Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många exponeringar!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gary

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en liten fundering som Ni kanske kan hjälpa mig med??

Ofta när man läser om hur folk har gått tillväga för att ta en viss bild (ofta en kanonbild!!) så kan det stå att de knäppte av ett par rullar på det givna motivet och det fick mig att fundera på en sak.

Är det så att man skall ta många exponeringar på ett visst motiv trots att man har samma exponeringsinställningar för att just det där lilla extra "bara finns där" rätt vad det är.

Jag själv tar oftast högst 3 exponeringar (en normal plus över- och underexponering) på ett och samma motiv. Sen tycker jag det känns som att man har knäppt färdigt på nått sätt. Det kan inte hända så mycket mer (obs!! gäller statiska motiv). Så resonerar jag, men jag börjar undra om jag inte tänker väldigt fel!!!

Är det nån som kan dela med sig lite om hur de resonerar vid ett givet motiv och antalet exponeringar?

MVH/Matthias

Om det inte är enormt dynamiskt ljus som förändras hela tiden och man vill följa det skeendet så tror jag inte det är många som ger ett motiv mer än ett par tre exponeringar, då behöver de nog träna sin ljusmätning.

Vad som däremot lönar sig är att hela tiden fråga sig om den valda kompositionen och kamerapositionen är den rätta. Om man söker upp nya vinklar och provar även dem ökar filmkonsumtionen en del. Och även chansen att man blir tillfredställd av resultatet. Skärpedjupet är också en variabel som det ibland kan vara värt att prova ett par alternativ på.

Men man får inte luras att bränna film för filmbrännandets skull, det är alltid bättre att ta en genomtänkt ruta än hundra slumpskott. Tio genomtänkta rutor av ett motiv är däremot för mig ofta väl investerad tid.

Statiska motiv som sagt. Fotograferar man såna där saker av kött och med blodomlopp är det ju förstås en helt annan historia...

Jag fotograferar mest människor i olika situationer och då kan det gå åt massor av film för att allt ska stäma.

Men det handlar också om koncentration. En dag då jag känner mig jätteskärpt går det åt betyligt mindre film.

Håller med om att det är jätteviktigt att ändra kameraposition och vinkel.

/Magnus

Tackar för svaren!!

Jag arbetar mycket med olika kamerapositioner och vinklar till mitt tilltänka motiv men ofta så utesluter jag de olika alternativen redan på plats och koncentrerar mig på 1-2 olika utsnitt av motivitet. Jag kanske skulle ta och testa och ta ett par exponeringar på de vinklar som jag i normala fall direkt utesluter för att sedan ha dem att jämföra med hemma. Vem vet?? De vinklar som jag tyckte var dåliga vid fotograferingstillfället kanske är de som blir riktigt bra.

En sak som jag stör mig på mycket är att jag tar alldeles för lång tid på mig vid fotograferandet men det blir väl förhoppningsvis bättre ju mer man fotograferar. Jag tänker alldeles för mycket när jag fotograferar skulle jag tro. :)

MVH/Matthias

Jag tar aldrig alternativexponeringar men jag tar ett par rutor extra för att inte riskera att originalet blir oanvändbart på grund av repor eller annat.

Jag går runt rätt mycket med en kartongskiva med utskuren rektangel för att finna bildutsnitt.

Några varierade ”knäpp” för att testa olika utsnitt kan det också bli. Beror på motiv och vad bilden skall vara till.

Skall jag fotografera av en schampoflaska (Dove är en kund) så ställer jag upp bilden tills allt är färdigt, sedan tre knäpp med samma exponering, klart.

Vad gäller människor på bild så tar jag extrabilder för att vara säker på att fånga ”uttrycket”.

mipert: Kartongskivan skall jag ta och testa för att snabbare skaffa mig en uppfattning av det tänkta utsnittet.

Jag antar att du sedan vandrar runt motivitet och från olika vinklar och avstånd skaffar dig en uppfattning och sedan anpassar du brännvidden på objektivetet så att det skall passa det givna utsnittet, eller??

MVH/Matthias

Ungefär så ja.

Visst händer det att jag går runt med kameran och knäpper alternativbilder i full fart men det är mycket ovanligt.

Tänk på att titta med ett öga eftersom du vill se en tvådimensionell bild för att bedöma hur bilden blir.

Nu är ju världen inte perfekt så man kan visualisera bilden exakt innan tagning, men alldeles för få fotografer försöker analysera bilden innan tagning.

Sedan kan man ibland planera innan, jag skall fotografera en kompis bröllop i morgon och därför tittar jag lite på bröllopsbilder i tidningen.
Jag försöker fundera ut hur jag kan skapa en bild jag gillar och ibland åker jag till kyrkan, ställer upp frugan (min) för att testa utsnitt, avstånd och brännvidd.
Då vet jag vid fotograferingen var jag skall ställa stativet, blixten och paret så jag bara kan köra igång med fotograferingen.
Litet sidospår, men att analysera innan man lyfter kameran sparar tid och film och ibland kan man till och med få bättre bilder.

froderberg skrev:

Men det handlar också om koncentration. En dag då jag känner mig jätteskärpt går det åt betyligt mindre film.
Håller med helt. Att skärpa till sig hör till fotandets hemligheter. Jag brukar försöka "stänga av" allt brus och stoj runt mig och koncentrera mig på kameran och objektet för att trycka av i exakt rätt ögonblick. Då kan det bli riktigt många lyckade rutor på rullen.

Ja gör på det viset ibland, då jag inte är riktigt säker på hur skärpan kommer att te sig på diat..(jovisst skärpedjupskontroll har jag, men som sagt ibland kan man lura ögat..)

Jag brukar hamna på runt 20-25 ramade på en 36:a
Ni då??

Hej Jeppe

Kör inte dia längre, men då jag körde så lät jag rama allt, men av en 36 rulle så sparade jag kanske 10-15.

Tog ibland på mer än en rulle för att gardera mig mot haveri också då jag ofta tar bilder under resa.

Nu byter jag CF kort mellan sessionerna, tiderna förändras.

Jag ändrar mig, jag tar faktiskt alternativa exponeringar men då för att lägga ihop dem i Pshp.

Jag tar alltså en exponering för att få god detaljåtergivning i skuggorna och en för att få mellangrå och ljusa toner lagom exponerade.

Sedan använder jag flyttaverktyget med shift (för att få perfekt centrering) för att dra den rikligt exponerade bilden över den andra.
Lagermask och måla bort allt utom skuggdelarna med mjuk pensel.

Jag brukar börja med att bestämman kompositionen. Därefter ta blden med alternativa exp-tider/skärpedjup. Totalt mellan 2-5 bilder per motiv. Dock brukar nästan alltid förstaalternativet bli bäst. Då har man ju precis gjort alla mätningar och inställningar som man tänkte sig i samband med kompositionen. Alternativen brukar bli bäst om det (tycker jag) är extrema ljusförhållanden eller andra oberäkneliga faktorer som spelar in.

Andertz

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar