Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäklarfototråden

Produkter
(logga in för att koppla)

McRill

Aktiv medlem
Hej

Tänkte kolla med Er om det finns fler som frilansar åt mäklare. Vilken prisnivå är rätt att lägga sig på, vad tar Ni ?

Mina uppdrag brukar bli 1-1,5 timme fotograferande och kanske 30-45 minuter enkel redigering.

Jag tar 1500 + moms inkl resa i "närområdet"

Kanske kan vi dela lite tips o erfarenheter i denna tråden ?

McRill

Jag har skaffat mig grejor för att fotografera från lite högre höjd åt bland annat mäklare, se Mastphoto för exempel.
När jag gjorde min marknadsundersökning i höstas var mäklarna eld och lågor över detta. Men nu när jag har allt så är marknaden så het här i Jönköping att det räcker att dom viskar om ett hus till salu så står det 20-30 st. som vill köpa fastigheterna av dom. Eller som en mäklare sa till mig idag, "vi behöver inte sälja, vi administrerar bara papprena åt kunderna!"

Jag tar 1900:- plus moms för bilder i två positioner med masten, upp till 3 bilder per position.
Det tar mig ca: 1 timme att fota, tillkommer resa och bildbehandling sedan.

Tycker ditt pris på 1500:- verkar rimmligt i normala städer för typ 2 timmars arbete.

Hej o tack för ditt svar.

Verkar vara en hejans mast du har, hur hög är den ?

Anders

McRill skrev:
Hej o tack för ditt svar.

Verkar vara en hejans mast du har, hur hög är den ?

Anders
Jag kommer 13 meter upp med kameran och kan göra 360 graders bilder.
Fördel med mast mot balong är att jag kan fota i dåligt väder och mörker.
Behvöer inte ta "hänsyn" till folk på marken som en helikopter måste göra.

Mina priser är lite högre, samt tillkommer km-ersättning då jag sitter i bilen bara. Se på http://www.aerofoto.se

Ballongfoto kostar 3560 + moms. Jag fotar på uppdrag och efter deadline, men ibland säljer jag bilder ur "albumet", som senast för Bauhaus reklamutskick. Visst är ballongen känsligare för vind men har större aha-effekt. I vindstilla kan jag då fota även "mastbilder" med ballongen.

Har även en 15 meter portabel mast, uppdrag med den kostar 2.140 + m. Den kan jag ställa upp var som helst, för den väger bara 22 kg och med 4bens stativet. Tilläggas bör att även masten är känslig för vind, dock mindre än ballongen.

ja, som Hans säger, vissa mäklare tror att de säljer hur som helst...lite slapp atityd, men marknadne styr.

vonD skrev:
ja, som Hans säger, vissa mäklare tror att de säljer hur som helst...lite slapp atityd, men marknadne styr.
Vid två tillfällen har jag haft mäklare på plats vid fotografering, båda gånger har dom avböjt att se bilder eller att få en demo hur det funkar med mastphoto.
Även deras val av bilder gör mig emellanåt rätt förvånad.
Bifogad är en fastighet där jag har placerat telefonkabeln mot huset (övre högra) så den knappt syns.
Samt fotografering genom träd mot huset.

Bilagor

• 4bild.jpg
    4bild.jpg
    59.9 KB · Visningar: 984
Får man fråga hur och vad osv ?????

Vad använder man för kameror till detta? Hur ser du i sökaren nere på marken? Kan du zooma osv?
Låter ju lite kul detta även som användning för en privat person. Är det svårt att få tag på en mast och vad kostar det?

Piggelin-Malmö skrev:
Får man fråga hur och vad osv ?????

Vad använder man för kameror till detta? Hur ser du i sökaren nere på marken? Kan du zooma osv?
Låter ju lite kul detta även som användning för en privat person. Är det svårt att få tag på en mast och vad kostar det?
Attila, se ovan, säljer system om du vill ha.

Min utrustning är specialdesignad för mitt ändamål och jag har plockat ihop kamera och dator med tanke på att kunna fjärrstyra kameran och samtidigt se bilden i realtid som jag fotograferar.
Jag fotar alltid i råformat, kanske lite overkill men jag vill ha kontroll på mina bilder.
Så kamera, mast, dator, kontroll av mast, fjärrkontroll kamerhuvud, mastfäste bil, bil modell etc. etc. är samanställd för att passa ihop.
Jag har lagt ned mycket tid och pengar på att få en fungerande lösning och är därför inte särskilt intresserad att i detalj informera vad jag har vilket jag hoppas du förstår.

hasse lundberg skrev:
Attila, se ovan, säljer system om du vill ha.

Min utrustning är specialdesignad för mitt ändamål och jag har plockat ihop kamera och dator med tanke på att kunna fjärrstyra kameran och samtidigt se bilden i realtid som jag fotograferar.
Jag fotar alltid i råformat, kanske lite overkill men jag vill ha kontroll på mina bilder.
Så kamera, mast, dator, kontroll av mast, fjärrkontroll kamerhuvud, mastfäste bil, bil modell etc. etc. är samanställd för att passa ihop.
Jag har lagt ned mycket tid och pengar på att få en fungerande lösning och är därför inte särskilt intresserad att i detalj informera vad jag har vilket jag hoppas du förstår.

Självklart.
Var bara lite nyfiken. Men fick info som jag önskade ville bara veta lite allmänt hur det går till :)
Lycka till med nya uppdrag

Hej!
Är själv intresserad av att fotografera för mäklare. Jag har som utrustning Canon 5D, Obj Canon 24-105mm, studioblixtar, extern Canonblixt.

Vad mer skulle ni rekommendera mig att köpa in? T ex behöver jag en bättre vidvinkel och vilken skulle ni då rekommendera?

=0) Marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar