Jonazz
Aktiv medlem
Jag tänkte använda Photoshop till att måla om huset innan det är gjort i praktiken, så att säga.
Tanken är följande:
- Ta ett (eller flera) kort på huset (bilen, köket, hunden, frugan... listan kan göras lång).
- Öppna i Photoshop och definiera de olika ytor som finns, som kan tänkas ha olika färg.
- Ändra färg på dessa ytor i olika kombinationer för att prova olika färgsättningar, naturligtvis med bibehållande av ytornas ursprungliga textur (rätt ord?), t.ex. stående träpanel.
- Konvertera de färger man har funnit, till färgbranchens NCS-kodsystem.
- Gå till färgbutiken och handla.
- Måla!
De frågor jag har är således:
- Hur gör man detta i Photoshop 7.0?
- Hur konverterar man färg i datorn till NCS-kod?
Jag gissar att jag kanske inte är den förste som har tänkt tanken. Dessutom är det som vanligt säkert svårare att göra detta i praktiken än i teorin.
Är det någon som har provat?
Tanken är följande:
- Ta ett (eller flera) kort på huset (bilen, köket, hunden, frugan... listan kan göras lång).
- Öppna i Photoshop och definiera de olika ytor som finns, som kan tänkas ha olika färg.
- Ändra färg på dessa ytor i olika kombinationer för att prova olika färgsättningar, naturligtvis med bibehållande av ytornas ursprungliga textur (rätt ord?), t.ex. stående träpanel.
- Konvertera de färger man har funnit, till färgbranchens NCS-kodsystem.
- Gå till färgbutiken och handla.
- Måla!
De frågor jag har är således:
- Hur gör man detta i Photoshop 7.0?
- Hur konverterar man färg i datorn till NCS-kod?
Jag gissar att jag kanske inte är den förste som har tänkt tanken. Dessutom är det som vanligt säkert svårare att göra detta i praktiken än i teorin.
Är det någon som har provat?