Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt fel på MINOLTA Riva Zoom 115EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Grosvenor

Medlem
Hej!
Jag har en ca 5 år gammal Minolta Riva 115EX kompaktkamera aom använts ganska sparsamt.(ca 3 tagna filmrullar/år).
Den har nu fått ett märkligt fel, när jag skall fotografera med blixt så stänger kameran av sig själv i samma ögonblick som jag trycker på knappen och skall ta kortet!
displayen släcks och man måste starta om kameran för att få liv i den igen.
Alltså kameran "dör" i samma ögonblick som jag skall ta kortet.
Det är inte batteriet som är dåligt, har provat flera nya och det hjälper inte.

Ifall jag kopplar bort blixtfunktionen eller tar utomhus utan blixt så fungerar kameran helt normalt.

Vad kan vara fel ?? lönar det sig att reparera ifall det alls går på en så relativt billig kamera?

Tack sam för synpunkter och tips.

Mvh. T.S.

Låter som om det skulle kunna vara nån slags kortis i blixten.
Det förklarar i så fall varför det går att ta bilder utan blixt men att den dör när blixten är på.
Om det är blixten så är paj så lönar det sig inte att reparera kameran då reparationsnotan i så fall skulle bli ungefär lika hög som en ny kamera kostar...

Låter som om det skulle kunna vara nån slags kortis i blixten.
Det förklarar i så fall varför det går att ta bilder utan blixt men att den dör när blixten är på.
Om det är blixten så är paj så lönar det sig inte att reparera kameran då reparationsnotan i så fall skulle bli ungefär lika hög som en ny kamera kostar...

Okej' tack så mycket för ditt svar.
Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar