Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måla om huset i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonazz

Aktiv medlem
Jag tänkte använda Photoshop till att måla om huset innan det är gjort i praktiken, så att säga.

Tanken är följande:
- Ta ett (eller flera) kort på huset (bilen, köket, hunden, frugan... listan kan göras lång).
- Öppna i Photoshop och definiera de olika ytor som finns, som kan tänkas ha olika färg.
- Ändra färg på dessa ytor i olika kombinationer för att prova olika färgsättningar, naturligtvis med bibehållande av ytornas ursprungliga textur (rätt ord?), t.ex. stående träpanel.
- Konvertera de färger man har funnit, till färgbranchens NCS-kodsystem.
- Gå till färgbutiken och handla.
- Måla!

De frågor jag har är således:
- Hur gör man detta i Photoshop 7.0?
- Hur konverterar man färg i datorn till NCS-kod?

Jag gissar att jag kanske inte är den förste som har tänkt tanken. Dessutom är det som vanligt säkert svårare att göra detta i praktiken än i teorin.
Är det någon som har provat?
 
Jag måste börja med att säga att jag anväder CS2 på engelska men jag hoppas detta kan hjälpa dig ändå.

Bakom penseln (brush tool (B)) finns ett verktyg som heter "Color Replacement tool". Den kan du använda för att måla om ditt hus med.

I verktygsfältet kan du bestämma många inställningar hur färgersättingen ska tolkas. Där är det nog bäst om du provar dig fram för att få övermålningen på önskat sätt.

På detta sätt behöver du inte göra en massa markeringar för att ersätta färger men det kan vara lite pillrigt ändå om man är ovan med funktionen.

Det finns också ett verktyg som heter "Replace color..." under Image > Adjustments > Replace color...
Som kan fungrera tillfredsställande.

Jag kan inte så mycket om NCS så jag har tyvärr inga tips på hur en korrekt konvertering skulle se ut.
 
Tack för tipsen, Tom och Stellan!
Nu undrar jag bara hur jag kan definiera de olika ytor jag vill måla, t.ex. gavelspets, vindskivor, fönsterkarm. Detta för att jag enkelt ska kunna måla om var och en av dessa oberoende av de andra. Jag har lyckats markera t.ex. gavelspetsen med verktyget "magnetiskt lasso". Frågan är bara hur jag konverterar denna markering till ett vektorgrafikobjekt som "ramar in" min gavelspets. så att jag bara behöver klicka på och välja gavelspetsen för att kunna byta färg på bara den.
 
Finns en exakt likadan övning på webdesignskolan.se klicka på photoshop och leta dig fram.

MVH
R
 
Det bästa sättet att markera exakta ytor utan att få med varken mer eller mindre är att använda banor. välj ny bana/new path i lager,channels,pathspaletten. rita med ritstiftsverktyget, kan va lite bökigt det första innan man lär sig hur verktyget funkar, zooma in mkt.. typ 300 - 500 %. i banorpaletten kan man sen göra banorna till markering som du fyller med vald färg ( skift-f5) och sedan tex kopiera-klistra in så får du markeringen i ett nytt lager.. en husfärg för varje lager . ja typ så skulle jag gjort iaf... fördelen med banor är att man när som helst kan gå in och justera banan var som helst senare..
 
Har jobbat i färgaffär några sommrar och tror det kan vara svårt att få fram NCS-nummer från de färgerna du har i datorn. Även om du skulle kunna få det får man räkna med att resultatet på det färdigmålade huset inte blir det samma som när du tittat på det "nymålade" huset på datorn. Vilken typ av färg (vatten/oljeburen osv), vilket fabrikat m.m. ger variationer på kulören, även om NCS-numret är det samma.

Nordsjö har haft erbjudanden där man fått skicka in ett kort på sitt hus och önskade NCS-kulörer, sedan har de "målat om huset" och skickat tillbaka en utskrift.

På nordsjo.se kan man färgsätta lite olika hus med nordsjös färger och få ett hum om hur det kan se ut.
 
Både "CBN Selector" och Nordsjös färgsättningsverktyg verkar spännande. Ska prova så snart som möjligt!

Jag tror också, precis som Jonas T, att det är svårt/omöjligt att få en exakt uppfattning om hur huset ser ut i verkligheten efter en färgsättning i datorn. Idén jag har är att genom Photoshop få en ungefärlig uppfattning vilka färgkombinationer som ser bra ut. Sedan ska man naturligtvis provmåla något hörn av huset innan man slår till och målar hela.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.