Annons

Mätsökare vs focus peaking

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej!

Har idag en voigtländer R3A, men kommer inte alls överens med mätsökarfokuseringen. Speciellt om motivet rör sig typ folk gåendes på gata. Har inga problem med manuell fokusering, använder med lätthet min Nikon FA, men vill gärna ha en digital "motsvarighet". Någon som har erfarenhet med övergången från en mätsökarkamera till en med focus peaking typ Sony A7? Eller åt andra hållet för alla del :)

Lättare eller svårare att sätta fokus med peaking istället för mätsökare? (Först o främst på rörligt mål)
Andra för/nackdelar de två olika fokuseringstekniker emellan?

Tack på förhand för att ni delar med er av era erfarenheter!

Besviken på fokus peaking, svårt att ens sätta skärpan på stillasittande objekt :( Har i och för sig "bara" en Panasonic G6 som jag enbart köpte för att främst testa med ett Nikkor ais ED180/2.8.

Det är bara att ställa in hyperfokalavståndet, använda relativt liten bländare och fota på. Skärpedjupet tar hand om resten, så man slipper hålla på och fokusera. Så gör många gatufotografer.

Förr hade en del kameror markeringar på avstånds- och bländarskalan så att man snabbt kunde bli redo med kameran för den typen av fotografering.

Det är bara att ställa in hyperfokalavståndet, använda relativt liten bländare och fota på. Skärpedjupet tar hand om resten, så man slipper hålla på och fokusera. Så gör många gatufotografer.

Förr hade en del kameror markeringar på avstånds- och bländarskalan så att man snabbt kunde bli redo med kameran för den typen av fotografering.

Själv tycker jag man går miste om själva grejen med MF och fotograferande i sig om man kör hyper "hela tiden". Det gjorde jag i början med Voigtlandern men tröttnade snabbt på att inte kunna variera mig. Sätter gärna på ett ND på min Nikon FA och kör f/1.4 utan större problem. Är detta något som e möjligt med fokus peaking eller det bara ser bättre ut än det fungerar?

Besviken på fokus peaking, svårt att ens sätta skärpan på stillasittande objekt :( Har i och för sig "bara" en Panasonic G6 som jag enbart köpte för att främst testa med ett Nikkor ais ED180/2.8.

Har också hört blandat resultat när det gäller FP. En det på youtube som visar en del problem osv. Men så ibland hör man precis tvärt om. Hör mkt bättre detta ska vara gentemot annan typ av MF.... Lite dyrt att bara köpa o prova :) Svårt att sälja begagnat idag om man inte blir nöjd och eftersom jag inte tänkt köpa sony-objektiv till A7an så vill jag inte bli sittandes med ett hus till som jag inte ens kan använda.

Vilken/vilka brännvidder använder du? Gissar 50-90mm då du har huset som visar 1:1 i sökaren. Kan vara lite knivigt att få exakt focus med tele och så kort mätsökarbas som Voigtländer Bessa har. Upplever dock inte själv att det är några problem. Men husen kan ibland vara något feljusterade i mätsökaren, man ska dock kunna åtgärda detta ganska lätt men jag vet inte hur? Om mätsökaren är lite feljusterad så märks det mest vid de längre brännvidderna då skärpedjupet ibland blir ganska kort, speciellt vid stora bländaröppningar. Kanske behövs en sån justering på din kamera?

Vilken/vilka brännvidder använder du? Gissar 50-90mm då du har huset som visar 1:1 i sökaren. Kan vara lite knivigt att få exakt focus med tele och så kort mätsökarbas som Voigtländer Bessa har. Upplever dock inte själv att det är några problem. Men husen kan ibland vara något feljusterade i mätsökaren, man ska dock kunna åtgärda detta ganska lätt men jag vet inte hur? Om mätsökaren är lite feljusterad så märks det mest vid de längre brännvidderna då skärpedjupet ibland blir ganska kort, speciellt vid stora bländaröppningar. Kanske behövs en sån justering på din kamera?

Hej!

Använder voigtlander 40f/1.4. Har inga större problem att sätta exakt fokus på stillasittande motiv, men kommer inte alls överens med sökaren då jag eller motivet rör sig. Upplever det som om fokusrutan väldigt lätt blir svag o nästan försvinner det mista lilla man inte hör ögat EXAKT rätt i sökaren. Väldigt irriterande. Gör att man får koncentrara sig mer på att "hitta sökaren" än att komponera bilden. Det e det som gör att jag inte hittar fokus, inte att kameran e feljusterad, för rätt fokus sätter den om man har lite tid att fibbla :)

https://www.flickr.com/photos/54640351@N03/6141139194/in/set-72157628636524075

Detta är väl kanske en av nackdelarna med mätsökarkameror? Upplever också att jag lättare ställer skärpan rätt på rörliga motiv med SLR, där jag har hela bildytan och mattskivan till hjälp. Man behöver ju då inte ha den del där skärpan ska sitta i mitten, utan det går bra att ställa skärpan även i kanten.

Detta är väl kanske en av nackdelarna med mätsökarkameror? Upplever också att jag lättare ställer skärpan rätt på rörliga motiv med SLR, där jag har hela bildytan och mattskivan till hjälp. Man behöver ju då inte ha den del där skärpan ska sitta i mitten, utan det går bra att ställa skärpan även i kanten.

Jo det e väl det de e :) Just därför är jag just intresserad att byta ut den (fin kamera som den är e det synd, men blir det inga bilder....) mot t.ex en sony A7 för att fortsätta köra manuell optik, men få digitala bilder. Vill jag ta analogt tar jag hellre med Nikon FAn, så det blir det inte många bilder med voigtländern. Frågan e ju bara som sagt, hur e det att jobba med fokus peaking? Bättre/sämre i förhållande till mätsökare alt. mattskiva?

Focus peaking är i bästa fall ungefärligt. Den känner av kontrast i motivet och kan totalt misslyckas i starkt ljut (som all kontrastavkännande fokusering). Enda sättet att vara säker på att få motivet skarpt med en A7(r) är att förstora sökarbilden och justera den vägen.

Förstora och använda focus peaking är också ganska svårt (på min Panasonic G6)! Focus peaking har inte tillfört mycket för min del, kunde lika gärna kört vidare med min Panasonic G3 som inte har focus peaking med alla mina manuella objektiv. Mätsökare har jag också svårt för, gillar nog bäst SLR med mattskiva och snittbild om inte objektivet är för ljussvagt.

Det låter verkligen inte som om man kan "springa runt" med bländare 1.4 o hoppas få många bilder i fokus. Trist. Tack för alla svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar