Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mäklarbilder i hus vilseleder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag börjar själv med att prova Mäklarfotografering straxt och skulle vilja säga att den köksbild du visar på din sida ser riktigt fin ut.
Vad är det för objektiv/brännvidd du använt där?

Gällande att locka kunder till visningar verkar det inte finnas några begränsningar/moral för hur man går till väga av det jag sett hittills.

Tack! Vet inte riktigt vilken bild du syftar på, men jag brukar försöka hålla mig kring 24-30mm, lite beroende på hur stor rummen är. När det gäller optik har det varit lite olika de senaste åren. Se till att hitta ett som är skarpt ända ut i kanterna och som har lite distorsion samt sköter sig bra i motljus. De bästa optik jag har använt är Nikkor 14-24/2.8, Nikkor Pc-e 24 och Nikkor 16-35/4 (för fullformat då). Nu kör jag mest Dx-formatet och Tokina 12-24, det räcker bra med tanke på hur mäklarbilderna "misshandlas" och exponeras på webb och kopieringspapper.

jag tycker att det skett en förändring på mäklarfoto nu det är fler som kör mindre vidvinkel på bilderna o bilder med tex kort skärpedjup,detaljer osv. Jag blandar vidvinkel med tajtare bilder. Ang vidvinkel så behövs det för att kunna visa planlösningen för kör du tex en 50mm så ser du bara soffan inget mer då får du inte med att det är tex dubbla fönster i rummet osv. Det blir fort trist att kolla bildspel med bara vidvinkel o det är aldrig fel att lätta upp dom med bilder tagna med tajtare utsnitt o detaljer.
Vad ni får 135mm i från ställer jag mig oxå frågande? ska ni fota en tavla på väggen bara ;-)

135 går inte och är gluggen för porträtt med rätt proportioner

Det finns alltså ingen tekink än för vinkel så allt blir rätt.

135 går inte och är gluggen för porträtt med rätt proportioner

Det finns alltså ingen tekink än för vinkel så allt blir rätt.

Vet inte om jag förstår dig rätt här, men igen, ska du kunna visa ett helt rum utan vidvinkelobjektiv måste du kunna backa rejält. Naturlag helt enkelt.

Perspektiv har inget med brännvidd att göra. Och tvärtom.

Senn förstår jag inte riktigt vad trådskaparen egentligen vill med denna tråd.

Perspektiv har inget med brännvidd att göra. Och tvärtom.

Senn förstår jag inte riktigt vad trådskaparen egentligen vill med denna tråd.
Så det gäller inte längre, att tele drar ihop och vinkel vidgar?

Tycker mig ha märkt det fortfarande, att vill man få en ful näsa så kör nära med vinkel. De andra har förstått märker jag.

Om man står på samma plats och fotar med vidvinkel eller tele, så får man samma perspektiv, men naturligtvis olika bildvinkel, och därmed kommer olika mycket av motivet med i bild.

Det här var nytt för mig, vad är det för pryl?

En del har teleskopmaster som antingen är fristående eller sitter på bilens dragkrok, finns ett antal trådar här och på andra forum om det. Här hittade jag några bilder: http://www.mastfoto.se/1_mequipment.asp
Alternativ är helikopter, flygplan, skylift, grannens tak osv.

Något som verkar komma alltmer är istället radiostyrda helikoptrar, ofta med sex eller åtta rotorer i en cirkel.
Hittade en bra bild här: http://qubic.se/wp-content/uploads/2012/02/copter.jpg
Kan även videofilma, tex: http://www.youtube.com/watch?v=v5JIbM-buF4

Man MÅSTE fota med vidvinkel runt 20mm för att det ska funka i ett normalt hem. Ibland över 24 o ibland neråt 15mm. Vad ska man annars använda om man vill fota ett rum på 3*4m. 50mm eller? testa att beskriva din bostad med ett 50mm ...

Man MÅSTE fota med vidvinkel runt 20mm för att det ska funka i ett normalt hem. Ibland över 24 o ibland neråt 15mm. Vad ska man annars använda om man vill fota ett rum på 3*4m. 50mm eller? testa att beskriva din bostad med tt 50mm ... Att vara expert på nåt man inte jobbar med är ganska smart.

Är beredd att hålla med här.

Visst blir proportionerna bättre med ett 50mm-objektiv än vid exempelvis 20mm. Men sanningen är att de flesta översiktsbilderna av normala rum inte är möjliga med ett 50mm.
För att få en någorlunda bra bild av hur rummet ser ut så brukar det vara bra att få med 3 av väggarna på samma bild, detta brukar oftast kräva drygt 20mm brännvidd på en fullformatskamera beroende av storleken på rummet.

Här är det lite av en kompromiss hela tiden, få med mer av rummet med lite missvisande proportioner, eller mer sanningsenliga proportioner men sämre överblick.

Finns även bra mycket enklare master, exempelvis denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=682408

Den du länkade där hör nog till ovanligheten vid vanligt mäklarfoto tror jag.

Jag har sett alla möjliga, de flesta monterade på dragkroken med bilen som stabilisering. Men nu hittade jag inte många och hade inte tid att söka så mycket heller. Ville mest visa vad det var och vilka fler alternativ som finns eftersom han frågade och ingen annan har svarat på två halva sidor.

Så det gäller inte längre, att tele drar ihop och vinkel vidgar?

Tycker mig ha märkt det fortfarande, att vill man få en ful näsa så kör nära med vinkel. De andra har förstått märker jag.

Så har det aldrig varit. Det är perspektivet som förvränger bilden, d v s du går närmare med vidvinkelobjektiv 'för att få med allt' och då förvränger du bilden. Om du tar ett utsnitt ur en bild tagen med vidvinkel och jämför den med en bild tagen med tele på samma avstånd så är de exakt lika.

Jag har sett alla möjliga, de flesta monterade på dragkroken med bilen som stabilisering. Men nu hittade jag inte många och hade inte tid att söka så mycket heller. Ville mest visa vad det var och vilka fler alternativ som finns eftersom han frågade och ingen annan har svarat på två halva sidor.

Mycket bra! Intressant lösning.
Det jag undrar är hur smidigt det kan vara när det ska tas bilder från exempelvis bakgården och trädgården.

Jag plåtar en hel del från RC helikopter, klart bättre än olika master o dylikt.
Man kommer åt helt nya vinklar helt enkelt.

www.helikopterbild.se

/Janne

Mastfoto och Helikopter är ju två helt skilda saker. Dessutom har du en helt annan kostnad om du skall ta betalt för utrustning och tid. Jag har alltid min mast med i bilen och det tar mig någon enstaka minut att ta bilderna. Med
masten kommer man upp så man slipper fota huset ur grodperspektiv. Däremot ska du visa ett fantastiskt läge för en dyr sommarstuga, eller visa en gård så är helikopter överlägset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar