Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR5: byta plats av .lrdata

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
I samband med övergången från LR3 till 5 har lrdata-filen för LR5 hamnat på ett dumt ställe. Hur kan jag ändra det så att Lightroom5 verkligen hittar det nästa gång jag öppnar programmet?
Är rädd att det plötsligt inte funkar någonting längre. Man vet aldrig. Var och hur byter jag platsen för lrdata-filen?

Sen undrar jag en sak ang. lrcat-filerna och backup:
När jag installerade LR5 la sig en LR5 lrcat-fil på samma ställe som mitt gamla LR3.
Men när jag nu backupp:ar när jag stänger programmet så lägger sig lrcat-filerna då i en ny mapp som heter Backups_LR5.
Det tycker jag är utmärkt. MEN kan jag ta bort den första lrcat-filen som ligger på det gamla stället? Den skulle nämligen försvinna i samband med rensning efter LR3. Är det så att man egentligen bara behöver spara den senaste lrcat-filen eller finns det någon information i den första som inte finns i de efterföljande?

Tack för hjälpen!
 
Du säger inte vilket OS du använder, men jag förmodar det fungerar på samma sätt. Om du flyttar katalogen, så frågar LR om du vill öppna en annan katalog och då får du ange den nya platsen. Jag kör win7 och filen ligger under c:\users/min user/pictures/Lightroom och där tror jag den hamnade default från början. Där ligger också underkatalogen .lrdata med alla preview-filer, så flyttar du katalogfilen bör du nog flytta dem också.

När du uppgraderar katalogen från LR3 till LR5 kommer du att ha två kataloger i samma folder. När du vet att allt fungerar i LR5, kan du radera LR3 katalogen, men om du gör det kommer du aldrig att kunna öppna LR3 igen om du nu skulle vilja det av någon underlig anledning. Om jag minns rätt kommer foldern fortfarande att heta LR3. Den kan du döpa om till LR5. Fungerar kanske annorlunda om du kör OSX.

Backuperna av katalogfilen hamnar default på samma disk och det ska du ändra omgående. Liksom ingen större vits att ha backupen på samma disk om den går i sönder.

I LR5 gör du så här för att byta plats på var backuperna hamnar: Öppna LR och gå till Edit >Catalog Settings. Ställ in Backup every time LR exits för att tvinga fram en backup. Stäng LR5, så kommer Backup folder upp och där kan du välja en annan plats på en annan disk. Ställ tillbaka hur ofta du vill ta backuper sedan. Gamla backuper kan du radera om du inte vill ha kvar dem.
 
Tack, jag tror jag har fått till det. (Har Windows 7.)
Har bara två osäkerhetsfrågor till:

Både katalogen och preview-filer ligger nu under my pictures / Lightroom.
Lightroom hämtar katalogen därifrån har kag kollat upp.
Previewfilerna har jag däremot KOPIERAT dit, dvs. de ligger även på det gamla stället. Hur vet jag att LR hämtar dem från det nya stället och uppdaterar där?

De där lrdata-filerna har jag aldrig riktigt begripit mig på. Därav fråga nr. 2:
Jag säkerhetskopierar både bildfilerna och katalogen och dess backup:ar. Bör jag göra det även med lrdata-filen? Eller skapas de på ett magiskt sätt på nytt om allt skulle krascha så länge man har bildfilerna och lrcat-filen?
 
.............

lrdata-filerna behöver inte tas backup på (eller kopieras till ny installation av LR), det skapas nya när du öppnar någon fil för redigering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.