Annons

Märklig fotospekulant från Nigeria

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Hade nyligen en annons ute om fotogrejer. Fick via epost följande egendomliga mail från en "spekulant" i Nigeria.
Någon som känner igen det och vet lite mer om vad som kan dölja sig bakom detta? Har själv svårt för att tro att det är något annat än en bluff.

Här är mailet (något rensat från knackig engelska):

Good Day,
I am very interested in the item. I should have picked it up in your house but I am presently out of the country on an official assignment to United Kingdom and it will take some weeks before I come back.
This item is for my twin brother who is on a research program in West Africa.
I want you to help me send it to him. So get back to me with total cost including the shipping via Post and I will be paying you via Bank transfer directly to your account.
So get back to me with your full name and your bank details so that I can make the payment of your money to your account.
Hope to read from you soon.

Mailet avslutas med en adress i Nigeria, staden anges vara Ile Ife i regionen Osun.

"Om du har fått ett Nigeria brev ska du radera brevet utan att svara avsändaren. Under inga omständigheter ska du tillmötesgå uppmaningar om att skicka pengar."

"Har du blivit lurad ska du göra en polisanmälan"

Polisen

Klart det är en bluff.

Jag svarade på ett sånt brev och sade att jag redan hade en spekulant i sverige samt att det skulle vara billigare att köpa samma objektiv nytt från USA.

Fick ett nytt brev där nigerianen erbjöd ännu mer pengar för objektivet ;)

"Är det för bra för att vara sant är det ett Nigeriabrev"

Är det jag som missuppfattat nu? Var det inte du som skulle sälja grejerna och den andra personen som skulle sätta in pengar på ditt konto? Om du vill krångla med att ta reda på fraktkostnad osv så borde väl inte det vara speciellt riskfyllt. Att personen som köper av dig skulle be om att du skickar pengar låter ju väldigt konstigt.

Ja, Tomas har rätt. Det var HAN som ville köpa mina fotogrejer. Och det var HAN som ville betala mig för att jag skulle skicka fotogrejerna till hans tvillingbror (!) i Nigeria. Så någon svindelhärva där jag skulle betala några futtiga miljoner till Nigeria är det alltså inte frågan om den här gången...

Men likväl tycker jag det låter suspekt. Han sände mailet två gånger. Första gången efter att jag svarat att jag trodde han bluffade. Andra gången efter att jag svarat att jag inte säljer utanför Sverige. Exakt samma mail två gånger.

Nej, det är klart att jag inte lämnar ut uppgifter om min bank.

OK, dyker han upp och köper kontant kan det väl knappast vara någon fara, såvida han inte själv ritat de svenska sedlarna...

Skulle nog gissa på att detta är nåt försök till blufferi efter att ha läst runt lite mer om negeriabrev.

Men kan det verkligen vara farligt att ge ut sitt banknummer? Hur många har inte personkonton på sina personnummer? Det kan ju inte räcka för andra att ta ut pengar från det.

Råkade också ut för en sån här när jag sålde en sak på Blocket, fast då var meddelandet lite omformulerat.

Ulf Hermod skrev:
Så någon svindelhärva där jag skulle betala några futtiga miljoner till Nigeria är det alltså inte frågan om den här gången...

Eh, nej, så här funkar det.

Ni kommer överrens om betalning och du får ett kvitto på att transaktionen är på gång och skickar iväg sakerna på posten. Då, när det redan är för sent, dras pengarna tillbaka av banken och du står utan pengar och utan utrustning. Det är alltså INTE samma sak som de vanliga Nigeriebreven, men ändå väldigt vanligt förekommande just nu. Det finns fler trådar om precis det här (fotoutrustning ska säljas och bla bla bla och överpris och bla bla bla) och såklart via google.

Klassiskt bedrägeri. Kasta mailen och glöm bort det.

Tomas Töråsen skrev:
Men kan det verkligen vara farligt att ge ut sitt banknummer? Hur många har inte personkonton på sina personnummer? Det kan ju inte räcka för
andra att ta ut pengar från det.

Det klassiska Nigeriabrevet gick väl dock ut på att man först skulle betala in en "administrativ summa" innan man fick sina miljoner, så egentligen var det väl västerländska puckon man var ute efter snarare än bankkonton. Men jag vet inte heller varför det skulle vara farligt att lämna ut sitt kontonummer?

Om Nigeriabrev

vill man ha reda på det mesta som är värt att veta om denna sorts brev vill jag rekommendera denna site:

http://www.419eater.com/

Som dom säger i America: "Don't try this at home, folks!".

Det finns några rätt långa dokument där man kan läsa hela korrespondensen där de bägge två försöker lura varandra. Rätt skoj faktiskt.
Och glöm inte att titta på bilderna i Hall of Shame. Det går ut på att få den som vill luras att skicka en bild där dom gör något idiotiskt.

johan

fick också svar efter att lagt in en annons. Första mailet var dock kort, och inget "nigeria" nämdes, vilket gjorde att jag svarade - trots att jag fann det liite märkligt att det var på engelska - men i dagens Internet är ju allt tillgängligt, så jag tänkte inte mer på det.

Sen kom nästa mail, där tvillingbrodern skulle ha grejerna (var får dom allt ifrån? ;-) )...

Skrev tillbaka och sade att allt var sålt...

Att dom inte lärt sig att ordet "nigeria" är no-no... Bättre att byta till "Danmark", så lär dom ha bättre tur..;-)

En annan klassiker är när man får en check från utlandet. Vad många inte vet är att man kan få ut pengar i ett första skede när man löser in den i banken. När banken gör den slutgiltiga kontrollen i den utländska banken där pengar ska finnas, så visar det sig att checken saknar teckning.

Då får man betala igen pengarna man har fått ut. Ofta har man då skickat iväg det man sålde. Med andra ord så har man skänkt det man tänkte sälja.

En fulare variant är att checken är på mer än vad man ska ha. Pengarna som blir över ska ofta kuriren ha (han som hämtar prylarna). Resultatet är att du betalar för att skänka det man tänkte sälja.

Glöm inte att bedragare är väldigt duktiga på vad de gör. Det finns säkert många fler spännade variater att lura vanligt folk på pengar.

/Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar