Annons

Måla om huset i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Ska måla om huset och tänkte kolla i PS vilka färger som blir bra men har svårt att få till det.
Färgen är nu mörkt brun, på gränsen till svart, och jag har tänkt nån mer mörk grå nyans.

Jag testade igår, markerade de delar som sa målas, gjorde ett nytt färgjusterings lager, men kunde inte få till t.ex vit eller grå.

Ett rent fyllnadslager ser konstigt ut då jag gärna vill få med skuggor etc i panelen.

Hur går man tillväga på bästa sätt så att det blir så naturtroget som möjligt?

Ska måla om huset och tänkte kolla i PS vilka färger som blir bra men har svårt att få till det.
Färgen är nu mörkt brun, på gränsen till svart, och jag har tänkt nån mer mörk grå nyans.

Jag testade igår, markerade de delar som sa målas, gjorde ett nytt färgjusterings lager, men kunde inte få till t.ex vit eller grå.

Ett rent fyllnadslager ser konstigt ut då jag gärna vill få med skuggor etc i panelen.

Hur går man tillväga på bästa sätt så att det blir så naturtroget som möjligt?

Lägg upp en bild så att man ser hur det ser ut så blir det enklare att hjälpa.

Genom att göra justeringen i Lab Color ;-)

1 Edit - Convert to profile
2 Sätt Destination space till Lab Color
3 Gör en kopia av Bakgrundslagret

4 Bestäm vilken färg du vill ha:
Ett tips kan vara att göra set forground color så att du får upp Color picker dialogen
Välj Color libraries och välja t erx Pantone Solid Colors och välja en färg ur det biblioteket t ex Pantone 444C

5 Notera LAb kanalernas värden L=64 a=-4 och b=-2 för Pantone 444C
6 Gör Cancel vi var bara ute efter värdena på resp. kanal.

7 Välj Info fliken istället för histogram.

8 Välj Color Sampler tool och klicka på objektet du vill färga om på en plats där du upplever att nyansen är objektets riktiga dvs inte i stark sol/skugga. Det ska nu sparas ett sampel på Info fliken som är dina utgångsvärden.

9 Image - Adjustement - Curves
10 Välj i Channel väl a. Om du nu kolla ditt sparade värde så ska det ha kommit upp ett sned streck och samma värden igen. Nu ska vi dra i kurvorna och försöka ändra värdet bakom sned strecken så att de motsvarar värdena på din önskade färg.
11 Nu ska du flytta ändpunkterna. Börja med ändpunkten uppe till höger och prova att flytta den åt vänster om värdena på din mätpunkt för a närmar sig värdet för din valda färg så fortsätt tills du gjort ungefr halva justeringen. OM den rör sig från det önskade värdet flyttar du den nedåt efter höger kanten istället.
12 Ta ändpunkten nre åt vänster och flytta den antingen efter neder kant eller upp för vänsterkant tills a värdet är "rätt"

13 Byt till b-kanalen och gör samma sak. dvs börja uppe till höger och kör hälften p ett ungefär. Och ta resten med handtaget nere i vänster.

14 Byt till L kanalen och gör samma sak. När du fått önskad färg i den valda punkten Klickar du OK och sparar ändringen.

Ja jag vet färgerna är gräsliga...
15. Lägg på en justerings mask och tryck crl-I (command - i)
16 måla fram objektet med den nya färgen.

Vill du måla om gör om från steg 4 - 14.

Lycka till.
OBS det verkar svårare än det är faktiskt.

Exempel ihop slängt på 5 min:
Före /efter Det är den bruna uppe till vänster som fått samma färg som den gula på 3:e raden

Bilagor

• testbild-midre.jpg
    testbild-midre.jpg
    84.3 KB · Visningar: 698
  • testbild-fixad.jpg
    testbild-fixad.jpg
    62.7 KB · Visningar: 692
Hur har det gått med husmålningen?
Gick det att följa instruktionen?

Man kan skippa att göra en kopia av bakgrunden i steg 3 och använda ett Curves-justeringslager istället. Då blir det lättare att prova fler nyanser på huset.

Anledningen till att jag använde en kopia och inte justerings lager var att man då kan använda blanda lagren vilket ibland kan göra att man slipper att skapa lagermask vilket kan vara tidsödande...

Nej, jag tänkte inte på nåt färdigt blandningsläge.
Om man höger-clickar (Windows jag vet, command/ctrl-click på Mac?) så kan man välja nåt med Blanda?/Blend där man själv kan styra vilka nyanser som ska med från resp lager...

Hur har det gått med husmålningen?
Gick det att följa instruktionen?

Man kan skippa att göra en kopia av bakgrunden i steg 3 och använda ett Curves-justeringslager istället. Då blir det lättare att prova fler nyanser på huset.

Anledningen till att jag använde en kopia och inte justerings lager var att man då kan använda blanda lagren vilket ibland kan göra att man slipper att skapa lagermask vilket kan vara tidsödande...

Oj, så många svar! Tackar! I ärlighetens namn så har jag inte hunnit test än, men efter alla dessa inlägg och bra tips så känner jag på mej att det blir en kort arbetsdag idag ;-)
Återkommer under kvällen!

Nu är man lite nyfiken. Hur gick det?

Jodå, det gick väl hyffsat. Kanske inte riktigt det resultatet jag ville ha. Antingen gör jag inte rätt, eller också så blir det inte bättre.
Men däremot så testade jag att bara göra ett "Photo Filter"-lager och resultatet blev nästan identiskt med ditt förslag. Så jag kanske missade nåt påvägen...
Jag ska lägga upp ett par bilder så får du se resultatet.

Jag har provat lite till och det verkar som om en del bilder är knepigare än andra. Det verkar som man ska försöka hålla kurvan lutning.
Här en bild jag testat innan... och här har jag bara använt blending options och ingen mask.

Bilagor

• IMG_4251-fore.jpg
    IMG_4251-fore.jpg
    11.4 KB · Visningar: 377
  • IMG_4251-efter.jpg
    IMG_4251-efter.jpg
    10.1 KB · Visningar: 379
Här provade jag att göre blomman blå men det ville sig inte riktigt men mer åt rött funkade bra. Samma sak här blending options + lite mask i bakgrunden på ställen som har samma färg som blomman.

Bilagor

• IMG_0983-01-fore.jpg
    IMG_0983-01-fore.jpg
    13 KB · Visningar: 375
  • IMG_0983-01-efter.jpg
    IMG_0983-01-efter.jpg
    11.3 KB · Visningar: 380
Besvarar mig själv igen...
Satt och testade med sista bilden lite till och det verkar som att man får vara rätt våldsam med kurvan ibland.
I kurvverktyget så visas (åtminstone i CS3 utan att man ändrar inställningar) skalan svart-vitt på axlarna men i a och b kanalen så finns inget svart-vitt (mörkt-ljust) utan bara färg.
a-kanalen innehåller bara färgskalan grön-magenta och b-kanalen gul-blå. Så har man nått gult som ska bli blått måste man flytta kurvan så att gult mappas till blått. Det kan man göra genom kurvan i b-kanalen.
Är det däremot grönt som ska mappas till blått behöver man byta plats på a och b-kanalerna oxå...

L-kanalen styr "bara" luminans och har inget med "färg" att göra.

Så jag skulle nog ha tänkt till ett varv till innan jag gav råd om hur man rycker i kurvorna. Enbart dra i kurvorna funkar nog inte så bra i de fall huvud färgen i bilden inte ligger på samma skala som den färg man vill transponera till. Då behöver man byta plats på a och b-kanalerna först (eller dra i HUE kanske) så att det man i huvudsak vil byta färg på hamnar i rätt kanal. Så i den senare blombilden i som är mycket gult och rött i blandning behöver man nog dra i HUE för att skjuta in bilden mer i gult och sen använda Lab och curves och transponera till blått.

Lägger upp bilden som jag labbat lite med.
Förvisso slarvigt markerat, men jag har gjort på enklaste sätt och skapade bara ett "Channel mixer"-lager där jag tickade för "monokrome" rutan.

Bilagor

• IMG_6776-2.jpg
    IMG_6776-2.jpg
    20.4 KB · Visningar: 301
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto