ANNONS
Annons

Märkliga defekter på 120-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har vid det här laget framkallat ungefär 15 rullar 120-film, och det har i stort sett alltid blivit "bra". Alltså så bra som jag kunnat förvänta mig. Ibland har jag lyckats repa emulsionen en smula när jag torkat av överflödigt vatten innan torkning och sånt, men på det stora hela har själva framkallningen aldrig falerat. Förrän nu.

Kika i vänsterkant på den här bilden: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/img007.jpg

Det finns en rad rätt stora, mörka "blobbar" där. Jag vet inte vilket håll filmen varit upprullad på spolen vid framkallning, men om detta fel beror på just framkallningen så kan jag inte tänka mig annat än att detta var uppåt. Den första tanken är luftbubblor, men det känns lite konstigt att de skulle hinna bli så stora på bara två minuter, vilket var tiden mellan agiteringarna.
Någon på ett annat forum föreslog att det kanske var nån form av kondens som fanns på filmen redan vid exponering, och det är inte omöjligt eftersom jag fotograferat filmen vid några minusgrader och haft kameran inomhus innan dess, vid laddningen av filmen. Men varför det skulle bli bara längs ena kanten har jag lite svårt att begripa.

Framkallaren var Calbe R09 spädd till 1:60 (550 ml i Patersondosa som kräver minst 500 ml för en 120-film) och framkallningstiden 12 minuter. Filmen är Tri-X exponerad efter ISO 400 ungefär, och den var nyinköpt så det handlar inte om någon slags åldring. Filmen framkallades samma dag som den fotograferades. Jag har också dängt dosan i diskbänken ordentligt efter varje agitering.

Några idéer?

Hej !

Hur ser det ut utanför bildkanten ? , fortsätter fläcken där ?.
Är emulsionen skadad på något sätt ?

Det var rätt längesen jag soppade någon film nu, men jag förvätte alltid mina filmer, ca 1-2 min i vanligt vatten tempererat till samma temp som framkallare, hade aldrig problem med bubblor, fläckar mm, samtidigt som ev ljusgårdskikt försvann. Frk tiden måste förlängas något pga att det tar en liten stund att byta vattnet mot frk.

använd vätmedel i sista sköljningen och fingrarna till att dra av vattnet med, man känner om det är grus mellan dem.

------------------------

Jag tror inte att dina fläckar kommer från framkallningen utan att det är ljus som letat sej in via kanten på spolen, ev var den löst spolad, är det så så är bilderna i andra filändan säkert fria från fläckar.

Kan man tänka sej nått ljusläckage i kameran ?

-----------------------

Tänk på att fotomaterial har en "startsträcka" innan det svärtas, vilket innebär att den ljusmängd som svärtar en redan exponerad yta ( din bild) kanske inte svärtar kanten utanför.

( Detta användes med mer eller mindre lycka till att minska kontrasten i framförallt diafilm med en förexponering )

Detta ska man ta i åtanke om man undersöker sitt mörkrumsljus, täck för en bild med svag men knappt synbar svärtning.

//Magnus

Kolla om delningen på fläckarna överenstämmer med de hål som finns i gavlarna på spolen i dosan. Om så är fallet har det med vätskemängden eller agiteringen att göra.

Det är definitivt inte fråga om ljusläckage eftersom fläckarna är mörka, alltså ljusa på negativet. Men jag ska granska negativen och se om det går utanför bildrutan!
Spiralen kan det inte heller ha att göra med, för den har bara 6 stycken tvärslår mellan "varven". Annars helt öppet uppåt och nedåt.

Jag har använt ett par droppar diskmedel som vätmedel när sköljningen är slut, vilket verkar ha funkat utmärkt. Den här gången använde jag dessutom fingrarna för att dra bort vatten från filmen, och det verkar funka mycket bättre än den filmskrapa jag tidigare haft.

Det skulle inte kunna tänkas vara så enkelt att de där fläckarna finns på väggen i verkligheten? Tittar du på fortsättningen neråt i bilden så slutar det där snön börjar. Därefter finns inga mörkare fläckar.

Hej !

Det var väl analogt, det kanske var svart negativt ljus som läckt in ?

--------------------

Stoppa i spiralen i dosan med ev pinne om du använder det och fyll på med den mängd vätska som du anser det skall vara, kan det vara så att det den gången var i underkant ? att det bara nästan räcker ?
så om din diskbänk lutar lite för avrinning att det räcker för att bara blöta lite i filmkanten ?

Är hela filmen likadan ? eller återkommer det ? ( pusselbitar för spekulationshyllan )

//MW

Jag har vid det här laget framkallat ungefär 15 rullar 120-film, och det har i stort sett alltid blivit "bra". Alltså så bra som jag kunnat förvänta mig. Ibland har jag lyckats repa emulsionen en smula när jag torkat av överflödigt vatten innan torkning och sånt, men på det stora hela har själva framkallningen aldrig falerat. Förrän nu.

Några idéer?

Utan tvekan är det luftbubblor. 120-film tillsammans med plastspiraler ger lätt det resultatet. Stålspiraler gav alltid mindre problem med luftbubblor. En annan lösning är att sätta ner filmen i dosan i mörker, dunka till i botten, så att luftbubblorna bryts, sedan lyfta alla spiraler upp ur framkallaren igen och upprepa detta i snabb takt under de första 30 sekunderna. Därefter sätter du på locket och tänder ljuset och fortsätter som vanligt.

Stefan

Jag håller helt med Stefan här. Har haft samma problem med Patersondosor. Använder nu Jobodosor och har inte haft problemet där.

Utan tvekan är det luftbubblor. [...]

Hur skulle det här kunna vara luftbubblor? De få gånger jag har råkat ut för det har de varit små, nästan helt runda prickar i storlek mellan knappnålsspets och -huvud, max ett par millimeter i diameter. Med en dunk i bänken efter agitationen bör dessutom bubblorna lossnat utan problem.

Jag tror mer på blöta fingrar, alt turbulens runt spiralen under agitationen som gjort att framkallningsaktiviteten ökat lokalt där.

Hur skulle det här kunna vara luftbubblor? De få gånger jag har råkat ut för det har de varit små, nästan helt runda prickar i storlek mellan knappnålsspets och -huvud, max ett par millimeter i diameter. Med en dunk i bänken efter agitationen bör dessutom bubblorna lossnat utan problem.

Jag tror mer på blöta fingrar, alt turbulens runt spiralen under agitationen som gjort att framkallningsaktiviteten ökat lokalt där.

På grund av att jag har sett många sådana exempel när jag undervisat något hundratal personer i filmframkallning så är jag så säker som man kan vara utan att ha sett dem direkt. Det räcker med att bubblorna sitter kvar någon enstaka minut i inledningen av framkallningen för att denna effekt sa uppstå. Ganska vanligt när man kombinerar plastspiral och 120-film.

Stefan

Då får jag prova att förblöta nästa film och se om det blir någon skillnad. Dessutom kanske det är läge att låta framkallningsvattnet stå i nån timme innan man späder framkallare, så att all gas som är löst däri först fälls ut som bubblor.

Hur som helst är det inte blöta fingrar och det är ingen ökning av framkallningen som skett, utan en minskning.

Trots att det är en minskning på ena sidan i fingeravtrycksstorlek? Inget litet stänk som kommit ur en inte helt torkad dosa då?
Du missbedömer antingen min fingerstorlek eller filmrutans storlek;-) Jag är helt säker på att det inte är några stänk, fingeravtryck eller annat eftersom defekterna bara finns längs ena kanten, och med ungefär samma storlek överallt där de förekommer.

---------------------

Jag har just framkallat en till film, och den här gången förblötte jag den i några minuter. Det som slog mig när jag hällde ut vattnet var att det var rejält mörkt turkosfärgat! Som ren kopparsulfat löst i vatten ungefär.
I alla fall framkallade jag som förra gången med tre vändningar i följd varannan minut, och lade på en extra minut (13 sammanlagt vid ~1:60 i spädning med R09). Det ser riktigt, riktigt bra ut och jag hittar inga blobbar nu i alla fall:)

Och förresten! Jag har gnölat en del om buktig film, så här kommer ett tips: När filmen torkat på ytan men fortfarande är klibbig på emulsionssidan; häng den i en mjuk båge med emulsionssidan nedåt. Den får inte vara för våt, för då vägrar den att plana ut i ändarna, men när den torkat i kanske en timme (i fuktigt duschrum där duschen fått strila lite innan hängningen) så går det bra. Jag mätte just till 65 cm mellan respektive upphängningspunkt för en helt oklippt film.

Denna behandling verkar ge i stort sett helt plan 120-film enligt erfarenheten från förra rullen:) Jag tror att långsam torkning i fuktigt utrymme hjälper till.

Och förresten! Jag har gnölat en del om buktig film, så här kommer ett tips: När filmen torkat på ytan men fortfarande är klibbig på emulsionssidan; häng den i en mjuk båge med emulsionssidan nedåt. Den får inte vara för våt, för då vägrar den att plana ut i ändarna, men när den torkat i kanske en timme (i fuktigt duschrum där duschen fått strila lite innan hängningen) så går det bra. Jag mätte just till 65 cm mellan respektive upphängningspunkt för en helt oklippt film.

Denna behandling verkar ge i stort sett helt plan 120-film enligt erfarenheten från förra rullen:) Jag tror att långsam torkning i fuktigt utrymme hjälper till.

Danke för tipset! Vet du om det även fungerar för 135-film?

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Jag har just framkallat en till film, och den här gången förblötte jag den i några minuter. Det som slog mig när jag hällde ut vattnet var att det var rejält mörkt turkosfärgat! Som ren kopparsulfat löst i vatten ungefär.
I alla fall framkallade jag som förra gången med tre vändningar i följd varannan minut, och lade på en extra minut (13 sammanlagt vid ~1:60 i spädning med R09). Det ser riktigt, riktigt bra ut och jag hittar inga blobbar nu i alla fall:)

Hej !

ja, det förvånade mej med.

Det är ljusgårdskitet som skall förhindra glorior o dyl, finns av någon anledning på en del filmer.

Använder man inte engångsframkallre så blir det som bonus till nästa film, har alldeles säkert ingen betydelse mer än att frkn mörknar.

//MW

Danke för tipset! Vet du om det även fungerar för 135-film?
Tveksamt. Kanske om du klipper den i lagom långa remsor som du hänger upp.
Tyvärr återfick filmen viss kupighet efter någon timme liggandes ner på ett bord. Mindre än vanligt dock. Den vill verkligen inte vara plan om den själv får bestämma:-/

Hej !

ja, det förvånade mej med.

Det är ljusgårdskitet som skall förhindra glorior o dyl, finns av någon anledning på en del filmer.

Använder man inte engångsframkallre så blir det som bonus till nästa film, har alldeles säkert ingen betydelse mer än att frkn mörknar.
Det konstigaste av allt är att när jag framkallat i D-76 så har framkallaren varit helt klar när jag hällt ut den. Med R09 har den varit nästan svart. Men nu blev vattnet innan turkost och framkallaren ljuslila. Så man undrar ju om D-76 har något i sig som hindrar upplösningen av det där skiktet, eller kanske reagerar med något så att det där turkosa också försvinner ur vätskan.

Jag kan tyvärr meddela att det blev bubblor även denna gång. Jag förstår verkligen inte hur, för jag dängde dosan i bänken så att grannarna måste ha hoppat ur sofforna efter varje agitering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar