Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märke vad är skillnaderna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Utrustning: Nikon D80

Jag har då funderat på att köpa ett zoom och en vidvinkel.

De jag har tittat på är
Tokina AT-XD AF 80-400/4,5-5,6
Tokina AT-X 12-24/4

Frågan är då vad är skillnaden mellan de olika märkena. Många pratar Sigma och Tamron.
Nu kanske det inte finns exakt lika objektiv men är där olika kvalitet på de olika osv....

Tar tacksamt emot tips och ideér....

Vad är det för skillnad på SAAB och Volvo? De gör båda ungefär likvärdiga bilar som funkar i samma syften, men de är inte exakt lika. Man kan givetvis inte säga att det ena märket är bättre än det andra. Då hade ju ingen köpt det andra.
Du får helt enkelt läsa tester eller testa själv. Börja med att lära dig om ljusstyrka, för det kan skilja rejält mellan objektiven.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare#Bl.C3.A4ndartal

Piggelin-Malmö skrev:
Många pratar Sigma och Tamron.
Nu kanske det inte finns exakt lika objektiv men är där olika kvalitet på de olika osv....

Välkommen in i snårskogen!

De olika märkena tillverkar dessutom objektiv i olika prisklasser och därmed också sämre resp bättre objektiv. Sigmas dyrare (och bättre) heter t ex EX-serien.
En tillverkare har kanske ett bättre macro medan den andra gör en bättre vidvinkelzoom osv.

Det här är inget lätt område.
När du bestämt dig för vad du vill ha för typ av optik, beroende på vad du vill fota, så börja med att kolla recensionerna här på fs. Det finns andra sajter också att läsa andras omdömen om olika objektiv, tex www.fredmiranda.com

Men till syvende och sist är det du och din plånbok som avgör. Det bästa är att få ta lite provbilder i en välsorterad butik och bedömma själv. Köper du på postorder i Sverige kan du testa i lugn och ro hemma. Är du inte nöjd utnyttjar du din 14 dagars ångerrätt vid distansköp, förutsatt att du packat upp prylen varsamt och inte skadat den. Så har jag gjort nån gång utan problem. Handlar man av tex Cyberphoto, Scandinavian eller Dustinhome hanterar dom returer/reklamationer mycket seriöst.

En del har haft problem med sk piratobjektiv, tex osäker fokusering och vissa menar att dom har större tolerans vid tillverkningen varför de kan skilja mellan två objektiv av samma typ från samma tillverkare. Sant eller falskt vet jag inte men det extra viktigt att få testa så det funkar på just din kamera innan du köper.

Jag köpte t ex ett objektiv som enl många skulle vara bra. Jag fick de sämsta bilder jag nånsin sett och returnerade det direkt.

Senast ändrad:
Jo förstår du Marcus: Helst ska du använda obilliga vita objektiv,eller objektiv med färgade ringar och absolut inte annat än 2,8 som högsta ljusstyrka. Då blir det alltid bra bilder, du ser cool ut och världen ligger öppen framför dina fötter, har jag hört...

Mvh/Gunte..

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar