Annons

Märkligt AF-problem på A100

Produkter
(logga in för att koppla)

Arnold C

Ny medlem
Jag har haft min Sony A100 i några år nu och den har alltid fungerat som en klocka, men i går hände något märkligt. När jag satte på kameran surrade den ljudligt i cirka tre sekunder och sedan funkade inte autofokusen. Varje gång jag sätter på eller stänger av kameran kommer surret och jag får inte AF att fungera. Det går bra att fota med manuell fokus.

Jag har standardobjektivet som följde med (ett 18-70).

Finns det någon här som vet vad felet kan vara och, i så fall, vad man kan göra åt det?

Det låter som af-kopplingen mellan hus/objektiv inte fungerar.
Om du tar loss objektivet och kollar i bajonetten på kameran ser du ett litet "drev/skruv" som ska koppla med motsvarande drev på objektivet. Starta kameran utan objektiv och kolla om den snurrar när du startar kameran. Gör den inte det är huset kass.

Testa att skruva motsvarande skruv med en liten skruvmejsel på objektivet. Då ska fokuseringsringen rotera. Om inte är objektivet kass.

När du startar kameran vill den köra objektivet till oändligheten där det tar stopp. Om den inte känner av stoppet stannar den ändå efter några sekunder, precis som du upplever det men af-en fungerar inte.

Tack för ett snabbt och tydligt svar! Det tycks vara huset för den lilla "skruven" rör sig inte när jag startar utan objektiv. Däremot rör sig fokusringen med hjälp av en skruvmejsel. Är det någon idé att lämna in kameran för reparation eller ska jag köpa en ny?

En liten passus här kanske.
Kollade på min A700 ikväll och skruven snurrar inte när det inte sitter något objektiv på huset.
Jag vet att den brukar frisnurra som du beskriver när jag sätter på en mellanring men då är ju objektivlåset aktiverat så att säga. Du bör nog kolla med ett annat objektiv innan du dömer ut kameran. Om du inte har något eller känner nån som har, gå till en butik och be att få testa.

Tack för era kommentarer. Jag får helt enkelt ta med mig kameran till den lokala fotoaffären och se om de har någon lösning.

Jag köpte en ny Alpha 380 och när jag testade det nya objektivet på den gamla Alpha 100:n, funkade allt som det skulle. Med andra ord tycks det vara objektivet som det är fel på. Men, vad tusan, det är ju alltid kul med en ny kamera...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto