Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Måndagsexemplar
- Trådstartare Aristoteles
- Start datum
uffes
Aktiv medlem
Tydligen är flera personer numera engagerade i fallet på Cyberphoto och har kontakt med Focus trading. Även chefen har hört av sig. Objektivet - förhoppningsvis ett nytt! - ska komma 28:e december eller i värsta fall 8:e januari. De har också lovat att kompensera mig för mitt tålamod. Vet inte hur. Jag föreslog sänkt pris. Vi får väl se.
Du ser! Det löser sig. Jag har samma erfarenhet som Mabo. Focus tradings marknadschef Per Skoog är att lita på om det inte löser sig med andra kontakter.
Det vore för övrigt konstigt om inte Pentaxagenten reder ut ett så uppenbart
skumt agerande som du drabbats av.
FotoZ
Aktiv medlem
Ja det är ju en tråkig historia och det verkar som att den "mänskliga faktorn" har varit inblandad - troligen har papper förväxlats någonstans och det objektiv som beställdes kanske gick till en annan - fel - person och istället så skickades samma objektiv tillbaks för man trodde det var det nya. Med bättre koll på grejjerna någonstans i ledet hade detta kunnat undvikas.
Å andra sidan, som Musse säger, det är ju ändå jul... snart iaf. Och då är det väl högtryck och mycket att göra för distributörer och säljare och så skedde en förväxling.
Det positiva med detta är att det verkar ju som det håller på att lösa sig och du tycks få någon form av kompensation.
Å andra sidan, som Musse säger, det är ju ändå jul... snart iaf. Och då är det väl högtryck och mycket att göra för distributörer och säljare och så skedde en förväxling.
Det positiva med detta är att det verkar ju som det håller på att lösa sig och du tycks få någon form av kompensation.
Aristoteles
Aktiv medlem
Eller är det så att man hade tänkt att prångla ut det defekta objektivet igen - till någon annan? Eller att man gjorde en chansning att jag inte skulle märka något? Förhoppningsvis är det inte så. Så här nära jul får vi ha ett gott hjärta.
Tack för uppmuntrande ord - alla.
Tack för uppmuntrande ord - alla.
Punkk
Avslutat medlemskap
Tydligen är flera personer numera engagerade i fallet på Cyberphoto och har kontakt med Focus trading. Även chefen har hört av sig. Objektivet - förhoppningsvis ett nytt! - ska komma 28:e december eller i värsta fall 8:e januari. De har också lovat att kompensera mig för mitt tålamod. Vet inte hur. Jag föreslog sänkt pris. Vi får väl se.
En kartong Snickers? Är det inte Cyberphoto som smyger med godis när man köper saker där?
Aristoteles
Aktiv medlem
Jo, de har något ihop med elaka tandläkare.
De har sagt att de ska skicka en kaloririk låda men de skulle också kompensera mig på något annat vis.
De har sagt att de ska skicka en kaloririk låda men de skulle också kompensera mig på något annat vis.
Termik
Aktiv medlem
Beklagar allt elände med ditt DA15 Peter! Focus Trading har varit bra mot mig generellt, så hoppas att allt löser sig!
Har börjat gå tillbaka till "basic" med manuellt fokuserande kvalitetsobjektiv...
Sådant här ser man inte så ofta... apropå kvalitetskontroll ;-)
Har börjat gå tillbaka till "basic" med manuellt fokuserande kvalitetsobjektiv...
Sådant här ser man inte så ofta... apropå kvalitetskontroll ;-)
Bilagor
Aristoteles
Aktiv medlem
Åh, wow. Det där vore något för Pentax att ta efter. Eller återuppta kanske man ska säga. En människa som kollar igenom punkter för att se om allt är ok. Snyggt.
Aristoteles
Aktiv medlem
Jag har fortfarande inte fått mitt objektiv. Det påstås att Focus Trading under jul och nyår omvandlades till Focus Nordic och att de därför sedan typ den 21:a december inte levererat en enda Pentax-produkt. Enligt Cyberphoto skulle jag i sämsta fall få objektivet den 8:e Januari. Focus Trading kunde väl berättat för Cyberphoto om den stundande omorganiseringen? Fattas väl bara att posttåget blir rånat så att jag får vänta en månad till...
Det lustiga är att jag beställde objektivet samma dag som cash-back-kampanjen inleddes men nu riskerar jag att få det när den möjlighetet går ut den 15: januari. Hua vad segt.
Det lustiga är att jag beställde objektivet samma dag som cash-back-kampanjen inleddes men nu riskerar jag att få det när den möjlighetet går ut den 15: januari. Hua vad segt.
FotoZ
Aktiv medlem
Tråkigt att höra - ta kontakt med Focus marknadschef som jag tidigare tipsat om i tråden och be honom hjälpa dig. Han har hjälpt mig bra med ett problem jag hade.
Danlo
Avslutat medlemskap
DE HAR SKICKAT TILLBAKA SAMMA DEFEKTA OBJEKTIV!! Det här är fullkomligt sanslöst. Är det någon som har ett förslag på vad man ska göra?
Kanske dags att byta till Canikon?
Aristoteles
Aktiv medlem
Njae, jag tror inte de är immuna mot liknande saker:
"Fick tillbaka blixten från Nikon och naturligtvis fungerar den fortfarande inte !
Även säljaren Cyberfoto slår ifrån sig och hänvisar återigen till Nikon, men annat var ju inte att vänta från detta företag.
Det blir väl bara till att skicka in blixten igen för ett nytt reparationsförsök, märkligt att man inte kollar grajerna innan man returnerar, och fungerar den inte så får man väl se till att skicka en ny !
Jag köpte ju blixten för att använda densamma inte för att skicka fram o tillbaka med posten.............."
bara som ett exempel.
"Fick tillbaka blixten från Nikon och naturligtvis fungerar den fortfarande inte !
Även säljaren Cyberfoto slår ifrån sig och hänvisar återigen till Nikon, men annat var ju inte att vänta från detta företag.
Det blir väl bara till att skicka in blixten igen för ett nytt reparationsförsök, märkligt att man inte kollar grajerna innan man returnerar, och fungerar den inte så får man väl se till att skicka en ny !
Jag köpte ju blixten för att använda densamma inte för att skicka fram o tillbaka med posten.............."
bara som ett exempel.
Fogel70
Aktiv medlem
Ännu värre blir det av att Canikon inte har något egentligt alternativ till DA15/4. De kan erbjuda 14/2.8 som kostar 17-25000:-, som inte är i närheten av det smidiga formatet hos DA15/4.
Nikon 14/2.8 - 87x87mm - 670g - 17000:-
Canon 14/2.8 - 80x94mm - 645g - 25000:-
Pentax 15/4 - 63x40mm - 212g - 8200:-
Aristoteles
Aktiv medlem
Exakt. Pentax är unikt på många sätt.
Aristoteles
Aktiv medlem
Vill bara meddela att objektivet ska vara på väg. Äntligen!
paddmannen
Aktiv medlem
Ännu värre blir det av att Canikon inte har något egentligt alternativ till DA15/4. De kan erbjuda 14/2.8 som kostar 17-25000:-, som inte är i närheten av det smidiga formatet hos DA15/4.
Nej, nu håller jag inte med.
Faktum är att det är precis tvärtom....
Vad är vitsen med att jämföra ett 14/2.8 för fullformat med ett mycket ljussvagare objektiv för crop?? Det är ju inte ens äpplen och päron, snarare äpplen och rädisor.
Ekvivalensen till ett crop-15/4 på fullformat är 22.5/6
(Samma bildvinkel, samma skärpedjup, samma ljusinsamlingsförmåga).
Det som kommer närmast hos canon är 24/2.8.
Det är alltså rejält mycket ljusstarkare än pentax och kostar 4995 hos cb.
För övrigt, ekvivalensen till canons 14/2.8 på ett pentax crophus skulle vara 9/1.9.
De enda objektiv jag kunnat hitta som saknar motsvarighet hos canon är 40/2.8 som ju är brutalt litet, samt fisheyezoomen.
Bofoto2
Aktiv medlem
Faktum är att det är precis tvärtom....
Visst har du rätt.
Men det du missar är att försäljningen
av digitala småbildskameror är marginell.
Förutom proffs, så gissar jag att det är
endast ett antal promille av amatörerna
som köper sådana kameror.
För dom övriga (kanske 99,5%) blir det
stora och dyra objektiv från Canon/Nikon.
Fogel70
Aktiv medlem
Jag jämför med de eftersom Canikon inte besvärat att ta fram någon vidvinkelobjektiv till sina crop-kamerror som motsvarar DA15/4.Vad är vitsen med att jämföra ett 14/2.8 för fullformat med ett mycket ljussvagare objektiv för crop?? Det är ju inte ens äpplen och päron, snarare äpplen och rädisor.
Givetvis har inte heller Pentax någon motsvarighet till Canikons 14/2.8 på en FF kamera, men det har inte så myckt att göra med diskussionen i den här tråden som utgår från DA15/4.
Senast ändrad:
paddmannen
Aktiv medlem
Jag jämför med de eftersom Canikon inte besvärat att ta fram någon vidvinkelobjektiv till sina crop-kamerror som motsvarar DA15/4.
Nä, canon är avvaktande när det gäller crop, de har nästan inga kvalitetsobjektiv i EF-S fattning. De anser att de som är tillräckligt intresserade kommer att föredra fullformat.
Antingen har man en cropkamera med kitobjektiv, eller fullformatare med lite roligare (och billigare) objektiv.
Köper man exvis 14/2.8 till sin 500D så är man nog lite bäng i bollen....
FotoZ
Aktiv medlem
Och jag håller inte med dig.
Vad är vitsen med att jämföra ett 14/2.8 för fullformat med ett mycket ljussvagare objektiv för crop?? Det är ju inte ens äpplen och päron, snarare äpplen och rädisor.
Vitsen är att en kommentatör i tråden kommenterade varför inte byta till Canonikon, men om man byter till Canon så blir det mycket dyrare med 14 objektiv för APS-C. Jämförelsen handlar alltså om APS-C kameror och brännvidden 14, och där har Canon inget ekonomiskt alternativ.
Pentax DA 14 f/2.8 ligger på strax över 7 000 kr hos Cyberphoto och är ett ekonomiskt gångbart alternativ för Pentax APS-C kameror. Den som har en Canon 50D eller 7D är hänvisad till Canon 14 f/2.8 och vad det kostar har ju redan nämnts i tråden...
Det unika med DA 15 f/4 Limited är den kompakta konstruktionen i kombination med ett objektivhus i aluminium och med ingraverade detaljer istället för påmålad information.