Annons

Människa VS Kamerahus VS objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer att tänka på dokumentärserien som gick på BBC för någon månad sedan, "The genius of photography" där en massa fotografer och vetare sitter och vet om bilder och kamerans historia.

Vid något tillfälle visar de bilder som poliser tog på brottsplatser i början av 1900-talet. De monterade en kamera under ett stativ och tog kort mot golvet med en sådan vidvinkel att de fick med hela rummet. Otroligt fascinerande bilder blev det.

Hur som helst, efter åt inslaget säger en fotograf något i stil med "Alot of photographers will not like what I am about to say. But it's as if the camera did all the work.". Och där slår han spiken på huvudet. Fotografer har otroligt svårt att acceptera att utrustning spelar roll.

Personligen tycker jag att bilder med hålkameror oftast blir otroligt fina att titta på, oavsett vem som gjort dem och oavsett vad det är de tagit kort på. Formatet gör jobbet. För mig är alla hålkamera fotografier bra bilder.

Åt andra extremen, det finns fågelbilder som är helt underbara, och den enda skickligheten bakom en del av dem är att fotografen haft ett 300mm/2.8f med en 1,4x extender. För jag kan se detaljer som inte jag kan se när de är tagna med Sigma 18-50 DC EX MACRO.

Visst, det är inte allt, men att inte ens släppa till på att säga 99% fotograf och 1% utrustning är ju så extremt att det inte finns liknelse. Till och med en målare kan påstå att det har betydelse vad det är för färger (sort på färger, inte kulör), de använder.

De avancerade amatörer->semipro fotografer som säger annorlunda har ett ego som är så ofantligt stort att man kan se det från månen. Verkar bara vara riktiga amatörer som kan erkänna det och de som är ordentligt professionella som inte behöver bevisa något.

Senast ändrad:
Zewrak skrev:
Hur som helst, efter åt inslaget säger en fotograf något i stil med "Alot of photographers will not like what I am about to say. But it's as if the camera did all the work.". Och där slår han spiken på huvudet. Fotografer har otroligt svårt att acceptera att utrustning spelar roll.

Kan vi diskutera ett konkret exempel? Ta den här bilden av Johan Rydin, som du har som favorit i din profil:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/492357.htm

Jag tror att den bilden hade blivit ungefär lika bra, även om fotografen haft en tämligen enkel kamera. Vilket han kanske hade, vad vet jag?

Per.

perstromgren skrev:
Kan vi diskutera ett konkret exempel? Ta den här bilden av Johan Rydin, som du har som favorit i din profil:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/492357.htm

Jag tror att den bilden hade blivit ungefär lika bra, även om fotografen haft en tämligen enkel kamera. Vilket han kanske hade, vad vet jag?

Per.

Absolut. Men den hade inte varit lika bra utan modellerna. Det finns massor med bilder där utrustningen spelar mindre roll. Men den är ju ändå där och man måste ju tillskriva den lite arbete.

Till exempel min bild på grodan i mitt album hade jag inte kunnat göra med min gamla kompaktkamera. Den hade inte fått den kvaliteten den har nu, endast på grund av den kameran jag har nu och det objektivet jag använde då. Troligen hade jag inte kunnat ta den med 18-50 objektivet heller, utan att skrämma iväg grodan.

Jag har inga som helst problem med att erkänna att den utrustningen jag använde då, hjälpte mig att få det fotografiet. Utrustningen gav mig chans att komma nära inpå grodan, utan att skrämma iväg den. Utrustningen gav den höga upplösningen. Utrustningen gav mig som en totalamatör en ärlig chans att ta en bra (i mitt tycke) bild.

Personligen nu när jag har valet så tycker jag att använda mitt fasta 150mm gör att jag tar bättre bilder. Det är en, för mig, underbar brännvidd att jobba med. Jag tycker komposition och så blir betydligt enklare än vid tex. 24mm. Man kan säga att jag och det objektivet kompletterar varandra bra.

En dag kommer jag säkert att kunna få till bra bilder med ett 16mm också. Men det är betydligt svårare tycker jag nu.

nää, utrustningen spelar ingen roll!

Har dock inte tid med detta nu, tänkt flyga hängglidare till månen =)

Zewrak skrev:
Varför är det så svårt att erkänna att det visst har med vad man har för utrustning att tillgå att ta bra bilder? Visst har man en obegränsad budget och kan välja precis vad man vill ur en massiv arsenal av utrustning kan man alltid ta bra bilder.

Men visst tusan hjälper det med vad man har för utrustning. Är alla verkligen så upptagna med att vara bra?

Det är väl mer att välja rätt utrustning för rätt uppgift. Det kan vara svårt att slå i en spik med en diskborste.

Sen är det väl så att en hobbysnickare köper en hammare för 50 spänn och snickrar efter sin förmåga men i mindre omfattning än en professionell snickare, som kanske köper en hammare för 250 spänn p.g.a. det flitiga bruket.

Om sen hobbysnickraren lånar proffsets hammare så inte blir hon/han nå bättre snickare för de. Proffset blir heller inte sämre för att hon/han lånar hobbysnickarens...

Nej men kvaliteten på, låt säga, en havsörn på 80 meters håll med amatörens 18-55 kitobjektiv som ett proffs lånar kommer inte vara lika bra som med proffsets 150.000.- optik.

Du fick mig att tänka på lilla sportspegeln, där ungarna fick möta proffs på olika villkor. Där proffsen ibland totalt misslyckades på grund av att de inte hade förutsättningarna att vinna helt enkelt.

Jag lovar att om en amatör fick välja och vraka i en obegränsad fotobutik på matrial, så skulle hans/hennes bilder bli betydligt bättre än om de fick en engångskamera.

bros på, många jag känner har börjat införskaffa sig varsin systemare, men dom kör inte på annat än auto.

Då hade dom nästan lika väl kunnat haft den där engångskameran

Ludix skrev:
bros på, många jag känner har börjat införskaffa sig varsin systemare, men dom kör inte på annat än auto.

Då hade dom nästan lika väl kunnat haft den där engångskameran

Får de sämre eller bättre bilder än med mobilkameran? Rent tekniskt kan jag tänka mig en smula bättre. Vilket väl också är en del i en bra bild? Alltså kan man nästan tänka sig att de får bättre bilder med annan utrustning. Om man då är lite försiktig kanske man törs påstå att utrustningen spelar en viss roll.

Ludix skrev:
Jag tror det är ett större problem att så många fotografer överskattar sin egen förmåga och envisas med att tro att de fattar bättre beslut än kameran -- och får sämre bilder än nödvändigt genom att inte använda "auto".

Ni som säger att om man har bra utrustning så kan man ta bra bilder: Vad är en bra bild? Det är ju iofs olika i allas ögon och tycken.

För mig är en bild inte bra bara för att den har en perfekt exponering med kanonskärpa och bra fäger.

För andra så kanske det räcker.

Många av de bättre bilderna jag sett här på fotosidan är fotade med tex eos 300D + kitoptiken eller en gammal analogare.

Vad är en bra bild för er?

Zewrak skrev:
Får de sämre eller bättre bilder än med mobilkameran? Rent tekniskt kan jag tänka mig en smula bättre. Vilket väl också är en del i en bra bild? Alltså kan man nästan tänka sig att de får bättre bilder med annan utrustning. Om man då är lite försiktig kanske man törs påstå att utrustningen spelar en viss roll.

Om dom e bättre ellr sämre har jag svårt o säga, kan säga att bilderna dom får är i det stora hela rättså bra, men knappast särskilt kreativa. I mina ögon har dom bättre utrustning än som själva förstår. Många har redan planerat vilken optik o grejer dom vill ha efter dom sommarjobbat, men har änuu inte ens utforskat det dom redan har.

I detta fall tycker ja faktiskt de e fotografen som e begränsningen. Men en kompakt presterar ju knappast så bra som en systemare på auto, så med en sämre utrustning hade det förmodligen inte blivit så bra som de fakstiskt blir.

Fotograferingen hänger mkt på bägge, både fotografen och utrustningen, dom ska bara förstå varanndra.

ErlandH skrev:
Jag tror det är ett större problem att så många fotografer överskattar sin egen förmåga och envisas med att tro att de fattar bättre beslut än kameran -- och får sämre bilder än nödvändigt genom att inte använda "auto".

Säger bara att de e tråkit dom inte försöker^^

Ludix skrev:
Fotograferingen hänger mkt på bägge, både fotografen och utrustningen, dom ska bara förstå varanndra.

Exakt. Det jag försökt säga hela tiden. Att det inte är 100% fotograf.

Erik Olofsson (-Erik-) skrev:
Ni som säger att om man har bra utrustning så kan man ta bra bilder: Vad är en bra bild? Det är ju iofs olika i allas ögon och tycken.

Att ha bra utrustning säger inte att man automatiskt tar bra bilder. Men att ha bra utrustning och framförallt rätt utrustning gör att man har möjlighet att ta bättre bilder.

Till exempel studioblixtrar gör det möjligt att ta bra studiobelysta bilder. Ett bra tele gör det möjligt att ta bra bilder på en flygande örn. Och så vidare. Jag säger inte att bara för att man har det, blir det automatiskt en bra bild. Men symbioset en bra fotograf och bra utrustning gör att det blir en bra bild. Alltså, 100% fotograf är att ta i. Även en bra fotograf behöver rätt utrustning.

Zewrak skrev:
Nej men kvaliteten på, låt säga, en havsörn på 80 meters håll med amatörens 18-55 kitobjektiv som ett proffs lånar kommer inte vara lika bra som med proffsets 150.000.- optik.

....

Nu pratar du om att använda en kulhammare att snickra med i ena fallet.

Det finns långa teleobjektiv upp mot 500 mm även för hobbyfotografen, t.ex. Tamron 200-500 för 8500:- där en pro väljer ett fast för 65000:-.

Se i övrigt liknelsen med snickarna ovan.

Den här bruden t.ex. är ett riktigt pro som här har använt en 350D "hobbykamera", kostar väl knappt 4000:- idag, tillsammans med ett fast 400 mm för 12000:-.
http://www.pbase.com/zylen/image/53119942

Daniel: Ja det är helt sant. Man kan inte slå in en spik med en tesked...

Men det jag tänkte väll mest på är då en nybörjare startar en tråd här på fotosidan och frågar om hans kitobjektiv duger och får till svars i stil med:

"Nej det är inget attt ha enligt en massa tester och mtf värden etc...satsa på 17-55 2,8 IS så har du ett bra objektiv som du kan växa i istället."

Jag tycker inte att det är fel att ha bra grejjer eller proffsgrejjer som nybörjare men det verkar idag som att allt annat som det inte står L på är skit och duger knappt som semesterkamera.

elbe skrev:
Nu pratar du om att använda en kulhammare att snickra med i ena fallet.

Det finns långa teleobjektiv upp mot 500 mm även för hobbyfotografen, t.ex. Tamron 200-500 för 8500:- där en pro väljer ett fast för 65000:-.

Se i övrigt liknelsen med snickarna ovan.

Den här bruden t.ex. är ett riktigt pro som här har använt en 350D "hobbykamera", kostar väl knappt 4000:- idag, tillsammans med ett fast 400 mm för 12000:-.
http://www.pbase.com/zylen/image/53119942

Med det kan man väl säga, sattsa mer på optiken än huset`?

Ser ut som vi alla är överens, så varför diskutera?

Jag håller med om att man inte ska föreslå att en nybörjare ska inhandla allehanda saker. Utan helt klart ska man lära sig använda de saker man har och bygga på eftersom. Och jag tror inte en nybörjare blir gladare för att han/hon köper superdyr optik eller kamera.

Och vi har fastslagit att även ett proffs behöver rätt utrustning för att utföra ett arbete. Till exempel bilden på flygstrutsen som Leif postade.

Summa sumarum, det spelar roll vad man har för utrustning och det påverkar bilderna. En amatör behöver inte ha proffsutrustning för att lära sig använda en kamera.

Slutsats: Fotografen står inte för 100% av arbetet.

Ludix skrev:
Med det kan man väl säga, sattsa mer på optiken än huset`?

Kan ju tillägga att hon är hobbyfotograf men tar bilder som ett pro med utrustning som kostar ca 22000:-. Hon har en 40D idag med samma EF 400 5,6L.

Motsvarande utrustning som en pro använder går löst på 35000:- för 1DMkIII och ca 65000:- för en EF 500 f/4L IS. Det ger kring 100000:-

Notera oxå att dessa två utrustningar ger samma bildvinkel motsvarande en brännvidd kring 650 mm.

På normalsidan har vi 50 1,8 för 1000:- eller 50 1,2L för 13500:-

På vidvinkelsidan 18-55 IS för 1800 eller EF 16-35 2,8L för 16000:-.

Bland husen har vi modeller från runt 5000:- till 1DsMkIII för ca 75000:-

En pro behöver dessa dyrare grejor för han/hon sliter ofantligt mycke mer på grejorna än hobbyfotografen, inte för resultatet!

Senast ändrad:
elbe skrev:
Kan ju tillägga att hon är hobbyfotograf men tar bilder som ett pro med utrustning som kostar ca 22000:-. Hon har en 40D idag med samma EF 400 5,6L.

Motsvarande utrustning som en pro använder går löst på 35000:- för 1DMkIII och ca 65000:- för en EF 500 f/4L IS. Det ger kring 100000:-

Notera oxå att dessa två utrustningar ger samma bildvinkel motsvarande en brännvidd kring 650 mm.

På normalsidan har vi 50 1,8 för 1000:- eller 50 1,2L för 13500:-

På vidvinkelsidan 18-55 IS för 1800 eller EF 16-35 2,8L för 16000:-.

Bland husen har vi modeller från runt 5000:- till 1DsMkIII för ca 75000:-

En pro behöver dessa dyrare grejor för han/hon sliter ofantligt mycke mer på grejorna än hobbyfotografen.

so true^^

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar