Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D stendöd efter egenhändig reparation

Produkter
(logga in för att koppla)
Med ca 100 bilder tagna efter reparationen får den anses vara i skick. Tycker att den är lite tystare nu än före haveriet.

Reparationsloggen kom med på http://www.hackaday.com och har än sålänge fått över 1800 besökare.
 
död 350d hakar på

Kul att det finns reparatörer här också. Trist med alla nedlåtande kommentarer men de har tydligen inte förstått. Trasig kamera värde=0, priset för en motsvarande beg. men fungerande kamera. Detta ställt mot förväntad rep.kostnad och utmaningen att lyckas själv = värt att försöka. Jag är i princip framme i det läget med min 350D. En misstanke är strömbrytaren. Kanske pratar jag med Canon innan om än bara för att höra att det blir dyrare än att köpa en fungerande beg.

Jag hakar på här för att höra om du Jan-Erik eller nå'n har ett tips på vägen.


Haverihistorien (saxad från tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94078):

För ett par veckor sedan tittade jag på en nyss tagen bild på kamerans display. Så slog jag av kameran men bilden blev kvar på skärmen! Slog på den igen men nu var allt dött. Tog ur batteripacken (BG) och i igen. Ingen skillnad. Provade kompisens batteripack. Inte nu heller. Kameran fick vila runt en halvtimma utan batteri (men med det lilla backupbatteriet kvar). I med batterierna igen. Nu kom den igång som vanligt.
Häromdagen var det dags igen men nu hjälper inget. Även denna gång tittade jag på en nytagen bild, slog av, bilden kvar, slog på, död!
Har tagit ur även det lilla backupbatteriet, bytt objektiv (båda Canon), bytt minneskort (Sandisk, kampanjat från Canon). Denna gången hade jag inte BG monterat när den dog. Har provat med och utan BG. Inget hjälper.
 
Lite sådana här projekt måste man ha. Jag har servicemanualen och en isärplockad T90 på mitt skrivbord för närvarande. Behöver plocka ner den lite till för att komma åt att rengöra slutaren, men sen ska jag se om det går att få ihop den igen.
Utan fungerande slutare var den värdelös, så det spelar ju ingen roll om det bara blir ett experiment. Jag vet hur den ser ut inuti nu, i alla fall.
 
Ah, min gamla tråd har väckts från de döda. Får meddela att huset fortfarande fungerar utan problem, närmare 10000 bilder tagna efter reparationen. Tänker inte heller byta före det havererar, tror inte att ett nyare hus skulle ge mig bättre bilder.

Angående din 350D kan jag väl säga så mycket att jag inte tror det är strömbrytaren. Den är för övrigt bara en "mjukvaru"-brytare. Låter mera som om nånting har havererat med moderkortet. Pröva dra in firmwaren igen om du inte gjort det.
 
Kom att tänka på denhär tråden i lördagens dimma och bildredigering.
Nu är året 2011 och tråden skapades 7.4.2006. Samma kamera fungerar fortfarande perfekt - har (i runda tal) gått över 50k exponeringar nu och är fortfarande enda hus jag har. Verkar helt enkelt outslitlig :). Nog för att jag gärna skulle skaffa nyare hus...
 
Kom att tänka på denhär tråden i lördagens dimma och bildredigering.
Nu är året 2011 och tråden skapades 7.4.2006. Samma kamera fungerar fortfarande perfekt - har (i runda tal) gått över 50k exponeringar nu och är fortfarande enda hus jag har. Verkar helt enkelt outslitlig :). Nog för att jag gärna skulle skaffa nyare hus...

Grattis!

Såg tråden dyka upp bland "senaste inlägg". Började läsa från början. Fastande redan efter några få inlägg. Tänkte stötta dig i att man självklart ska mecka själv om prylarna gått sönder. Sedan insåg jag hur gammal tråden var, så då gav jag upp.

Petter ...
 
Haha, härlig läsning, från början till slut. En riktig solskens-historia!
Trist att du fick så mycket negativ respons på vägen, underbart att du inte gav upp och faktiskt löste problemet till slut efter alla motgångar.
Det är personer som du som gör Internet så fantastiskt med fina guider som löser alla möjliga och omöjliga problem.

Tänk om personen som lade ut guiden du följde inte hade varit så ihärdig och lyssnat på alla besserwissrar och inte fullföljt sitt projekt och då inte lagt ut sin guide, då hade du kanske gett upp på en gång utan att ens försöka.
Nu har du tagit det hela ett steg ännu längre, kanske har någon följt din guide, fått ännu mer problem och löst dessa genom ihärdigt försökande och massor med chansningar och i sin tur publicerat ännu en guide.
Utan dessa lite tokiga personer skulle internet inte vara vad det är idag, så kör på med era tokiga projekt!

Så kör på! Funderar själv på att försöka införskaffa en trasig kamera och skruva isär för att experimentera lite.
 
Kul med en gammal tråd som väcks till liv :)
Det är uppenbarligen som så att fotosidan var dryg redan för fem år sedan. Tråden var ju miserabel till en början men blev sedan smått fantastisk. Du ska ha creds för att din reparationslogg ligger uppe än.

Jag känner igen mig en del i tråden då jag gärna ger mig på att reparera saker jag inte tycker att det är värt att lägga stora pengar på. Ibland går det bra :)

Angående nytt hus så tipsar jag om gamla 5D som börjar krypa ned under 5000kr begagnat nu. Känn på en om du får tillfälle, det är grymt trevliga kameror.
 
Jag såg också denna bland nyaste diskussionsinlägg.

Kul att det går, många vettiga tankar och tänkare och "försökare" som jag.

Nån smartie skrev att slika jobb är enbart för experter. Hur blir man expert om man aldrig prövar???!!

Internet är fantastiskt. Jag reparerade nyligen min AV-receier för 2,5 €. Innan var den i princip skrot. Allt fanns på nätet, precis vilka kondensatorer man skulle byta när detta typfel dök upp.

Synd på sätt och vis.. jag "fick" ju inte uppgradera till den där 1.700 €::s klumpen. Men då skulle ju min nuvarande fortfarande varit skrot.

Bra gjort, jeskata.

//Johan
 
Klart man måste våga mecka själv! Har just lärt mig demontera en Prontor-slutare från 50-talet som satt på två Zeiss Ikontor jag har. Det tar tid men är väldigt kul faktiskt. Behövde svarva till specialverktyg för att komma åt slutarbladen. Rengjorda nu funkar de igen, på alla tider och slutarfördröjning:)

"No user-servicable parts inside" - pyttsan!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.