Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måndagsexemplar

Produkter
(logga in för att koppla)
..men om man byter till Canon så blir det mycket dyrare med 14 objektiv för APS-C. Jämförelsen handlar alltså om APS-C kameror och brännvidden 14, och där har Canon inget ekonomiskt alternativ.

Det unika med DA 15 f/4 Limited är den kompakta konstruktionen i kombination med ett objektivhus i aluminium och med ingraverade detaljer istället för påmålad information.

Ja, det har du rätt i.
Är man som canonanvändare intresserad av bildvinkeln man får från 15mm på en cropkamera så är det i många fall vettigt att hoppa av croptåget och gå upp till fullformat.
Huset kostar visserligen mer, men objektiven kostar betydligt mindre, upp till var och en att se vad som är lönsamt.

Fast det är klart, det blir ju lite tyngre och bulkigare och man får kanske leva med påmålad info sitället ingraverade detaljer..

DET HAR KOMMIT! Det är nytt och det är skarpt över hela fältet. Men det var ohyggligt kallt. Måste ha blivit djupfryst på vägen. Fick försiktigt tina upp det. Och så lite mer godis förstås...

Grattis och lycka till!
Ta vara på ditt Limited objektiv, likt en hälsodryck det är.
Ta vara på ditt Limited, för glädjen till fotograferandet som det är.

Visst har du rätt.
Men det du missar är att försäljningen
av digitala småbildskameror är marginell.
Förutom proffs, så gissar jag att det är
endast ett antal promille av amatörerna
som köper sådana kameror.

Du har också rätt. Det är faktiskt bara ett antal promille som köper sådana kameror. Jag kollade här bland recensionerna på fotosidan, hur många promille det var.

Exempel generationen 1Dmk3/5Dmk2/50D: 512 promille hade valt småbild.

Exempel generationen D300/D300s/D700/D3/D3x/D3: 304 promille på småbild.

Förlåt mig för OT.

/Bengan-j, som varken kör Nikon eller Canon.

Det där siffrorna säger ingenting mer än antalet som har lagt de kamerorna i sin "väska" i detta forum. Eftersom det är fritt val att göra detta och långtifrån allA gör det, så blir slutsatsen den att de som väljer dyra kameror är mer benägna att tala om detta för andra. Det är alltså en statuspryl.
Vissa vill flasha med sina kameror, andra fotograferar med dem. Och ju dyrare leksak desto mer benägenhet att bling blinga.

Det där siffrorna säger ingenting mer än antalet som har lagt de kamerorna i sin "väska" i detta forum. Eftersom det är fritt val att göra detta och långtifrån allA gör det, så blir slutsatsen den att de som väljer dyra kameror är mer benägna att tala om detta för andra. Det är alltså en statuspryl.
Vissa vill flasha med sina kameror, andra fotograferar med dem. Och ju dyrare leksak desto mer benägenhet att bling blinga.

Sen finns det nog dom med stora foto-investeringar på kammaren som inte heller lägger nåt i sin lilla "väska" av stöldriskskäl, så det finns nog ett mörkertal åt det hållet oxå.
Oavsett vilket så tycker jag ändå det är anmärkningsvärt att promillen har kommit så högt redan innan någon av de tre FF-fabrikanterna släppt en enda budget/plast-FF.
Ska bli intressant att kolla promillen om ett par år.

Jag ska inte tjata mer om det här, men min punkt är att småbild hann inte riktigt somna in alldeles, trots framgångarna med de mer ekonomiska/prisvärda alternativen.

Men för att återknyta till ämnet, så har jag också fått skicka tillbaka krånglande objektiv en gång i tiden. Ett objektiv som inte heller det har någon motsvarighet hos Canikax. Aluminiumbygge. Och siffrorna är inhackade i aluminium-chassit. Dvs bling/flashfaktorn är inte sämre på detta än en 15/4.
Det är inte bara Pentax, Nikon och Canon som krånglar alltså.

Nu blev du väl glad?

Sen finns det nog dom med stora foto-investeringar på kammaren som inte heller lägger nåt i sin lilla "väska" av stöldriskskäl, så det finns nog ett mörkertal åt det hållet oxå.
Oavsett vilket så tycker jag ändå det är anmärkningsvärt att promillen har kommit så högt redan innan någon av de tre FF-fabrikanterna släppt en enda budget/plast-FF.
Ska bli intressant att kolla promillen om ett par år.
...

Min kameraväska innehåller en D300 och en D70 för att kunna tagga bilderna rätt, trots att jag inte har dem längre. Nya D700 köpte jag ingefär samtidigt som jag slutade tagga bilderna och den ligger inte i kameraväskan. Det finns ju exif nu.

Du har också rätt. Det är faktiskt bara ett antal promille som köper sådana kameror. Jag kollade här bland recensionerna på fotosidan, hur många promille det var.

Exempel generationen 1Dmk3/5Dmk2/50D: 512 promille hade valt småbild.

Exempel generationen D300/D300s/D700/D3/D3x/D3: 304 promille på småbild.

Förlåt mig för OT.

/Bengan-j, som varken kör Nikon eller Canon.

OK, hade tydligen fel där.
Eftersom jag inte är betalande medlem så kan
jag inte kolla statistiken.

Tillverkarna/Generalagenter verkar vara
rädda om försäljningsstatistiken.

Hur många recensioner blir det när proffsen
är medräknade?

OK, hade tydligen fel där.
Eftersom jag inte är betalande medlem så kan
jag inte kolla statistiken.

Tillverkarna/Generalagenter verkar vara
rädda om försäljningsstatistiken.

Hur många recensioner blir det när proffsen
är medräknade?

Jag betalar inte heller, det har jag inte råd med, alla pengar har ju gått till kameran..

Man ser en siffra på hur många som lagt respektive grej i sin "väska" ändå. Det finns ingen uppdelning mellan proffs/amatör här, fotosidan är väl för alla.

Jag betalar inte heller, det har jag inte råd med, alla pengar har ju gått till kameran..

Man ser en siffra på hur många som lagt respektive grej i sin "väska" ändå. Det finns ingen uppdelning mellan proffs/amatör här, fotosidan är väl för alla.

Ursäkta men...det är ju inte direkt dyrt att vara med här

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar