Annons

LX3, G10 eller annat??

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Ja, jag vet. Det finns liknande frågor innan men kanske inte exakt denna, så förlåt i förväg till er som vill klaga.

Är på jakt på en riktigt bra kompakt för att alltid kunna ha med sig o ta alla dom där bilderna man ser men inte ha kamera till med.
Tanken har länge varit Panasonic LX3 men efter att ha läst FOTOs fest på canon G10 så börjar jag fundera. Deras uppförstorade jämförelse av en bild mellan LX3 och G10 talade ju inte för LX3an direkt. Dock fick ju G10 kritik för brus men det fick ju LX3 med. LX3 är ett steg ljusstarkare och ska ha ett riktigt bra objektiv??
Vilka tycker du eller finns det någon bättre tex hmm nikon eee P6000 eller vad heter den eller Ricko GR200, ellr heter den så??

Hoppas på lite hjälp. (det är altså inte denna prisklass, typ 5000 ja letar.

Kraaamissar!

...alltid kunna ha med sig ...

Ingen av dem är väl speciellt små så för egen del skulle jag nog ha svårt att "alltid" ha med mig någon av dem - speciellt G10:an är ganska stor och tung.

Jag funderar också på en bra kompakt att kunna ha med sig.

Just nu lutar jag åt någon av de bättre Ixus modellerna eller kanske Fujis 100fd.

Jag har också klämt lite på Panasonics FX 150, specen är tilltalande men jag gillar inte knapparna och reglagen på den.

Mvh
Anders

För mig är dom i alla fall små, har aldig ägt något annat än systemkameror.
Ordet alltid ska kanske inte tas så allvarligt, men den ska kunna ligga i tex skolväskan utan att jag ska behöva prioritera bort skolböckerna.

Jag tycker både LX 3 och G 10 verkar prestera bra resultat när det gäller upplösning och färger. Tyvärr är de inte lika bra när det gäller brus och även dynamiskt omfång. När Sigma DP 1 kom ut såg den lovande ut med sin större APS-sensor. Den har tyvärr fått kritik för att vara seg och lite dyr. Sen har den fast optik, en smakfråga iof, men många tycker att det är en begränsning.
Men för bättre bildresultat är det bara att vänta på en kompakt med större sensor. Jag tror jag skippar LX 3 och G 10, som initialt intresserade mig, och ser fram emot Olympus mini-systemkamera som väntas till våren. Den kommer att bli nåntning i stil med Lumix G1 fast mindre och (verkar det) mer kompaktkameralik i huset. Den kanske kan fylla det gapande hålet mellan kompakt- och systemvärlden.

Min bästa bild är oskarp och brusig

Det torde vara ganska enkelt att göra en samanfattning som gäller kompaktkameror.
1. ALLA presterar sämre än systemkameror.
2. De två bästa är Canon G10 och Panasonic LX3.
3. Canonen är bäst på zoomomfång och dagsljus medan LX 3 vinner på kvällen.
4. De testvinnande kompakterna fungerar bra på låga ISO.

Sedan är frågan hur bra behöver du? Det är ytterligt svårt att direkt på en A4 utskrift avgöra om den är tagen med kompakt eller systemkamera.

För egen del vill jag gärna ha det bästa, men att säga att det är nödvändigt är en helt annan fråga.

Min bästa bild togs 1988 med en Minolta med 70-210 (ölburks) zoom och självladdad svartvit tri-X. Det är den bild som väckt och väcker störst uppmärksamhet av alla mina bilder. Den har inbringat mycket mer pengar än någon annan bild som jag någonsin har tagit. Den har gjort att jag varit med på TV och blivit intervjuad otaliga gånger.
Rent tekniskt är den inte något vidare, oskarp i hörnen och kornigare (brusigare)än en billig Samsung på 1600 ISO. Kvaliteten är tvivelaktig.
Ändå är det min bästa bild genom alla tider. Den gäller till och med som varande världsrekord, vad jag vet.

Köpte mig en G10 förra veckan.Supernöjd med denna "lilla" kompakta kamera.Sökte efter en snabb o inte pytteliten kamera som knappt går att hålla i o fick en helt otrolig kamera som tar mkt bra bilder.

Jag rekomenderar sony cybershot!

I och för sig har jag jämfört med andra kameror men min cybershot W-40 (äldre modell) är otroligt bra.

Snabb, pålitlig, mycket bra optik och bildkvaliteten är jättebra.

Dessutom tycker jag programvaran och själva kameran är oerhört stabil och man känner av kvaliteten i den.

Ett tips är att åka och känna på dom olika kamerorna hos tex mediamarkt,har du nåra minneskort så ta med dom dit så kan du ta ett par provbilder i butiken(snacka snällt med försäljaren)och sen lägga dom på datan hemma och se fall du blir nöjd.G10,p6000,Lx3 är jy inga superkompakta kameror men bildmässigt suveräna och går jy lätt ner i en skolväska,men vill du trycka ner den i jeans eller liten jackficka blir det problem.

Jag har själv en LX3 och är mycket nöjd med den. Bra bildkvalitet, ljusstark och ordentlig vidvinkel. Den är inte superkompakt eftersom objektivet sticker ut en del och kanske inte helt lätt att få ned i fickan. Jag tycker ändå att det är en kamera som jag kan ta med i de flesta situationer.

Brusmässigt ska man nog inte vänta sig allt för mycket av en kamera med så liten sensor. Det funkar upp till iso400 tycker jag men eftersom optiken är ljusstark för att vara en kompakt, och med inbyggd bildstabilisering, går det att ta bilder i ganska svagt ljus.

Zoom-omfånget är begränsat (motsvarande 24-60mm i småbild) men själv använder jag mest vidvinkelläget så jag tycker inte det är någon nackdel. Hellre bra ljusstyrka! Sammantaget en kamera jag kan rekommendera om du letar efter en bra kompakt.

Jo, att de hittills alltid presterar sämre än systemkameror vet jag, dock tycker jag att en bild med lite sämre kvalité är bättre än ingen bild alls. Men man ska ändå försöka få så bra kvalité det går.

DP1an var jag väldigt nyfiken på när den kom. Men den är som så många av sigmas idéer, jätte bra men man har inte tänkt på så mycket annat än sin bra idé o glömmer bort att kameran har fler komponener än tex en stor sensor.

Vilken sony cybershot?

C.Brolins idé låter jättebra. Har redan varit och klämmt på dom där men jag har tyvär inget sd-kort, bara cf.

Tack Per, tyckte från början också att LX3 verkade vara en kanonkamera men sedan har jag hört fler o fler saker som har gjort mig tveksam, men nu är jag nog inte det längre. Den verkar riktigt bra. Prioriterar inte ett jätte zoomomfång. använder 95% fast optik annars. Ljusstyrka och optisk kvalité är mycket viktigare.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto