Annons

Många små bilder på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)
Storlek på bild

Ett för ögon/hjärnan bästa betrakningsavstånd har räknas fram till 2 gångar bilddiagonal.
Om jag inte minns fel. Det fungerar i alla fall bra för mig. Jag tycker att man skall kunna betrakta bilden utan att behöva vandra med ögonen fram och tillbaka.
Men bilder som är för små har jag alltid haft svårt för.
Ibland kan man se litografier eller liknande i storlek 6x9cm på 40x50 passepartout.
Det är märkligt.
Men i konsten skall det finnas några måsten och regler.

Inga förbud!

...Däremot som någon föreslog kan det vara lämpligt med rekommendationer om lämplig bildstorlek. Ska man förbjuda små bildstorlekar kan man lika gärna förbjuda vissa motiv också. Och det vill vi väl inte...?

Jag håller dock med om att det är något frustrerande med för små bilder..särskilt om dessa annars är av "god kvalitet". Då kan man kanske snällt påpeka detta för fotografen som förhoppningsvis har lust att ladda upp den i större format...

För mig är det nästan ännu mer frustrerande med stora bilder eftersom jag "sitter" på en 14-tummare.. :mad:

Så.."lagom" är väl egentligen bäst..!?

/Jonas

bästa lösningen är helt klart flera storlekar..så man kan klicka vidare och få större om man så önskar.

Jag är en av de som har för små bilder:( Har försökt ta mig tid flera gånger att göra om allt, men jag har gett upp, hinner inte, orkar inte, det är bara att välja.

Men jag försökte också hitta något ställe där man kunde radera bilderna som ligger inne, men hittade inget.

Nå´n gång!;)

det är bara att gå in på redigera och ladda ned den nya större bilden, den gamla försvinner automatiskt! :)

Jo, jag förstod det, men jag började och sedan glömde jag bort var jag var osv. Det vore enklare att radera allt och sedan börja om.

Men jag får acceptera att det är så här, och det är bara min sinnesförvirring som gör det hela jobbigt.:D

Att införa någon form av regler för hur stora bilderna här på fotosidan skall vara är ju vansinnigt.
Om någon har lagt upp en liten frimärksbild så får vi väl helt enkelt utgå ifrån att personen ifråga vill att bilden skall vara liten och då kommentera/betygsätta den utifrån formatet. Man kan ju alltid påpeka att bilden kanske skulle göra sig bättre i ett större format.

Dessutom måste vi ju inse att alla bilder ser mer eller mindre olika ut beroende på att vi har olika skärmar med olika färgkalibreringar.

Kort sagt; Vi bör inte lägga alltför stor vikt vid betyg och kommentarer eftersom vi inte kan vara säkra på att bilden vi ser hos oss ser ut så som den var tänkt hos någon annan.

Rörigt?

>Vi bör inte lägga alltför stor vikt vid betyg och kommentarer<..nä det är klart så, det måste tagas med en stor nyppa salt.
men som jag skrev förut, man borde lägga in samma bild i olika storlekar, en mindre om man vill ha det, och en eller två större, så att de som vill kunna se bilden ordentligt ska kunna göra det, det kan väl inte vara fel? eller? :confused:

Men vem avgör hur bilden ses ordentligt?
Låt oss säga att jag besöker en fotoutställning. Ett gäng bilder är rätt små, typ 4*4 centimeter. Inte går jag och ber fotografen om en förstoring eller en lupp. Eller?

Nej. Utgå, som sagt, istället ifrån att bilden är i den storlek som fotografen önskar.

När det gäller mina egna bilder här på fotosidan så blir storleken den som jag tycker passar bäst.

ja, jag kan ju inte hindra dig :D men 4x4 cm..inget vidare, vad som är ordentligt,
tycker jag är så att skärmen fylls ut nästan helt,
eftersom många har, 1024x768
(och fler tillkommer hella tiden)
så tycker jag att 500 pixlar högt är bra, vet att de flesta håller med.
har frågat väldigt många om just det, eftersom jag lägger ut mina bilder på hemsidan i just den storleken, och jag fattar forfarande inte varför man inte skulle kunna lägga in en större oxå? det kan väl knappast göra något, du visar ju ändå vilken storlek du vill att den ska ses:p
en annan sak kan ju oxå vara att många äldre har svårt att se så små bilder, och det är ju inte kul om inte alla kan se bilderna, eller hur? :cool:

Kim! Jag förstår inte riktigt hur du menar nu. Jag har iofs inte laggt upp nått på fotosidan på ett tag, men jag har svårt att tro att man skulle kunna ange hur stor bilden skall bli när någon tittat på den. Bildstorleken är ju en produkt av hur stor bilden är, uttryckt i pixlar, skärmens upplösning, uttryckt i pixlar b*h och bildytans storlek på skärmen...

Mitt förslag är att de som av någon anledning har svårt (rent ögonmässigt, inte känslomässigt) inte har så hög upplösning på skärmen. Villket de flesta nog redan har insett redan. :)

Att lägga in bilderna med olika storlek stöter på två problem, som jag ser det.

1. Om bilkällan (pappersbild, neg / dia, eller digitalkamera) inte medger en stor bild (i pixlar), t.ex på grund av dålig kameraupplösning, eller liten papperskopia att scanna från, är det svårt att ladda upp en stor fil. Den går ju inte att skapa! (Om man inte kör med nån sorts pixel dubblering...)

2. Lagringsutrymmet på fotosidan. Jag vet inte hur mycket plats vi tar idag, men om varje bild skall läggas upp i tre olika upplösningar blir det en del...

Dessutom tar det väl mycket tid att fila ihop flera olika storlekar på bilderna. Tid som jag hellre skulle lägga bakomkameran, eller i mörkrummet.

/Anders (som lägger upp sina bilden med längsta sidan ca 600 pixlar, alldrig mer, någon gång lite mindre...);)

tja, jag har inte sagt att det är problenfritt :eek: utan det handlar bara om ett önskemål, men fotosidan har faktiskt snackat om just en sådan möjlighet :D så det kanske kommer:p (med olika storlekar)
problemet med att ändra upplösning är ju att bildkvaliten försämras..sen tar det ju inte speciellt lång tid att fixa en bild i olika storlekar, ett par minuter högst, använder micrografx picture publisher, ett billigt och mycket kompetent program, men framför allt lättarbetad :D trivs bättre med den, än med photoshop, som man dock behöver ibland. nu kom jag visst från ämnet:p
ja, nu vet ni vad jag anser i alla fall.
mvh
/Kim

Ju högre upplösning man kör med på sin bildskärm, desto mindre bilder. Prova att ändra bildskärmens uppslösning till 640*480 så fylls skärmen bättre med en bild i 600-storlek. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar