Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste köpa ett nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Setterborg

Avslutat medlemskap
När jag köpte min canon 40d skulle jag egentligen bara ha den till att fotografera sport så jag valde ett 70-300 mm. Nu ångrar jag att jag valde bort standardobjektivet.

Jag är ju fortfarande nybörjare och vill kunna fota allt från natur till vattenkranar (haha). Vilken storlek ska jag satsa på och finns det nått objektiv i rimlig prisklass ni rekomenderar?

Mvh tobias
 
Får börja med att tillägga att det är en 400d och inte 40d om det nu gör någon skillnad.

Helst inte över 3000 kr. Men samtidigt vill jag ha kvalité så att jag slipper köpa nytt nästa år för att jag inte tycker produkten duger. Men sen är det ju mycket prylar man vill ha så jag svarar så billigt det går att få bra en bra produkt.
 
Jag har en Sigma 17-70 som jag är väldigt nöjd med. Den kostar runt 3000:- ny.

Om du vill komma riktigt billigt undan så kan du försöka hitta ett begagnat Canon kit-objektiv 18-55, de lär finnas en del som inte används.
 
Japp, för 3000 så är nog Sigmas 17-70 ett mycket bra alternativ. Nu begår jag ett klassiskt misstag här, men om "du bara lägger till" 1000 kr så har du annars Tamrons mycket skarpa och populära 17-50/2.8. Du tappar lite omfång men har samtidigt 2.8 hela vägen och ett mycket skarpt objektiv.

Men som sagt...det är alltid lätt att hitta bättre om man "bara lägger till lite..." :)
 
Haha. Jag måste passa mig för att "bara lägga till lite till". Köpte nyligen en ny cykel. Hade lagt prisnivån på 7000 kr men sen lade jag till lite till och lite till och lite till. Det slutade med att jag köpte en för 20 000 kr. Fast jag är nöjd =)

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=300630

Är det detta objektivet ni menar?

mvh tobias
 
Kan jag få flika in en fråga?

Jag flikar in min nybörjar fråga här så slipper folk bli irriterade över nya trådar.

Jag är en nybörjare med min canon eos 400D men jag är supernöjd. Förutom att den inte gör jättebra bilder på längre avstånd. Visst jag kan zooma o klippa o klistra lite hur jag vill men helst vill jag ha ett nytt objektiv. Mest för att slippa springa efter hund och barn när de är i farten. Hellre sitta o bara zooma in dem.

Vilket objektiv ska jag kolla efter? Jag kommer även gå in på foto video här i malmö men vill helst ha lite tips på vad jag letar efter av folk som inte kommer tjäna pengar på mig om ni fattar vad jag menar.


Hoppas det var ok att a flika in här, annars är det bara att radera min fråga eller ignorera och jag ber i så fall hemskt mycket om ursäkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.