Annons

Mäklarfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffipropp1

Medlem
hej!! Ni som fotar bostäder o redigerar med fulltecknade fönster, vad rekommenderar ni?!! Att ta 3-5 raw bilder o slå ihop i PS eller finns det något bra filter man kan sätta på för att "slippa" jobba med så många bilder?? Vill ha ett snabbt o smidigt arbetsflöde med bra bildresultat. Att klippa in fönster mm tar för mycket tid. Några tips??

Jag tar först en exponering med naturligt ljus (om det finns något), sedan en där jag mäter ljuset för fönstret och sen slår en blixt rakt upp i taket på 1/1 eller ½ i kraft, då får man en exponering där fönster och inomhus är ganska bra matchat så länge taket är vitt. Lägg bilderna på varandra och måla fram just vid fönstret och ev där du har utbrända högdagrar med en lagermask.

Blir det reflexer i fönstren så prova att flytta lite på blixten eller ta en till bild utan blixt med samma exponering, så du enbart har fönstret rätt exponerat och måla in precis där reflektionen är i PS.

Lycka till!

MVH
Anton

Jag tar först en exponering med naturligt ljus (om det finns något), sedan en där jag mäter ljuset för fönstret och sen slår en blixt rakt upp i taket på 1/1 eller ½ i kraft, då får man en exponering där fönster och inomhus är ganska bra matchat så länge taket är vitt. Lägg bilderna på varandra och måla fram just vid fönstret och ev där du har utbrända högdagrar med en lagermask.

Blir det reflexer i fönstren så prova att flytta lite på blixten eller ta en till bild utan blixt med samma exponering, så du enbart har fönstret rätt exponerat och måla in precis där reflektionen är i PS.

Lycka till!

MVH
Anton

Tack för svaret!!! :) finns det inget snabbare sätt än detta?? Har själv gjort ungefär såhär tidigare själv men vill hitta ett snabbare arbetssätt. Om det nu finns.. Ex att göra HDR med raw bilder i PS... Hur blir kvalitén? O hur många olika exponeringar bör man ta för att få ett bra resultat??? Testade med två bilder (i jpeg) o det blev rätt illa....

Jo det finns ett sätt som är betydligt enklare. Du fotar tre till fyra stycken bilder och använder lite blixt på varje bild, typ 1/8 effekt. Sedan exponerar du från en väldigt ljus bild till en ganska så mörk bild (beroende på hur du vill att fönstren ska se ut).
I Lightroom lägger du sedan ihop dessa bilder med ett plugin som heter LR/Enfuse. Funkar smidigt och bra för mig!

Jo det finns ett sätt som är betydligt enklare. Du fotar tre till fyra stycken bilder och använder lite blixt på varje bild, typ 1/8 effekt. Sedan exponerar du från en väldigt ljus bild till en ganska så mörk bild (beroende på hur du vill att fönstren ska se ut).
I Lightroom lägger du sedan ihop dessa bilder med ett plugin som heter LR/Enfuse. Funkar smidigt och bra för mig!

Tack för tipset! Ska kolla detta. :) vill minska tiden i PS så detta verkar bra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar