Annons

300D stendöd efter egenhändig reparation

Produkter
(logga in för att koppla)
Esd eller statisk elektricitet drabbar bara lösa komponenter och lösa kretskort för det mesta inte kamera fast du torktumlar den me joggingkläder i nylon.


Om du tar en tunn väv i syntet fiber i kolmörkt runt och skakar runt så ser du att den gnistrar blått och sprakar när du viftar den i luften.

Esd är inget man skall vara rädd för när du använder en färdig kaplsad produkt men inom elektronik industrin är man skiträdd för esd och jordning och t.ex skor med ledande gummi är standard - inte utan anledning.

Här hanterar man lösa komponenter och kretskort och syntetkläder är lika förbjunda som att använda silikonbaserade deoderanter på målerier.
 
bEPH skrev:
Värst vad alla är anti mot ESD, hur många här har förstört nåt med ESD?

Samma skulle jag fråga, har aldrig själv förstört nåt med ESD (före nu?).

Ska försöka ta loss displayen och se om den startar utan den.
Jag måste komma ihåg att den borde fråga tid och datum vid uppstart eftersom båda batterierna har varit ur, och den menyn kommer man inte ur med att trycka på avtryckaren.
 
Det är rätt. Patetiska figurer gör sällan något själv och visst ska det gå att öppna en kamera och ev. fixa något själv om man är försiktig har lite kunskaper.
Om du drabbats av ESD har du haft rätt mycket otur. Själv har jag byggt/jobbat en hel del elektronik, bl.a. med CMOS kretsar och har aldrig drabbats av att kretsar förstörts/slocknat.
ESD skydd brukar vara mest intressant i samband med tillverkning av stora volymer dygnet runt där man måste försöka eliminera alla felkällor som finns.

Om kameran är heldöd är det nog smart att kolla om kretsarna får ström. Kan du mäta? Är det inget simpelt fel med kontakter från batteriet?
 
Är väldigt tveksam till hur farligt det är med ESD. Innan jag skulle sätta ihop datorn här hemma så läste jag lite om det. Det verkar som om det finns många som sätter ihop datorer utan något skydd alls. Nu tog jag det säkra före det osäkra och använde ett enkelt ESD-skydd som jag satte fast i den lilla knoppen längst ut på elementet, plus att jag satt i stort sett på samma ställe och skruvade tills den var ihopskruvad.

Vad är det som skadas om det blir en ESD-urladdning och hur lång tid tar det innan man märker det?

Om alternativet är att antingen lämna in kameran för 2000kr eller fixa det själv skulle jag nog också valt att försöka själv.
 
andreasc89 skrev:
Vad är det som skadas om det blir en ESD-urladdning och hur lång tid tar det innan man märker det?

Halvledare, integrerade kretsar främst. Diskreta komponenter som enskilda transistorer är tåligare men inte immuna.
 
Modigt må jag säga! Men visst är det kul när man lyckas fixa sånt här på egen hand och kallsvettigt när prylen är mindre funktionsduglig än före...

I fotoväg har jag lyckats sabba en blixt för 1500 i mitt förmodligen sämsta försök någonsin att fixa en pryl (fick först en rejäl stöt av kondingen och därefter lyckades jag kortsluta ett av kretskorten mot densamma). Jag hade i och för sig troligtvis inte kunnat fixa den på egen hand (så det hade nog blivit papperskorgen i slutändan ändå) men mitt försök tog garanterat för evigt livet av den blixten. :-I
 
Det här var kalas! Har aldrig sett bilder inifrån en dslr förut, jätteintressant. Och klart det är värt ett försök om man är medveten om vad man gör. Har själv lagat cd-spelare (och pappas gamla blixt från -77, död ack dock...) med lite analytisk förmåga.
-Jan-Erik: Tyvärr har jag inga tips, men rapportera hur det går, även om det innebär skroten.
-Alla negativa: Kan vi inte försöka lära (av) varandra istället för att påpeka hur dumt man tycker att andra har gjort?
Förmågan att tänka logiskt och analysera problem är mänsklig, hade vi aldrig gett oss ut på djupt vatten skulle vi fortfarande bo i grottor.
 
Jag var visserligen tvungen att brottas en del med blixtens kretskort så det finns ju en möjlighet att kondensatorn skulle ha tagit i nåt annat kort, men inte vad jag märkt. Kondensatorn höll nog närmare 300V.
Dessutom startade den ju en gång.
 
Kan du inte markera på bilden på tapplatsen var den har suttit? Utan en markering är det svårt att gissa var på innanmätet tappen satt.

Om kameran startat en gång borde det rimligen inte varit något fel på grejerna då. Elektriska komponenter brukar ju modelleras som minnesösa i det avseendet att det är lika stor sannolikhet att de överlever den närmsta tiden oavsett vad de har fått utstå innan (om de fungerar just nu, vill säga). Så har de en gång funkat efter en eventuell ESD-smäll, borde de funka sen också. Om detta vet du kanske mer än jag.

Min erfarenhet är att "stendöd" är betydligt mycket bättre än "halvdöd". "Stendöd" brukar betyda något fel på strömförsörjningen. Jag gav mig, dumt nog, in och lödde ihop strömkontakten på min TV efter att den upphört att fungera. Ovetandes om att strömsladden var inkopplad i väggen kopplade jag in den i kretskortet som jag samtidigt höll i med en schysst stöt som följd. :)

Kanske någon ledning kortsluter och kopplar förbi hela elektroniken, direkt till jord? En ledning som kommer i kontakt först då du sätter på locket?


Fungerade den om du tog av locket igen?
 
bEPH skrev:
Värst vad alla är anti mot ESD, hur många här har förstört nåt med ESD?

Jag jobbar med inbyggda system, har ofta (=alltid) lösa prototypkort på mitt skrivbord. Av praktiska skäl slarvar jag ofta med ESD-bandet, och därför händer det någon gång per år att ett kort oförklarligt slutar fungera. Troligen ESD.
 
bEPH skrev:
Bara för att klargöra, du hade fullbordat steg 40 och testade och där fungerade den?

Värst vad alla är anti mot ESD, hur många här har förstört nåt med ESD?
Jag är INTE intresserad av att höra att det är farligt, jag vet om att det är farligt bla bla men jag har aldrig lyckats sabba nåt med det i verkliga livet.

Jag har jobbat på en elektronikfirma där vi aldrig använde ESD-rock, bara dojjor, golv, ESD-bord och armband om det var något speciellt. Vi hade aldrig några problem med ESD-skyddet skulle vara otillräckligt.
 
Jahapp, verkar som jag gjort bort mig denhär gången.

Försökt mäta, jord finns där det skall finnas men spänningsmatningen är svårare att mäta.
Den laddar inte blixten heller när man har i batteriet, låg på 120V idag, 150V igår.

Frågan är om det är värt att lämna in den? Risken finns att reparationen blir dyrare än den är värd, och då måste man ändå betala för felsökningen.
 
andreasc89 skrev:
Vad är det som skadas om det blir en ESD-urladdning och hur lång tid tar det innan man märker det?


Det kan ta en mycket lång tid innan du märker det. Eller så märker du det genast. Vad som händer är att den statiska urladdningen från dig, följer kopparlederna in i känsliga halvledarkretsar, som CMOS-kretsar. Öarna i CMOS-kretsen är endast några mikrometer stora, och antingen förstörs de på en gång (Bild 1 kretsen fungerar ej mer), då de inte klarar av att ta emot en spänning av den storleken du levererar. Eller så blir de bara delvis förstörda (Bild 2). Då leder den visserligen fortfarande ström, men "ön" är skadad.

Oftast sker just det senare fallet, att produkten fungerar bra efter "reparationen", och man är "säker" på att man inte har skadat något och än en gång klarade sig fastän vissa överhysteriska personer försöker skrämma en med ESD.

Vad man inte vet är att då man förstört kretsen till hälften, så får man nästan garanterat problem förr eller senare. Oftast senare, och då förknippar man inte sin egen "reparation" med felet mer. Felet i framtiden uppstår när den till hälften förstörda ön av metall har korroderat tillräckligt. Då kommer signalen fram ibland, ibland inte, och produkten uppvisar antingen konstiga fel eller fungerar från och till, ibland måste man bara "ge den ett spark" först, som ägaren av produkten kanske tänker.

Till slut kommer korrosionen ha ätit itu hela leden och produkten slutar helt att fungera. Detta alltså i den bättre av dessa två fall, där det sämre fallet ledde till att produkten dog på en gång efter urladdningen.
 

Bilagor

  • esd01.jpg
    esd01.jpg
    48 KB · Visningar: 1,098
Senast ändrad:
Klurig situation. Själv köpte jag för ett tag sedan en EOS D30 med trasig slutare. Köpte mig en ny slutare och monterade in. Detta inkluderade borttagning av display, de flesta kretskort och bildsensor.

Jag hade samma problem som du när jag monterade ihop saken. Jag kommer dock inte ihåg vad som strulade, men jag kommer ihåg att jag var tvungen att plocka isär den igen. Nu fungerar den prima!

Mitt tips, pilla lite till! :)
 
--------------------------------------------------
Pontus Hammarbäck skrev:

-Alla negativa: Kan vi inte försöka lära (av) varandra istället för att påpeka hur dumt man tycker att andra har gjort?
Förmågan att tänka logiskt och analysera problem är mänsklig, hade vi aldrig gett oss ut på djupt vatten skulle vi fortfarande bo i grottor.
--------------------------------------------------

Inte förstår jag hur du tänker, men, att "mekka" med en produkt, kvittar om det är en kamera eller något annat, utan att ha erfarenhet på just den produkten är ofta ett spel, - det kan gå bra, det kan misslyckas oxå, tyvärr.
Då måste man ju ändå lämna in produkten till en erfaren hantverkare, en felsökning med allt, som har gått sönder före och under reparationen.
Ännu dyrare!

Som någon tidigare påpekade, statisk elektricitet kan "kill the cat slowly", du vet inte när eller om det inträffar!
Klart, jag måste medge, plocka sönder och reparera en teknisk pryl är mycket intressant, men då skall den vara mycket gammal (nollvärde) eller skall jag vara bergsäker på felet.
Jag har väckt liv i radioapparater, bandspelare, stationära datorer, men inte bärbara, alldeles för trångt, här behövs specialverktyg.
Bytt bajonett på optik, petigt, men relativt ofarligt, ren mekanik.

Utvecklingen från grottstadiet har skett genom specialister, inte genom eget "hempuleri!

Mitt tips kvarstår, för en relativt ny produkt, kontakta den auktoriserade verkstaden.
En verkstad tar ofta 500:- /tim, ibland mera, visst det blir dyrt, men är det bättre att först försöka själv, misslyckas, sedan behöva betala ännu mera, för en reparation?
All heder för den, som har försökt själv, men inte blir det alltid billigare ...
 
Bärbara och ytmontering är egentligen inget stort problem om man bara har en vettig lödkolv och kunnanden heller.

Och ang. ESD finns det rätt mycket skumma fel, iaf på datorsidan som kan vara sånt. Gick en utbildning i Clavister nu i veckan, och vi snackade just om ett sånt fel. Tydligen är det så att kryptomodulen, litet kretskort som man stoppar i, är känslig för ESD. Det lustiga är att det ofast uttrycker sig i att du kan köra AES, men inte 3DES, eller om det var tvärt om. Så allting utom just den typen av krypteringsalgoritm fungerar efter en ESD'smäll. Sådant är inte direkt lätt att felsöka första gångerna det händer.

BTW, lycka till Jan-Erik, hoppas du hittar någon som vet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar