Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäta film med densiometer

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag vet inte om det finns ett intresse/behov för det men om någon behöver hjälp med att mäta filmtester med densitometer så hjälper jag till.

Jag har en genomsiktsmätare av märket Macbeth och för en ersättning av 20 kronor (till falafel med dricka) så kan jag mäta lite film.

Skicka en e-post så får du adress.

Skitbra.
Jag vill zonsystemkalibrera min F80 och eftersom du bor i malmö och jag i lund är ju det här ultimat :)

zonsystemkalibrera...

Ok, förklara för mig hur ni menar, fattar inte ett skit. Skall ni kolla hur kameran expnerar då alltså?

Mvh.
Andreas

Ingemansson skrev:
Ok, förklara för mig hur ni menar, fattar inte ett skit. Skall ni kolla hur kameran expnerar då alltså?

Man kalibrerar inte bara kameran utan hela bildprocessen till och med den färdiga bilden. Det innebär att en tränad fotograf redan vid exponeringsögonblicket vet hur den slutgiltiga bilden kommer att se ut.

Zonsystemet kräver olika filmframkallningar för olika motiv beroende på motivets kontrast. Det vill säga att zonsystemet framför allt avser bladfilm. Låt nu inte det avskräcka dig. Zonsystemet ger även en hel del förståelse som man kan ha nytta av trots att man inte har en storformatskamera.

Genom att använda lite kunskaper i zonsystemet och ett mätinstrument, som en densitometer, kan man till exempel använda olika filmer av olika tillverkare och med lite enkla tester vara säker på att de får samma kontrast vid framkallningen.

Det finns, inte vad jag vet, några rekommendationer för hur man framkallar Agfapan 100 i T-maxframkallare som exempel.

Det är på så sätt som jag vet att jag måste exponera min Superia 400 efter 250 för att få samma detaljåtergivning i mörka partier som när jag exponerar Superia 100 efter 100.

Jag tar fram mina egna värden för exponering och framkallning så jag får lättkopierade negativ av hög kvalitet.

Detta brukar för den oerfarne verka jättejooobbigt och jätekrååångligt men är ganska enkelt och logiskt.

Det är på detta sätt som mina tider jag lagt ut under:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=26417#post26417
kommit till.

Vad jag gör är att jag fotograferar av en jämn yta och exponerar den 3½ mindre än vad mätaren visar. Sedan gör jag en exponering som är 3½ steg mer än vad mätaren visar.

Då har jag tagit fram två negativ, ett som är svagt svärtat och motsvarar skuggpartiet i ett normalmotiv och ett tätt exponerat som motsvarar ett nästan vitt parti i ett normalmotiv.

Sedan mäter jag upp hur mycket det skiljer i svärtning mellan dessa två rutor och får då fram ett värde för kontrasten. Vad jag vill är att det täta negativet skall släppa igenom ungefär 1/16 så mycket ljus som det tunna neagtivet gör. Då får jag ett negativ som lämpar sig för kopiering med mitt färghuvud på ett papper som är av hårdhetsgrad 2.
(Äkta grad 2, detta kan man också mäta fram.)

För att kolla om exponeringen stämmer mäter jag skillnaden mellan den tunna rutan (-3½ stegs exponeringen) och den skall släppa igenom 1/3 mindre ljus än filmbasen. Gör den inte det får jag exponera filmen efter en annan inställning, oftast lägre än vad filmtilverkaren uppger.
(Kan ha räknat fel i huvudet just nu, är lite trött.)

Senast ändrad:
nedrans femtonminutersregel, jag måste göra ett nytt inlägg.

Jag kan också med enkelt test få veta att de flesta svarvita- och färgfilmer tappar 1/3 till 172 stegs känslighets i glödlampsbelysning.

Jag vet, jag tror inte.

aaaarghhhh.

skrev 172, menar naturligtvis 1/2 stegs minskning.

:p

Dessa tråkiga, oestetiska negativ har den fördelen att de är standardiserade och går att upprepa. Om och om igen.

Verkligen hypersympatiskt av dig att för en så ringa ersättning lägga ner tid på oss stackare som inte har tillgång till utrustning.

Jag måste bara damma av The Negative och läsa in mig lite så skall jag nog försöka kalibrera mig för bättre containrar & träd i framtiden.

Men jag hoppas verkligen att du tar bättre betalt för din kärnverksamhet så inte du och hela din familj måste leva på falafel och cola varje dag ;)

Yrkesfotograferandet är bara en hobby, vi lever på att sälja falafel från balkongen.

:D

Men, jag tror inte att det blir mig övermäktigt att mäta några filmbitar åt trevliga fotokollegor.

Skulle det bli för stort och jååbiggt säger jag till.

För tjugo spänn mäter jag till exempel inte upp fyrtio filmer med trettio mätpunkter på varje om du förstår vad jag menar.

Däremot typ tio mätpunkter någonting sådär ungefär.

Eller om du vill göra en hel skala från zon 1 till 10 på en film så mäter jag upp den filmen åt dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar