Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många frågor så som, ung och oerfaren, bästa tips, vilken kamera osv..

Produkter
(logga in för att koppla)

xkurdi

Medlem
Hejsan.
Vill först o främst säga tack för en grym sida =)
Ser fram emot att vara medlem här och säkert trivas grymt mycket.

Jag är en 15 årig kille, som har numera börjat intressera mig i fotografering osv.
Då tänker ni jaha ok, det är la vanligt, no more about that? Eller hur?

Saken är det, jag känner en kille som har fotograferat en massa och t.om jobbat i tv kanaler i mitt hemland (bor numera här) och arbetar som amatörfotograf här, och han har en Canon 500 EOS som jag fick pröva här om dagen.
Tog några bilder med den och det var inte mycket sagt innan det var bestämt att jag skulle följa med honom på ett utländskt bröllop som jag skulle vara med och fota osv för att lära mig lite m.m.
Visst, jag ser fram emot det och det är redan imorgon! =) Kan knappast vänta!!!

Men det är inte över..
Jag har aldrig i mitt livt ägt en Systemkamera, men ändå vill jag jobba som amatörfotograf/fotograf på t.ex bröllop, kalas och andra event.
Men jag vet ju inte äns vilken kamera som passar mig och hur jag ska gå tillväga, om jag ska lägga ner mycket pengar på en kamera nu i början eller lägga ner lagom med pengar och sedan bygga ut med flera objektiv osv i framtiden?
Har bara en sak att säga om kameror, en jag pratade med för några veckor sedan helt random, sade att Canon och Nikon var de bästa alternativen, trots att han var proffs fotograf och det var hans yrke! =)
Så jag litar på det, och jag har ju känt på canon eos 500d och känndes helt perfekt, var som ett barn i julafton.

Sen vet jag inte äns vilka kringsutrustningar man behöver för att kunna bli sådan fotograf som jag vill.
Jag vill helt enkelt kunna "jobba" som det och bli en bra fotograf helt enkelt.

Jag uppskattar alla tips jag kan få, vad jag bör tänka på, vad som är nytt för mig som jag inte tänker på just nu, hur jag bör gå tillväga och ja, allt det som ni kommer på.
Jag la tråden här i allmänt för att det var så mycket frågor så jag kände att det passade här.
Hoppas ni har överseénde för mina frågor!
Nu ska jag försöka lägga mig så jag kan få lära mig ett och annat imorgon! Godnatt!
 
Hallå där.

Det vore lätt att svara på om du skulle lägga 100.000:- men som start kanske detta kan vara nåt:

Ta en sån där 500D som du redan gillade med kitobjektivet, skaffa också ett fast 50mm 1.8 som är mycket prisvärt. Jag skulle också rekommendera en blixt såsom 430EXii, ett extra batteri och kanske 2-3 minneskort av medelklass. En väska är inte heller fel att ha och kanske två reflexskärmar, en sun fire/vit och en silver/vit. Ett polfilter är väl också skoj att ha redan från början.

Sen kan du skaffa fler, bättre och dyrare objektiv, en bättre blixt och använda 430'n som trådlös för hårljus osv. Det viktigaste är ju att komma igång :)

Ahh just ja, skaffa en bra bok om bröllopsfotografering också, alltid bra med lite inspiration.

Lycka til.
 
Hallå där.

Det vore lätt att svara på om du skulle lägga 100.000:- men som start kanske detta kan vara nåt:

Ta en sån där 500D som du redan gillade med kitobjektivet, skaffa också ett fast 50mm 1.8 som är mycket prisvärt. Jag skulle också rekommendera en blixt såsom 430EXii, ett extra batteri och kanske 2-3 minneskort av medelklass. En väska är inte heller fel att ha och kanske två reflexskärmar, en sun fire/vit och en silver/vit. Ett polfilter är väl också skoj att ha redan från början.

Sen kan du skaffa fler, bättre och dyrare objektiv, en bättre blixt och använda 430'n som trådlös för hårljus osv. Det viktigaste är ju att komma igång :)

Ahh just ja, skaffa en bra bok om bröllopsfotografering också, alltid bra med lite inspiration.

Lycka til.

Nja, 10 000 kr är väll kanske lite att ta i som nybörare, för då måste jag ändå bygga på med flera objektiv och tillbehör som extra batteri osv..
Eller kan man få ett bra och komplett nytt paket med bra objektiv för 10 000 kr?
Isåfall, vilka butiker rekomenderar ni? Om det inte är tillåtet att skiva de här på sidan så kan ni ta det ett PM om ni rekommenderar några sidor man kan beställa kameror från osv? alltså pålitliga näthandel.

Jag kan säga lite om igår:
Hade Canon EOS 500D med ett standard / "orginal" objektiv, tog en hel del foton osv, vissa blev grymt bra om ajg får bedömma de själv och andra kanske lite sämmre.
Som sagt, träning ger färdighet.

Men jag skulle vilja lära mig mera om olika objektiv och kameror osv (håller ändå på att läsa för fullt) men ni får skriva vad ni rekommenderar och inte gör.

Jag har inga pengar till kamera nu så det blir inte aktuellt idag, imorgon eller övermorgon eller nästa vecka, utan jag får jobba ihop lite pengar =)
Men alltid bra att veta innan!
Tack igen =)

Per: Jag ska kolla länken nu, tack! =)
 
Jag var i din sits i Juli och tänkte köpa en kamera för 2-3 tusen men insåg ganska snabbt att man inte kommer långt med det.

En bra startbudget är faktiskt ca 10.000kr, vad du får för dem pengarna när det är dags att köpa en kamera är svårt att säga. Om det ska vara canon, nikon eller någon annan är också svårt att säga.

Jag köpte en 50D och är mycket nöjd med detta. Det finns en proffsfotograferska i USA som är bland dem mer kända som har en canon 30D.

Själva kameran är inte allt, det viktiga är objektivet och den ljussättning som behövs i form av reflexskärmar, blixtar etc.

Det rusar snabbt iväg när man behöver köpa något. Ett standard kit hos Canon med en 500D kan du få loss "ganska" billigt, fortfarande en massa tusenlappar som ska slängas fram. Sen kan man köpa en 50mm 1.8 som någon redan rekommenderat för en 1000-lapp.

Den ger fin skärpa och annat speciellt för sitt låga pris. Nackdelen är att den är fast och du måste komma nära inpå för att få närmre bilder. Bröllop etc så kommer ett zoom objektiv in då du kan stå en bit bort utan att störa t ex gudstjänsten under ett bröllop men ändå kunna ta bilder.

En sån går från 6000-20.000 (70-300mm, 4.5-5.6 / 70-200mm 4,0 / 70-200mm 2,8 L)
Det finns alltså i olika klasser.

Men om man ska tänka på start så fungerar det tillräckligt bra med endast kamera + ett objektiv.
Men sen får man köpa på sig alltmer.

En blixt underlättar sjukt mycket. En 430ex eller en 580ex (dem går på 2000/4000 tusen ungefär) så det är inte heller så där jätte billigt.

För att bilderna sen inte ska få för platt ljus på sig måste man flytta på blixten från kameran och då behöver man köpa reciever/transmitter för att kunna kommunicera trådlöst, såna går loss på pirat: 300~ och orginal 1000kr och uppåt.

Det går också att ha en synckabel men man vill ju helst vara fri från så mycket kablar man kan.

Sen kommer du behöva reflexskärm (Den ska införskaffas först tycker jag, bra att ha och billigast).

Vidare måste du spinna på stativ för t ex blixten och paraply till,stativ eventuellt för kameran om du vill ta poträtt bilder.

Så, summering av allt:

Först:

Kamera + kit objektiv kommer man långt med
reflex skärm
50mm 1.8 II
Blixt
Bättre objektiv/blixtar.

Dessa bilder är tagna endast med reflex skärm och befintligt ljus:
http://romeon.net/2010/10/11/en-stjarna-fods-naemi/

Dessa med blixt (420EX)
http://romeon.net/2010/10/14/sista-bilderna-sen-ar-det-stopp/

Jag håller på med magi (korttrick etc) och tyckte DET var dyrt när jag behövde beställa saker från USA.. Men detta.. Detta tar över och mörkar upp allt ganska fort.

Lycka till =)
 


Okej, så 10 000 kr är "halft" om man säger så.
Men för 10 000 kr om man invensterar det i kamera paket osv, kan man få ett helt nytt kitt som man sedan kan bygga på i efterhand? Eller =)

En canon 30D är la en av de bästa eller? ..

70-300mm, 4.5-5.6 / 70-200mm 4,0 / 70-200mm 2,8 L fattade jag inte så mycket utav.
Antar att det fiins olika objektiv/filter..läste också den länken per skrev om, ändå fick jag inte för mig så mycket om vad det hela handlade om..

Får som du och många säkert säger, börja med ett vanligt kitt och sedan utöka efter behov osv!
 
70-300mm, 4.5-5.6 / 70-200mm 4,0 / 70-200mm 2,8 L
Är tre olika zoomobjektiv, i prisorndning där den första är billigast och den sista av dem dyras.

Jag har en 50D med den första av dem och det fungerar riktigt bra. 30D är ju en bra kamera men det finn ju en massa bättre/nyare kameror.

Ja alltså skaffar du en 500D med 17-85mm kommer du långt.
Senare är det bara att bygga på.. Dem objektiven du köper till din 500 kan du sen även använda på framtida kameror inom Canon..

Som jag som har en 50d, om jag vill byta upp mig så kan jag ha kvar mina obejktiv och bara bya kamerahuset..
 
70-300mm, 4.5-5.6 / 70-200mm 4,0 / 70-200mm 2,8 L
Är tre olika zoomobjektiv, i prisorndning där den första är billigast och den sista av dem dyras.

Jag har en 50D med den första av dem och det fungerar riktigt bra. 30D är ju en bra kamera men det finn ju en massa bättre/nyare kameror.

Ja alltså skaffar du en 500D med 17-85mm kommer du långt.
Senare är det bara att bygga på.. Dem objektiven du köper till din 500 kan du sen även använda på framtida kameror inom Canon..

Som jag som har en 50d, om jag vill byta upp mig så kan jag ha kvar mina obejktiv och bara bya kamerahuset..


Vill bara förtydliga att t.ex. en 500D eller en 50D kan köra både EF och EF-S-objektiv. Ska man sen byta upp sig så tar inte Canon bättre kameror EF-S. 7D gör det väl men sen är det stopp.
 
Saken är det, jag känner en kille som har fotograferat en massa och t.om jobbat i tv kanaler i mitt hemland (bor numera här) och arbetar som amatörfotograf här, och han har en Canon 500 EOS som jag fick pröva här om dagen.
Här har du själv skrivit anledningarna till att välja Canon.
Han har Canon,
du känner honom,
ni delar på jobb,
då kanske man kan dela på dyra objektiv.
Man kan låna varandras kameror om ngt går sönder.
 
Men jag tycker inte att du ska lägga ut 10.000 det första du gör. Tänk om du om ett tag förstår att du skulle vilja ha en annan kamera. Själv har jag alltid köpt begagnat och trivs bra med det.

Ett annat tips är att låna någons gamla analoga kamera och köpa några filmer. Lånad kamera är gratis, film + framkallning kostar väl runt 100 kr, tror jag. Då kan du börja genast. (35mm-film ger all kvalitet du behöver än så länge, det är vad proffsen använde för några år sen.)
 
Hur som helst gör jag en kort sammanfattning så får ni bygga på..? :)

1. Jag lägger ut allt mellan 7000 - 10 000 kr (bara en Summa jag har i huvudet nu) - Han jag känner som är "FOTOGRAF", han köpte sin EOS 500D begagnad för 3800 kr, nästan oanvänd utan kvitto osv (köparen hade köpt den i tyskland).

2. Jag bygger på med saker i efterhand, t.ex ett vanligt standard objektiv kan man komma långt med tills man senare har lite pengar och kan uppgradera sig till ett nytt lång zoom objektiv?

3. Stativ, extra batteri osv kommer som sagt i efterhand det med.
Fokus är att ta många bilder, lära mig så mycket om kameran och så mycket teknik det bara går.

Detta kommer bli en dyr hobby - men det får löna sig om man satsar lite seriöst kanske...vad vet jag hehe...

Jag har Inget emot att köpa Begagnat, dock får det ändå vara bra skick och någolunda bra.
Men jag har INGA pengar just nu till kamera, så det är fortfarande inte så att jag ska köpa den inom en snar framtid utan jag får jobba mig upp till en, men jag vill veta saker i förhand därför frågar jag.

Vet inte Om Kamerahuset EOS 550D kommer vara bättre om jag nu skulle köpa den eller 500D bara...kanske finns det ngt annat som intresserar mig senare?


Jag kan även försöka fixa några bilder från bröllopet om det går så får ni bedömma hur jag är som fotograf om det skulle vara aktuellt / om någon behöver se bilderna.
 
nä nä, ta det lungt... =)

Hej!

Min åsikt:
Jag tycker att du ska låna din polares kamera lite mer i början, ge han lite cash så han inte klagar för mycket och känn på det mer innan du investerar nåt.

Men hur avancerad din kameramodellen är inte allt, långt därifrån. En bra fotograf kan ta sagolika kort med nästan vad som helst...

Finns ett känt kamera citat som säger:
"underskatta aldrig killen med engångskameran..."
Rätt plats, rätt budskap och rätt bild kan tom vara bättre med en "skitkamera", så det är helt säkert så att det duger bra med nästan vad som helst i början.

en 1000d tar lika bra bilder som en 1ds om du inte vet vad du ska göra med den...

Ta och sök via produkt sidan så kan du titta på bilder som andra tagit med dom "enkla" kamerorna, du kommer se att det finns inte en anledning att köpa kamera för miljoner i böljan ändå. Även om du år fota med din polare på jobb, så skirver man inte ut stora utskrifter ändå, och då duger vilken kamera som helst....

Så satsa mindre först, och känn om det är din grej, köp begagnat som du kan sälja för samma pengar nästan om du tröttnar.

Testa lite mer vad du vill fota, och sedan kan du börja satsa mer på det området med mer objektiv osv.
Reflexskärm är kanon att börja med, kostar typ ingenting (www.kaffebrus.com), så testa med det först om du har svårt med ljuset.

Sedan ska du ta en fotokurs om du inte har nån i din närhet som kan hjälpa dig, eller om du inte orkar plugga in kunskapen själv.

Lycka till, och bli världens bästa fotograf nån gång i framtiden.. =)
 
Okej Yasa, Nu lite reality talk :)

Du vill bli fotograf. Bra.

Det du behöver är ett hus (behöver inte vara nåt speciellt, en 1000d kommer att göra det den ska eller nåt i den prisklassen) och ett fast objektiv. ca 35mm (med din kropfaktor medräknat). ett minneskort (8gb räcker redan en bit). Senare kan du ladda bildbehandlingsprogrammet Gimp gratis från webben, när du lärt dej plåta.

När du införskaffat detta börjar det "tråkiga". Pluggande. Trots att alla idag tror dom dom är fotografer för att dom skaffar en sjysst kamera med en jäkla massa tillbehör och objektiv så ska jag berätta åt dej att... så är inte fallet.

"You think you are spielberg because you have a video camera... You are not". /J.L.Francoise

Gå en kurs, plugga från böcker eller be nån lära dej grunderna inom foto. Sen plåtar du utav helsike, lägger fram bilder för att analyseras, få råd osv. Så småningom utvecklas du i hobbyn. Om X-antal år lägger du sedan upp tråden, hur ska jag göra för att jobba som fotograf.

Det tekniska inom foto är sist och slutligen enkelt, men det är inte det som gör dej till fotograf. Det är bilden. Och det är här dom flesta får det om bakfoten. Studera bilden, vad är ditt språk, vad vill du berätta och hur vill du göra det. Skaffa ett fast normalobjektiv och lär dej se världen genom den och förstå hur du använder det.

Det här är första steget på den skitjobbiga vägen till yrkesfotograf :D
 
Bra inlägg, Niklas, sammanfattar allt känns det som.

Yasa:
Faktum är att min dotter är i precis din sits.
Hon fick i våras en 1000D som hon nu sist när jag hörde mig för har gått nånstans runt femtontusen exponeringar.
Hon fotar allt, experimenterar vilt och lär sig massor.
Dessutom kan hon låna grejor av mig för saker som hon vill testa men ännu inte riktigt kan.
Och det absolut bästa är:
Hon kanske får det hon frågar efter men när hon sen kommer tillbaka och inte är riktigt nöjd kan hon få det hon behöver istället, toppat med instruktioner om hur hon skall använda det.

En 1000D med kitglugg går att köpa för fyratusen ny idag.
Det räcker enormt långt, speciellt som din polare "åker Canon".
När du sen nött ner din 1000D då vet du troligen vad du vill ha i nästa kamera.
Det är mycket grundkurs för en liten peng!
 
En begagnad 30d för under 3000 kan vara ett bra alternativ ;)

Absolut!
Men vad jag förstår talar vi om en ännu väldigt begränsad budget utan rum för överraskningar här.
Poängen med ny ur lådan är att blir det nåt trassel med kameran så finns det garantier.
Det finns det inte på en äldre kamera plus att bedöma skick på en beggad kamera kan vara ett litet elände även för en erfaren fotograf.
Köper man då billigt kan det bli onödigt dyrt om nånting inte funkar.
 
Absolut!
Men vad jag förstår talar vi om en ännu väldigt begränsad budget utan rum för överraskningar här.
Poängen med ny ur lådan är att blir det nåt trassel med kameran så finns det garantier.
Det finns det inte på en äldre kamera plus att bedöma skick på en beggad kamera kan vara ett litet elände även för en erfaren fotograf.
Köper man då billigt kan det bli onödigt dyrt om nånting inte funkar.

Jovisst är det så. Begagnat är ju alltid lite mer chansartat. En känsla jag har är då att det kanske är bättre att köpa en begagnad "semiproffskamera" än en begagnad instegskamera.



(Dessutom har jag min fina 30D ute på annons just nu ;) )
 
Tack för alla fina inlägg ni skrivit.
Tack för er tid ni lagt ner på att besvara mina frågor =)

Jag har nästan helt och hållet glömt av att tänka på kameror osv, visst, jag går in på blocket, söker efter 500D eller 550D modellerna för att se om jag hittar någon för lite peng so jag kan slå till på (även om jag i skrivande stund har tusen saker att köpa/pritoritera innan kamera)

Jag vet att träning ger färdighet och att jag ska fota allt möjligt osv, men det jag är osäker på är att jag inte ska ha en 1000D iaf.

Ska satsa på minst 500D eller 550D.
För att min bekant fick sin 550d begagnad på blocket för 3800 kr, den var inte så använd och lcd skyddet satt kvar med standard kit och minneskort och massa tillbehör.

Då känns det onödigt att jag köper en ny 1000D för samma pengar.
Tror jag kan ha chansen på en bra kamera genom blocket snart.

Dessutom, ang att ladda ner ett bildbehandlings program och redigera mina bilder som jag tar i efterhand, det tror jag inte är något problem för mig då jag är en frilansande webbdesigner. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.