Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste jag ha tillstånd från människor i bild för att sälja en fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozii

Aktiv medlem
Hittade inget annat forum där frågan passade in. Rätta mig om jag la den här tråden på fel plats :)

Jag ska ge ut en bok om hobbyn geocaching. Boken kommer att ha många och stora bilder. Flera av bilderna har tydligt igenkännbara personer - gruppfoton och liknande - och problemet är att jag i vissa fall inte har någon aning om vilka de är!

Bilderna är såklart mina egna. Jag känner vissa personerna i bilderna men långt ifrån alla. En del bilder är flera år gamla och att hitta personerna i fråga kan bli svårt.

Rent lagmässigt, har jag rätt att använda de har bilderna i mitt bokprojekt, alltså med kommersiellt syfte? Vad som är etiskt korrekt är en annan fråga...

Du får använda bilderna som redaktionellt material i boken, men om du gör reklam för boken måste igenkännbara personer på bilder i reklamen tillåta att du använder deras bild i reklam. Det kan därför vara olämpligt att ha bilder av personer du inte har får lov att använda till reklam på bokens omslag.

Du får använda bilderna som redaktionellt material i boken, men om du gör reklam för boken måste igenkännbara personer på bilder i reklamen tillåta att du använder deras bild i reklam. Det kan därför vara olämpligt att ha bilder av personer du inte har får lov att använda till reklam på bokens omslag.

Strålande, tackar! :)

Såna här svar är mycket bättre än bara "ja/nej" svar.

Gäller andra regler för internetpublicering jämfört med papperstryck?

Jag förväntade mig ett svar "ja" från ovan men det blev tyst :)

Tyvärr har jag inget bra tydligt svar men det är helt olika medier och det finns olika regelverk om vad man får och inte får göra i respektive men jag kan väl försöka lite.

Att bara trycka kan man förstås alltid göra men det är när man börjar ge bort/sälja boken det blir intressant.

Men låt oss anta att sälja en bok räknas som publicera. Och att lägga upp en bild på nätet också räknas som publicera. Så betyder det vad? I bägge fallet är det ok att publicera bilder på personer utan modellreleaser om de inte är kränkande.

För kommersiellt bruk, läs reklam, krävs det modellreleaser. En boks bilder räknas turligt nog inte som kommersiellt bruk, utom annons för boken som nämnts ovan, det finns rättsfall för t ex en taubeskivas omslag. Omslaget i sig borde kunna vara vilken bild som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar