det mot att du inte fick bilden , så gör det nog varken från eller till, eller hur ?

Att go vodare med det som Jerry skrev kan du göra, men varför inte bara låta det passera i detta fallet? Det finns ju annat att plåta , bla flickor :)


Niklas, som hellre plåtar flickor :)



Ganska uppenbart var ju i det läget att jag inte fotograferade just för att få poliserna på bild, med tanke på att de har ett ganska utsatt jobb där de åker runt jämt så lär ett par kort som kommer ut på en sluten hemsida knappast göra så mycket varken från eller till.. Så jag kan inte riktigttänka mig in i hans situation faktiskt..

// Ludwig, som hellre plåtar bilar
 
Senast ändrad:
Som polis vet man innan, vilka risker jobbet medför.

Att bli beskjuten, att bli nerspydd m.m.

Vill de minska dessa risker ska de göra det inom lagens råmärken och inte "blåsa" mindre insatta medborgare.

Nästa steg... är det att begära "böter" för sådana "förseelser" ????

Heino
 
Polisen ska inte ljuga om sådana där saker att man ska behöva pressleg. Vill de inte bli fotade så kan de vänligen be honom o förklara situation om varför. Det är mer civiliserat tycker jag.
Polisen ska vara ett föredöme och att förvränga sanningen är som att uppmuntra folk att göra detsamma.

Kör en polisbil för fort utan saftblandaren igång är även det ett brott!

/Stefan
 
Re: Re: Re: Re: LÅt det vara

--------------------------------------------------------------------------------
Niklas Wibom ("Skåningen") skrev:
Vad har din mamma berättat !?!?!?!
--------------------------------------------------------------------------------




Jewster skrev:
Moget, Niklas!


Kan bara instämma med dig Jerry
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.