Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LX3 vs G10

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag beställde LX3 tidigare idag. Tack för tipsen om de andra kamerorna - jag kollade upp de också. Det blev LX3 till slut mest för att den har bättre video och är mindre.(Jag gillar iofs inte riktigt utseendet på LX3, den ser riktig gammaldags ut!). Canon gick bort för att den var för stor och för att färgerna på min gamla Powershot A520 blir helt fel - speciellt de rödblåa tonerna som blir helt blåa. Tycker det ser ut som om de fortfarande inte har ändrat på det efter testen http://www.dkamera.de/testberichte/panasonic/lumix-dmc-lx3/farbwiedergabe även om det är G9 här.
Nu hoppas jag att jag inte kommer att ångra mig! :)
 
Jag var och klämde på både LX3 och G10 idag på Media Markt i Nacka. Det blir ingen av dem, LX3 känns som mest intressant men den ligger så dåligt i händerna så den går bort för det. Jag väntar på CMOS i nästa modeller...

//Daniel
 
Jag var och klämde på både LX3 och G10 idag på Media Markt i Nacka. Det blir ingen av dem, LX3 känns som mest intressant men den ligger så dåligt i händerna så den går bort för det. Jag väntar på CMOS i nästa modeller...

//Daniel

Är verkligen cmos lösningen på all världens problem?
 
Kan erkänna att jag inte vet så mycket om "kvalitétskänslan" hos LX3:an, men att jag var mycket nöjd med G9:ans kvalité.

Angående den optiska sökaren så tycker jag inte den är någon höjdare, visar ganska mycket "fel", iaf hos G9:an.

Vad jag förstår, har du nu en Canon G9, funderar på en nästan identisk kamera, Canon G10, det är ingen skillnad i bildkvalitén, mellan dessa två kameror, varför byta?
Jag har en G9:a, testat en G10:a, ser ingen skillnad på bilderna, däremot är G10:an något större, lika taskig sökare, faktiskt.
Sökaren visar bara, att du inte har missat motivet, - i så fall, sikta om!
 
Jag var och klämde på både LX3 och G10 idag på Media Markt i Nacka. Det blir ingen av dem, LX3 känns som mest intressant men den ligger så dåligt i händerna så den går bort för det. Jag väntar på CMOS i nästa modeller...

//Daniel

Hur vet du, att CMOS kommer i nästa modeller?
Kan lika gärna bli potisMOS, det går ryckten om det!
 
Vad jag förstår, har du nu en Canon G9, funderar på en nästan identisk kamera, Canon G10, det är ingen skillnad i bildkvalitén, mellan dessa två kameror, varför byta?
Jag har en G9:a, testat en G10:a, ser ingen skillnad på bilderna, däremot är G10:an något större, lika taskig sökare, faktiskt.
Sökaren visar bara, att du inte har missat motivet, - i så fall, sikta om!

Jag sålde G9:an för några månader sedan, men önskar att jag hade en kompakt igen.

Nu har jag klämt på en G10:a, men inte en LX3:a ännu. Visst är G10:an lite större än sin föregångare, men också väldigt ergonomisk och med skön känsla i. Det som talar för LX3 är bländaren, då man inte kan öka ISO så pass mycket som på en systemkamera (personligen försöker jag alltid undvika blixt).
 
Jag sålde G9:an för några månader sedan, men önskar att jag hade en kompakt igen.

Nu har jag klämt på en G10:a, men inte en LX3:a ännu. Visst är G10:an lite större än sin föregångare, men också väldigt ergonomisk och med skön känsla i. Det som talar för LX3 är bländaren, då man inte kan öka ISO så pass mycket som på en systemkamera (personligen försöker jag alltid undvika blixt).

Affärsman?
Säljer en G9:a för att sedan köpa en G10:a, lägger några pengar emellan, men får ändå en identisk kamera, skämtar du?
G10:n är inte mera ergonomisk än G9:n, rent praktiskt, men det tycker väl Canons marknadsavdelning att den är, - bättre grepp på ena sidan, ja, bra att ha, ha-ha ...
Valet är ju ditt, men jag tänjer på möjligheterna på min G9:a, vet att det hänger alltid på fotografen, hur slutresultatet blir, om inte kameran är helt kass.
 
G10:n är inte mera ergonomisk än G9:n, rent praktiskt
G10 har en stor greppvänlig ratt på ovansidan för exponeringskompensation. Det är rätt mycket bättre än att behöva trycka på en knapp och snurra på ratten på baksidan, som man måste på min G7 (och på G9 också om jag inte är helt felinformerad).

Detta till trots så tänker jag fortsätta att använda min G7 i några år till. Jag tror inte att bilderna blir bättre med en G10.
Dessutom har G7/G9 ett zoomomfång som passar mig bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.