** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lurad på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

spetters

Medlem
Jag såg att det tydligen är många som har blivit lurade på pengar i köp/sälj här på fotosidan. Jag har själv köpt ett objektiv via fotosidan i dagarna och efter att ha läst att många blivit lurade så kan jag inte låta bli att bli lite paranoid. Förhoppningsvis så har jag ingenting att oroa mig över.

Hur som helst, den 26/12 förde jag över pengar för ett objektiv jag ville köpa av en användare här på fotosidan och sen dess har jag inte hört av honom, han har inte svarat på mina två mail om objektivet är skickat. Egentligen är fyra dagar inget att oroa sig för enligt mig men när han inte svarade på mail så kollade jag närmare på hans sida här på fotosidan och såg att han blivit medlem samma dag som jag la in köpesannonsen (26/12).

Dumt av mig att inte ta reda på mer uppgifter om honom innan jag förde över pengar men jag måste erkänna att jag är ganska godtrogen. Det är dessutom bara ca 600:- det rör sig om så jag litade på honom.

Förhoppningsvis är han bara lite mindre datornörd än mig och har skickat varan men inte sett mailen men OM jag har blivit lurad. Finns det något sätt att få reda på vem han är för en polisanmälan? Han uppgav ett väldigt vanligt namn och kontonummer är den enda personliga uppgift jag har. Jag har förstått att banker inte lämnar ut personuppgifter för "småsummor" ens vid polisanmälan.

Tråkigt för dig. En bra regel är att aldrig föra över pengar till ett privat bankkonto innan man fått varan. Postförskott eller att träffas IRL är det som gäller.

Tråkigt för dig. En bra regel är att aldrig föra över pengar till ett privat bankkonto innan man fått varan. Postförskott eller att träffas IRL är det som gäller.

Ja fast där håller inte jag med dig. Nästan alla mina affärer är gjorda på nätet med förskottsbetalning. Hittills (peppar peppar) så har det funkat riktigt bra.
Postförskott är bra men kostar. Visst ska man köpa prylar för flera tusen så är det bra.

Ja fast där håller inte jag med dig. Nästan alla mina affärer är gjorda på nätet med förskottsbetalning. Hittills (peppar peppar) så har det funkat riktigt bra.
Postförskott är bra men kostar. Visst ska man köpa prylar för flera tusen så är det bra.

Det var så jag också kände, jag har aldrig blivit lurad förut och även om 600:- är en förmögenhet för mig som är föräldraledig så är det ändå inte 6000:-

Jag har för mig att det nu för tiden är så att om du säger till banken att du satt in pengar på fel konto så får du uppgifter om kontoinnehavaren för att kunna ställa allt till rätta.

Problemet är att de flesta som upplåter sina konto- och personuppgifter för den här typen av affärer agerar målvakter och redan är så pass tungt belastade ekonomiskt att de inte finns någon som helst möjlighet att få tillbaks pengar från dem.

Jag har köpt och sålt en del prylar via Fotosidans marknad under åren, och det har fungerat bra med förskottsbetalning trots att det inte rekommenderas. Jag kollar dock alltid upp hur länge en köpare/säljare varit med på FS och om de är aktiva, och det var väl det du missade i det här fallet (lätt hänt om man nappar på ett billigt erbjudande).

Som alltid: om något verkar för billigt för att vara sant, så är det förmodligen inte sant ...

Jag tror inte att någon bekymrar sig om att blåsa någon för 600 kr. Tyvärr kan jag ju ha fel, men att lägga ned allt jobb med att bli medlem för att tjäna en spottstyver låter inte så trolig, när det dräller av objektiv som är 10-20 ggr dyrare.

Till exempel tar ju en banköverföring tre dagar eller så och det är mitt i mellandagarna. Om jag var om du skulle jag iallafall vänta till mitten av nästa vecka.

Lycka till!

Jag tror inte att någon bekymrar sig om att blåsa någon för 600 kr. Tyvärr kan jag ju ha fel, men att lägga ned allt jobb med att bli medlem för att tjäna en spottstyver låter inte så trolig, när det dräller av objektiv som är 10-20 ggr dyrare.

Till exempel tar ju en banköverföring tre dagar eller så och det är mitt i mellandagarna. Om jag var om du skulle jag iallafall vänta till mitten av nästa vecka.

Lycka till!
Det är ju snarare när man blåser folk på småpengar som man kan tjäna massor, riskfritt. Eftersom det är så lite pengar är folk inte lika noga med att kolla upp säljaren, och när dom inser sitt misstag är det för lite pengar för att man ska orka bry sig med polisanmälan och hela den biten, med andra ord hamnar det på utbildningskontot. "Säljaren" däremot blåser 10-20 pers per gång, och tjänar bra med pengar på några timmars jobb.

Lycka till!

Inom samma bank är det omedelbart, till en annan bank sker överföringar automatisk kl 08:30, 11:30 och 14:30. Missar man 14:30 tåget så tar det alltså 1 dag om nästa dag är vardag. Ifall det är en fredag blir det alltså 3 dagar innan överföringen sker. Därför säger banken alltid tiden som är längst för att slippa klagomål.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Som säljare vill man inte skicka varan utan att få pengar, och som köpare vill man inte skicka pengar utan att få varan. Så klart. Trist att postförskott kräver att säljaren har postgirokonto. Det duger inte med bankkonto.

Bussgods fungerar bra annars där man som köpare betalar innan paketet levereras ut.
Rek är att man även öppnar paketet innan man åker hem, samt att säljaren noggrant spec på fraktsedeln vad innehåller är.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Jag har faktiskt förr varit mycket godtrogen och många gånger kört pengar direkt till säljarens konto. Det är helt slut med det nu. Tråkigt bara som för TS, att det finns folk som lurar andra på detta sätt är mig helt ofattbart. Hur fungerar hjärnan på en sådan människa.

Varför använder inte folk internetgirot? Kräver det något eller är det inte bra?
Personligen kommer jag aldrig sätta in pengar på någons konto igen. Står i köptankarna av en 1D, men jag får nog vänta till de kommer ut någon nära nog så jag kan köra dit personligen.

Postförskott hjälper inte ett dyft. Säljaren kan skicka en tegelsten och sen står man där och har betalat för den och kan inte göra ett skvatt.

Internetgirot är hyfsat säkert, men det tar längre tid och vid en tvist är man nog rätt rökt ändå.
Jag blev utsatt för ett blåsningsförsök när jag använde internetgirot för bara någon vecka sedan, där säljaren helt enkelt sket i att skicka varan, men han hade nog inte förstått hur internetgirot funkar (synnerligen dåliga kunskaper i svenska). Lyckligtvis fick jag tillbaka pengarna, så det visar att det var en bra idé i alla fall.

Tillägg: Förresten är internetgirots "support" extremt oseriös. Personen som jag fick svar av kunde knappt svenska heller och uttryckte sig som en totalt juridiskt okunnig. Inte direkt förtroendeingivande.

Jag har köpt mycket fotoutrustning genom annonser på Fotosidan och har oftast betalat i förskott. Jag har inte haft några problem. Däremot köper jag aldrig från personer som just blivit medlemmar på Fotosidan eller inte har någon historia av inlagda bilder, kommentarer och inlägg i diskussionsforum.

Köpte för många år sedan är bärbar dator, bland de första.
Jag öppnade paketet på posten när personalen var närvarande.
Skärmen var sprucken rakt över vilket peronalen såg.

Jag skrev en anmälan och posten kom fram till att den som slagit in paketet inte hade slagit in det godkänt.

Tack vare detta fick jag mina pengar tillbaka efter ett tag.
Hade jag öppnat det efter jag kommit hem hade jag förlorat alla pengar.

Så står det 1D Mark III på paketet och det innehåller en tegelsten när du inför personalen öppnar paketet så gör du en anmälan, öppnar du paketet hemma och upptäcker fel är det kört.

Så fungerade det förr i alla fall.

Köpte för många år sedan är bärbar dator, bland de första.
Jag öppnade paketet på posten när personalen var närvarande.
Skärmen var sprucken rakt över vilket peronalen såg.

Jag skrev en anmälan och posten kom fram till att den som slagit in paketet inte hade slagit in det godkänt.

Tack vare detta fick jag mina pengar tillbaka efter ett tag.
Hade jag öppnat det efter jag kommit hem hade jag förlorat alla pengar.

Så står det 1D Mark III på paketet och det innehåller en tegelsten när du inför personalen öppnar paketet så gör du en anmälan, öppnar du paketet hemma och upptäcker fel är det kört.

Så fungerade det förr i alla fall.

Bra att du nämner detta, då jag tror många inte tänker på det. Man måste öppna paketet på plats, är det t ex en skada på paketet skall detta alltid påpekas och anmälas.

Jag har köpt mycket fotoutrustning genom annonser på Fotosidan och har oftast betalat i förskott. Jag har inte haft några problem. Däremot köper jag aldrig från personer som just blivit medlemmar på Fotosidan eller inte har någon historia av inlagda bilder, kommentarer och inlägg i diskussionsforum.

Jag har också köpt mycket här och aldrig blivit lurad, trots att jag ofta betalar i förskott. Det krävs bara lite sunt bondförnuft. Kolla att vederbörande har varit medlem en tid och ring och prata med honom/henne.
Många affärer går inte genomföra utan förskott och därför tycker jag inte man skall avråda bara för att det kan hända att man blir lurad.

I hela mitt liv har jag valt att lita på folk och det är vid ytterst få tillfällen jag behövt ångra det beslutet.
Att avråda från alla förskottsaffärer är ju som att säga att man inte ge sig ut i trafiken heller, många som gör det får ångra sig bittert.

Det är farligt att leva. Got Nytt År!

PS: En gång sålde jag två L-objektiv åt en kompis som ville att de skulle säljas per postförskott. Jag gjorde som jag blev tillsagd, men tjejen på ICA skickade paketen som vanliga postpaket.
Ett par dagar senare ringde båda mottagarna och berättade glatt att de fått sina objektiv, men hur skall vi betala undrade de. Båda betalade utan knot.

Jag har också köpt mycket här och aldrig blivit lurad, trots att jag ofta betalar i förskott. Det krävs bara lite sunt bondförnuft. Kolla att vederbörande har varit medlem en tid och ring och prata med honom/henne.
.

Har funderat på just detta själv. FS skulle ju kunna göra det lite svårare för bedragare genom att inte tillåta inlägg på forum förrän efter någon vecka eller tvås medlemskap. Det skulle ju oxå kunna filtrera bort en del viruslänkar som ju oxå med jämna mellanrum dyker upp. Men som Hornavan skriver; med sunt bondförnuft kommer man ganska långt...

Har också både köpt och sålt ett flertal ggr på FS - alltid mot förskottsbetalning eller avhämtning på plats. Å andra sidan köper jag enbart av säljare som har hyfsat lång historik på forumet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar