Annons

Målning av fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljudlandskap

Aktiv medlem
hej behöver hjälp med en sak, det är så att en tjej i USA vill gärna måla/rita av några fotografier som jag tagit.
Hon vill använda dom i hennes portfolio vilket hon gärna får,men vad borde jag kräva?
jag vill ju att det på nått sätt ska framgå att dte är en tolkning av mina foton.

mvh//Jenny

Du bör kräva saftig royalty på allt hon säljer. Annars ska du inte låta henne måla av dina konstverk.

Graal skrev:
Du bör kräva saftig royalty på allt hon säljer.
Nils, jag förstår hur du menar (och håller med) men hur får man i Sverige koll på hur mycket amerikanskan säljer?
En engångssumma är väl det enda som rent praktiskt fungerar?

Jenny, du bör kräva (förutom betalt förstås, men har ingen aning om hur mycket) att det anges något i stil med "painting after a photo by Jenny Nilsson jennys@emailadress".

Driver personen i fråga någon verksamhet så ska det väl gå att få fram ett affärsavtal med royalty på försäljning men hur man kontrollerar det hela vet inte jag? Det är ju ungefär som när konstnärer får droit de suit (5% tror jag) av försäljningssumman vid auktionsfirmors försäljningar av deras konstverk och där kontrollerar medlemsorganisationen BUS det hela. Men en skälig engångssumma för att man får använda bilden är givetvis helt rätt också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar