Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många copyright-frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Abeltothpal

Aktiv medlem
Jag undrar helt enkelt hur det fungerar med copyright, lite kort vad det innebär...

Jag är en amatörfotograf som har tagit ett antal foton som jag anser är väldigt bra, och har tänkt att skicka till stora fototävlingar och kanske även åt annat håll (direkt till National Geographic eller nåt).

Så jag undrar om jag borde "skydda" bilderna och i så fall hur. Är det bara "copyright" som gäller?

Tack så jättemycket för svar och info!

Om du har tänkt vara med i tävlingar i USA (eller ens i närheten av USA, eller i tävlingar som kan komma att bli utställningar som vandrar runt världen och så småningom hamnar i USA) föreslår jag (tyvärr vis av egen erfarenhet) att du registrerar dina bilder med USAs federala regering innan du gör något annat. Anledningen är enkel: om du reggar bilderna med regeringen kan du stämma eventuella bildtjuvar på fantasibelopp (med svenska mått mätt) och de kommer att tvingas betala. Om du låter bli att regga bilderna och någon börjar använda dem kommersiellt kan du stämma dem på några hundralappar i bästa fall, men advokaten kostar minst tusen dollar.... Vad jag vet kostar det US$35 att regga en bild, så det kan vara väl investerade pengar.

Utöver det är det inte mycket att tänka på tycker jag: så fort du har tagit bilden är upphovsrätten till den din, och detta respekteras i alla länder (med undantag enligt ovan).

Så går det till i USA...

Om du har tänkt vara med i tävlingar i USA ...

Det är hos US Copyright Office man kan registrera sina bilder, och så här går det till om man gör det online.
Man kan registrera en hel massa bilder som logiskt hänger ihop, exv ett helt års fotograferande, för USD 35 per "case" eller "claim".
Man delar upp bilderna i publicerade och opublicerade. Enklast är att göra registreringen innan bilden publicerats.

Även om jag har en del av mina bilder hos ett amerikanskt företag har jag ännu inte registrerat något. Drabbas man av ett upphovsrättsbrott och inte har registrerat har man svårt att få hjälp i USA, det enda man då kan hoppas få ut är småbelopp för "damages" - se exempel i artikeln - inte speciellt lukrativt för juristkåren...

Det vore intressant att veta om någon på FS drabbats av "bildstöld" i USA och haft stöd av en registrering?
Eller som drabbas av "bildstöld" i USA och inte haft bilderna registrerade?

Detta blev lite OT, sorry, situationen i USA är troligen inte alls vad trådstartaren avsåg.

Eller som drabbas av "bildstöld" i USA och inte haft bilderna registrerade?

Jag vet en: jag själv! En bild dök upp på flera oliak sidor, varav två kommersiella. Men eftersom jag "inte lidit skada" kunde jag inte vänta mig mer än någon hundring i ersättning. Och advokaten ville ha tusenlappar för att överhuvudtaget göra något... För mer info leta efter en tråd här som har rubriken "Hjälp med bevisning"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar