Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lurad på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Har funderat på just detta själv. FS skulle ju kunna göra det lite svårare för bedragare genom att inte tillåta inlägg på forum förrän efter någon vecka eller tvås medlemskap. Det skulle ju oxå kunna filtrera bort en del viruslänkar som ju oxå med jämna mellanrum dyker upp. Men som Hornavan skriver; med sunt bondförnuft kommer man ganska långt...

Det där är en riktigt bra ide faktiskt=).
 
Så står det 1D Mark III på paketet och det innehåller en tegelsten när du inför personalen öppnar paketet så gör du en anmälan, öppnar du paketet hemma och upptäcker fel är det kört.
Att skriva på paketet att det innehåller något som kostar tusentals kronor är att be om att det ska "komma bort". Brukar du göra det? Annars kan du ju inte bevisa att det inte var en tegelsten du hade beställt.
 
Ja fast där håller inte jag med dig. Nästan alla mina affärer är gjorda på nätet med förskottsbetalning. Hittills (peppar peppar) så har det funkat riktigt bra.
Postförskott är bra men kostar. Visst ska man köpa prylar för flera tusen så är det bra.

Om du gör så regelbundet så är det tyvärr bara en tidsfråga innan du blir torsk.

/K
 
Tråkigt för dig. En bra regel är att aldrig föra över pengar till ett privat bankkonto innan man fått varan. Postförskott eller att träffas IRL är det som gäller.

Postförskott ger ingen säkerhet. Du måste nämligen betala innan du får ut paketet och kan öppna för att kontrollera innehållet.
 
Att skriva på paketet att det innehåller något som kostar tusentals kronor är att be om att det ska "komma bort". Brukar du göra det? Annars kan du ju inte bevisa att det inte var en tegelsten du hade beställt.

Med bussgods tar man en försäkring givetvis.
Köper numera nästan aldrig begagnat av privatpersoner då jag har firma,
men innan dess fungerade detta alltid riktigt bra och jag har aldrig blivit av med något i transporten.
MVH Julle.
 
Det är ju snarare när man blåser folk på småpengar som man kan tjäna massor, riskfritt. Eftersom det är så lite pengar är folk inte lika noga med att kolla upp säljaren, och när dom inser sitt misstag är det för lite pengar för att man ska orka bry sig med polisanmälan och hela den biten, med andra ord hamnar det på utbildningskontot. "Säljaren" däremot blåser 10-20 pers per gång, och tjänar bra med pengar på några timmars jobb.

Exakt och det är inte 10-20 per gång det är säkerligen betydligt fler. Min son blev blåst och i den rättegång som sedan kom var han och 75 personer de som åtalade bedragaren och det var säkert bara en mindre andel av de som blivit blåsta.... Hon fick förövrigt krypa in i finkan ett halvår men det är väl inget problem om man dessförinnan dragit in en halv mille rent! Dessa nätbedragare är en jävla pina och det är bedrövligt att de kan rulla på år efter år.
 
Tråkigt för dig. En bra regel är att aldrig föra över pengar till ett privat bankkonto innan man fått varan. Postförskott eller att träffas IRL är det som gäller.

Det andra alternativet är, iaf med mig, att jag skickar inget innan pengarna finns på mitt konto. Ska jag sälja nåt så är det enda alternativet för dig som köpare.
 
Postförskott är ju (iaf för säljaren) ett alldeles utmärkt alternativ. Kan du som säljare inte anpassa dig till det, ja då blir det nog till att behålla prylarna i framtiden. Fler och fler blir varse om bedrägeriernas omfattning. Genom denna tråd exempelvis.

/K
 
Det andra alternativet är, iaf med mig, att jag skickar inget innan pengarna finns på mitt konto. Ska jag sälja nåt så är det enda alternativet för dig som köpare.

Då är det bara för mig som köpare att inte handla utav dig, svårare än så är det inte.
Skulle aldrig falla mig in att betala för en vara i förskott, då letar jag upp en annan säljare.
 
Jag har under de senaste åren aldrig råkat ut för bedragare, så det finns hopp för mänskligheten :).
Men, jag brukar kolla lite och om det inte rör sig om småsummor jag kan vara utan brukar jag försäkra mig om att allt står rätt till innan jag gör affär. Allra bäst, och trevligast, är om man kan träffas personligen.
 
Att skriva på paketet att det innehåller något som kostar tusentals kronor är att be om att det ska "komma bort". Brukar du göra det? Annars kan du ju inte bevisa att det inte var en tegelsten du hade beställt.

inga problem har du skickat ett paket så är det försäkrat så då får du pengarna tillbaka så det är bättre skriva vad det är.
 
Det var någon som skrev att om det verkar för billigt för att vara sant så är det nog det också, men jag tyckte inte att det verkade för billigt för att vara sant. Annonsen gällde ett Canon 50mm 1.8 som just nu kostar 890:- nytt och jag skulle betala ca 600:-

Men men, nu har jag gett upp hoppet. Inte heller idag låg objkektivet i brevlådan, säljaren har ännu inte svarat på mail och jag såg dessutom att säljaren i alla mail utom det första har använt sig av ett ipnr från en proxyserver. I det första mailet däremot är det ett svenskt ipnr, hans riktiga?

Jag har kontaktat fotosidan gällande den här användaren för att se om någon annan kanske blivit lurad men han lite mer tid på sig innan jag gör en polisanmälan.

Kul jul, jag som är föräldraledig och jättepank, fick spara hela hösten för att få ihop de där 600:- till objektivet. Nu har jag väl råd till ett nytt lagom till sommaren.
 
Puh, det verkar inte som att jag blivit lurad. Han skrev ett mejl idag att objektivet blivit stulen när han haft inbrott i bilen så han skulle föra tillbaka pengar idag. Skönt. :)

Nu kan jag beställa ett nytt objektiv så att jag hinner fota min son innan det blivit för sent.
 
Skönt om det reder ut sig för dig. :)

Jag vet inte exakt hur det funkar i Sverige, vad för personinformation som är åtkomlig, men här i Finland har jag också betalat i förskott för det mesta. Jag ber alltid säljaren skicka fullständiga kontaktuppgifter, och så dubbelkollar jag säljarens namn och nummer på t.ex. Eniro eller via nummerupplysningen. Saknas information eller nån information verkar felaktig så backar jag ur eller frågar per mail om saken. Oftast kommer det en vettig förklaring men jag ber dem ändå skicka med postförskott om nåt varit oklart. Kommer det inte nån vettig förklaring är det bäst att backa ur.

En sak som f.ö. gör att affären känns tryggare är om säljaren använt sin jobbmail vid kommunikationen och har en fullständig signatur. Men det är ändå bäst att dubbelkolla också dem om bara möjligt.
 
Ja men transaktionen går väl inte igenom förräns jag har mottagit och hämtat ut paketet?

Ja precis, du måste betala INNAN du har fått det i handen och har möjlighet att öppna det. Så det ger ingen säkerhet för köparen. Det kan ju fortfarande ligga en tegelsten i paketet, och då har du ju lika förbannat redan betalat ändå.
 
Puh, det verkar inte som att jag blivit lurad. Han skrev ett mejl idag att objektivet blivit stulen när han haft inbrott i bilen så han skulle föra tillbaka pengar idag. Skönt. :)

Nu kan jag beställa ett nytt objektiv så att jag hinner fota min son innan det blivit för sent.

Bra att hoppas på att han verkligen för över pengarna också, så det inte bara är snack.
 
Skönt att det verkar ordna sig för dig.

Tycker att fotosidan borde se över sitt regelverk en aning.
Minsta krav för att annonsera på fotosidan borde vara att man är en aktiv medlem som lagt upp minst ett par bilder i ett album plus att man kommenterat någon bild.

Detta torde göra det väldigt jobbigt för dom som bara reggar sig för att sälja saker och kanske lura någon.

Är det fler som är inne på samma linje som mig?
 
Skönt att det verkar ordna sig för dig.

Tycker att fotosidan borde se över sitt regelverk en aning.
Minsta krav för att annonsera på fotosidan borde vara att man är en aktiv medlem som lagt upp minst ett par bilder i ett album plus att man kommenterat någon bild.

Detta torde göra det väldigt jobbigt för dom som bara reggar sig för att sälja saker och kanske lura någon.

Är det fler som är inne på samma linje som mig?

En god tanke, men en bedragare går ju enkelt runt detta genom att starta en tråd och lägga upp ett par bilder. Möjligtvis slipper man en del, men en riktig bedragare som har tusenlappar att "tjäna" tar nog den omvägen.

Jag tror fortfarande att information är bäst, och att själv kontrollera aktivitetsnivån på säljaren litet =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.