ANNONS
Annons

Luftrenare

Produkter
(logga in för att koppla)
Köket

Varför inte bygga mörkrummet i köket istället, där har du fläkt, vatten och avlopp.

Jag är varken kemist eller expert på fotohistoria, men jag misstänker att fotografer "förr i tiden", i alla fall dom som blev gamla, hade en viss självbevarelsedrift och använde pincetter och utsugs fläkt. Men å andra sidan så finns det 90-åringar som har bolmat cigaretter eller cigarrer sen dom var 6-7år utan att ha kool...

Är föresten sockerintolerant men har inte diabetes.

Re: När vi nu ändå....

millhouse skrev:
När vi nu ändå ha kommit långt från ämnet så varför inte få detta också. Här kommer medicinska fakta om Parkinsons sjukdom,Alzheimers sjukdom,demens och diabetes. Trevlig kvällsläsning.
Parkinsons sjukdom, lat. paralysis agitans, är en neurologisk sjukdom. Sjukdomen beskrevs första gången 1817 av den brittiske läkaren James Parkinson (1755-1824). Orsaken till Parkinsons sjukdom är skador i substantia nigra, en del av basala ganglierna. Detta ger i sin tur brist på signalsubstansen dopamin. Vad skadorna beror på vet man inte. Vissa virusinfektioner och vissa typer av kemikalier har visat sig kunna ge upphov till parkinsonliknande symptom och skador i substantia nigra, men det finns inga bevis för att något sådant är orsaken vid vanlig Parkinsons sjukdom. I en del familjer verkar Parkinsons sjukdom finnas som en ärftlig variant, men oftast kan man inte identifiera något sådant samband.Dessa familjer utgör mindre än 2% av alla med Parkinsons sjukdom.
Alzheimers sjukdom eller ofta bara alzheimer är en demenssjukdom som är uppkallad efter den tyske neuropatologen och psykiatern Alois Alzheimer (1864–1915).
Demens (latin) betyder ordagrant utan själ. Demens är en varaktig sjuklig störning av högre intellektuella funktioner med försämring av minne och logiskt tänkande samt personlighetsförändringar och emotionella störningar utan medvetandesänkning. De flesta fall av demens drabbar äldre personer, senil demens. I folkmun sägs det ibland att dementa är "senila" men ordet senil betyder kort och gott "gammal". Demens som drabbar medelålders kallas presenil demens.
Diabetes mellitus (sockersjuka) är en sjukdom där blodets innehåll av socker (glukos) är förhöjt. Blodets halt av glukos stiger om kroppen har brist på eller saknar hormonet insulin, om kroppen har ett större insulinbehov än vad bukspottkörteln klarar att producera, eller om kroppens känslighet för insulin är nedsatt så att det tillgängliga insulinet inte kan tas upp av vävnaderna. Det finns flera olika former av diabetes, varav de två vanligaste är typ 1-diabetes och typ 2-diabetes. Därutöver finns graviditetsdiabetes och sekundär diabetes. Diabetes är med över 350000 drabbade en av de vanligaste sjukdomarna i Sverige, och benämns därför ibland som en folksjukdom.[1].
Diabetes insipidus är en sällan förekommande sjukdom som förorsakar kraftigt förhöjd urinmängd. Den har inget gemensamt med diabetes mellitus utan orsakas av brist på hormonet vasopressin (ADH) som reglerar återsuget av vätska i njurarna.
Typ 2-diabetes är en muktifaktoriell sjukdom som dels har en ärftlig genetisk komponent som förstärks i närvaro av vissa livsstilsfaktorer, t ex rökning, stillasittande arbete, övervikt, stort alkoholintag och högt blodtryck. Typ-2 diabetes ingår i det sk metabola syndromet där insulinresistens råder tillsammans med bukfetma, lipidrubbningar och hypertoni. Typ 2-diabetes drabbar framförallt äldre personer men kan drabba yngre, ibland efter en graviditet eller av annan orsak.
Behandling för typ 2-diabetes går till att börja med ut på att förändra sin livsstil, det vill säga icke-farmakologiskt behandling genom att regelbundet motionera och förändring av kosten.

Går inte du på örerkurs? Jag menar vad är detta för nogånting? :) Tävling? Vem vet bäst? :)

Jag har en polare som har diabetes från födseln här i Nyköping och två som har åldersdiabetes. Tror inte du att jag vet vad det är för något och vad som orsakar sjudommen eller känner jag inte till domsbilden.

Tror du att jag är en intelligensbefriad individ?

Re: Re: ?

anonymous skrev:
Om aktivt kol samma som du eftersom den har du kanske läst till adelles nyss vad vet jag? Att jag har sagt att den funkar hemma i köket den suger matosen menade jag ironiskt men tydligen den är en svår konstart att behärska. Jag menade att det kanske lite ambitiöst för att blaska med lite plast då och då! Som grabben som ställde frågan tydligen gör om du har läst hans svar.

Om fotografernas höga oldern bara så mycket att om du har läst till deras biografi då förstår du att de flesta dog naturligt av naturliga orsaker, ålderdom. Vilket är inte ovanligt i så höga åldern.Hjärtklappning och dyligt.

Att tilverkare inte lämnar felaktiga uppgifter om kemi det kan man diskuteras men det har jag inte sagt eller nämt nogåntig om heller.Nu menar jag almänt av alla slags av kemikalier och inte enbart foto!

Så du tycker att de namn som jag nämde var inte mästare? Vart vilken värd du lever i?

Så du bara äter mat och dricker som inte innehåller färgämnen eller E220, E250 och dyligt?
Socker salt och andra konserveringmedel! Får jag fråga vad äter du? För detta är kemikalier vi vet inte vad de kommer att orsakar om 15 år. EU är på väg att just förbjuda alla de ämnerna i mat!!!!!!!

Och till sist jag fattar inte att ni tar allt för personligt. Vi är här för att diskutera och inget annat. Det är bra om man har olika åsikter och det kan man diskutera utan att man blir förbannat som du.
För det var inte jag!!!! Dessutom jag har inte pekat ut dig som den personen som har dödsångest. Även om jag har skrivit du men menade allmänt typ "you people" In english. Men jag är utlänning och ibland händer det att jag gör misstag och utrycker mig fel. så läs mellan mina rader och då kommer du inte bli förbannat!

heh, vilken del av mina inlägg beskriver att jag blaskar med plast lite då och då?

Re: Re: När vi nu ändå....

Men ,Frank har jag skrivit att den information som jag lämnade var riktad till dig ? Någon tävling är det inte bara saklig information så att dom som eventuellt läser dina inlägg och får lite väl "yvig" beskrivning får det som är rätt.
Det är nog du som börjar och sväva ut om alla dina vänner som har både de ena och det andra.
Lite info för alla andra om det behövs!
Typ-1 diabetes drabbar oftast barn och yngre vuxna, men kan förekomma i alla åldrar.
Nej, nu har jag inte tid längre , jag går ner i mörkrummet och blaskar lite,tror jag.

Re: Re: Re: Luftrenare

anonymous skrev:
......Då ska du tänka att de grabbarna jobbade med Quicksilver, höll på med Uraniumtoning olika typ av syror, Kadmium, Kaliunferrycianyd och gud vet vad, har inte tid att lista alla.......

Läste precis på vår senast köpta saltpaket. Tillats: E536 (kaliumferrocyanid). Det äter vi således dagligen och mår alldeles utmärkt...

Vill man rena luften (eller suga ut den med fläkt) tror jag mest det är för vissa lukters skull. Har själv kombinerat mörkrum/tvättstuga och där finns utsug som är kopplat till husfläkten som går dygnet runt. Den kan också ställas på högvarv när man kopierar och det fungerar utmärkt.Stoppbad och fix luktar lite syrligt. selentonaren har lite ammoniaklukt men den försvinner ganska fort och är inget problem. Problem är det dock vid svaveltoning. Det luktar stinkbomb och som när man ätit sådär 8-10 ägg... Där hjälper inte ens utsugsfläkt och knappast kolfilter.

Senast ändrad:
Se till att du har luftgenomströmmning i klädkammaren, då klarar du de flesta fotokemikalier och du får också luft att andas i. Det är
altid överlevarna som skriver historien och visst blev många fotografer gamla, i alla fall de som vi vill minnas. Du kan söka på olika siter på webben
och hitta datablad på de olika kemikalierna. De man gärna glömmer i dag är kvantiteten av gifter som fanns i den forna miljön som man konfronterades med.
Med normal hygien och ett par engångshandskar så kan du gått jobba i labbet i klädkammaren!

mvh
Lasse

walter-g skrev:
Men luften, renat eller orenat, måste ju någonstans?

Just därför jag skrev så, nåt giftigt gas har jag inte ett tanke på att försöka med. :)

Fast nuförtiden har de flesta ett centralt takfläckt så det är någ inte så dum ide som någon hade nämt här att göra labb i köket.

Re: Re: Re: Re: Luftrenare

Graal skrev:
Läste precis på vår senast köpta saltpaket. Tillats: E536 (kaliumferrocyanid). Det äter vi således dagligen och mår alldeles utmärkt...

Vill man rena luften (eller suga ut den med fläkt) tror jag mest det är för vissa lukters skull. Har själv kombinerat mörkrum/tvättstuga och där finns utsug som är kopplat till husfläkten som går dygnet runt. Den kan också ställas på högvarv när man kopierar och det fungerar utmärkt.Stoppbad och fix luktar lite syrligt. selentonaren har lite ammoniaklukt men den försvinner ganska fort och är inget problem. Problem är det dock vid svaveltoning. Det luktar stinkbomb och som när man ätit sådär 8-10 ägg... Där hjälper inte ens utsugsfläkt och knappast kolfilter.

Nisse, Potassiumferricyanid smakar inte lika gott potassiumferrocyanide. :)

Senast ändrad:
Re: Re: Re: När vi nu ändå....

millhouse skrev:
Men ,Frank har jag skrivit att den information som jag lämnade var riktad till dig ? Någon tävling är det inte bara saklig information så att dom som eventuellt läser dina inlägg och får lite väl "yvig" beskrivning får det som är rätt.
Det är nog du som börjar och sväva ut om alla dina vänner som har både de ena och det andra.
Lite info för alla andra om det behövs!
Typ-1 diabetes drabbar oftast barn och yngre vuxna, men kan förekomma i alla åldrar.
Nej, nu har jag inte tid längre , jag går ner i mörkrummet och blaskar lite,tror jag.

Nej inte alls, jag har massor med vänner trots allt. :) Till och med en sån uppkäftigt jäkel som jag kan få vänner! Är inte det konstigt? :)
För det tycker jag! :)

Re: Re: Re: Re: Re: Luftrenare

anonymous skrev:
Nisse, Potassiumferricyanid smakar inte lika gott potassiumferrocyanide. :)

Läste fel på en bokstav där...så lyd inte något råd att stoppa i er pottassiumferrIcyanid dagligen...men tag gärna en nypa pottassiumferrOcyanid var dag (med saltet). Pottassium är väl samma som kalium då?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: ?

and_ladida skrev:
heh, vilken del av mina inlägg beskriver att jag blaskar med plast lite då och då?

Det var när du inte kom ihåg vilken kemikalier du hade och när du sa att det var ett tag sen. Jag menar att detta inte beskriver en som sitter i mörkrummet varje dag. Eller hur! jag gör det och jag kan namnet på alla mina kemikalier.
Och då menar jag att man blaskar lite då och då och använder plastpapper.

Fotografiskt språk/slang i några tidningsredaktioner av deras fotografer "jag går in i mörket och blaska på lite plast". Det låter ballt. :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luftrenare

Graal skrev:
Läste fel på en bokstav där...så lyd inte något råd att stoppa i er pottassiumferrIcyanid dagligen...men tag gärna en nypa pottassiumferrOcyanid var dag (med saltet). Pottassium är väl samma som kalium då?

Yes.

Re: Re: Re: Re: ?

anonymous skrev:
Det var när du inte kom ihåg vilken kemikalier du hade och när du sa att det var ett tag sen. Jag menar att detta inte beskriver en som sitter i mörkrummet varje dag. Eller hur! jag gör det och jag kan namnet på alla mina kemikalier.
Och då menar jag att man blaskar lite då och då och använder plastpapper.

Fotografiskt språk/slang i några tidningsredaktioner av deras fotografer "jag går in i mörket och blaska på lite plast". Det låter ballt. :)

Ok. Dock var det dagligen på den tiden.
Jag spelar gitarr dagligen, men strängarnas namn kan jag inte rabbla upp baklänges på en gång. Vad säger det om mina gitarregenskaper? Inte ett skvatt.

Men jag förstår vad du menar.

Re: Re: Re: Re: Re: ?

and_ladida skrev:
Ok. Dock var det dagligen på den tiden.
Jag spelar gitarr dagligen, men strängarnas namn kan jag inte rabbla upp baklänges på en gång. Vad säger det om mina gitarregenskaper? Inte ett skvatt.

Men jag förstår vad du menar.

Inte mycket det har du rätt till men strängarna måste du väll känna till eller hur? det kan till och med jag som inte spelar alls.
Spela gitarr är roligt och givande.

Lycka till med musiken och ditt labb!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?

anonymous skrev:
Inte mycket det har du rätt till men strängarna måste du väll känna till eller hur? det kan till och med jag som inte spelar alls.
Spela gitarr är roligt och givande.

Lycka till med musiken och ditt labb!

Känna till o känna till, jag vet hur de skall låta.
Jag kunde sånt där trams förr, som noter och sådant.

Och tack! lycka till du med.

peace!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar