ANNONS
Annons

LR3, är det bara för RAW filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinSelling

Avslutat medlemskap
Hej
Nu är det dags att uppgradera mitt bild behandlingsprogram, jag använder Elements 5. Är det dumt att hoppa på LR3, är det för avancerat och stor skillnad mot Elements? Kan man behandla jpeg i LR3 eller bara RAW filer?
Jag tackar allra ödmjukast för alla råd jag får.
Mvh
Jonas

Mera

Hej
Nu är det dags att uppgradera mitt bild behandlingsprogram, jag använder Elements 5. Är det dumt att hoppa på LR3, är det för avancerat och stor skillnad mot Elements? Kan man behandla jpeg i LR3 eller bara RAW filer?
Mvh
Jonas

LR3 är mycket mera än bildbehandling. Själva bildbehandlingen är nog t.o.m. mindre avancerad med färre möjligheter än ditt gamla program. Man kan behandla JPG förstås.

LR är ett helt annat typ av bildbehandlingsprogram än Elements. LR är bra på att snabbt korrigera färg, konstrast etc. på många bilder.

Elements och Photoshop är mer att man lägger ned en timme på varje bild, använda lager, göra lokala justeringar etc.

Lightroom gör ingen egentlig skillnad på JPG och RAW. Arbetsflödet är identiskt. Jag gick själv från Elements till Lightroom och tycker att Lightroom passar mina behov mycket bättre.

Programmets struktur känns mer logiskt och "renare" än Elements och alla funktioner känns mycket väl genomtänkta.

Tänk dock på att Lightrooms redigeringsmöjligheter är mer begränsade än i Elements. De verktyg som finns är bra och kraftfulla men det saknas också många funktioner som finns i Elements. För min del saknar jag dock inget.

Hej
Mvh
Jonas

Om du primärt vill _redigera_ bilder, så är LR inte rätt produkt.
Om du primärt vill _hantera_ bilder och kunna göra _begränsad_ redigering så är LR oslagbart.

Jag _personligen_ ser ingen större vits i att arbeta med något annat än råfiler i Lightroom, eftersom just råhanterngsfunktionerna är så sömnlöst och underbart integrerade i arbetsflödet. Men, visst _går_ det.

Senast ändrad:
Jag håller med om att om man har en kamera som stödjer RAW-filer så är det lika gott att använda RAW om man har Lightroom.

Jag tycker dock det är viktigt att betona att Lightroom inte blir ett sämre alternativ för att man fotar JPG.

Det kan ju vara så att man har en kamera som inte hanterar RAW, eller att man väljer JPG för att få plats med fler bilder på kortet och hårdisken, snabbare bildserier eller något annat skäl.

Då är Lightroom fortfarande ett perfekt verktyg.

Själv fotade jag i JPG när jag skaffade Lightroom. Jag gillade programmet och efter att ha kört det några månader så insåg jag att jag lika gärna kunde fota i RAW och gick över till det. Jag hanterar dock fortfarande många JPG bilder från mina kompaktkameror i Lightroom.

Jag tycker trådskaparen skall prova Lightroom. Det går väl att ladda ner gratis testversion från Adobes hemsidan tror jag. Säkert kommer det att kännas avigt i början men ge det ett par veckor och jag övertygad om att du kommer att gilla det. Om du saknar de mest avancerade redigeringsfunktionerna så kan du ju alltid utföra just dessa i ditt gamla Elements. Ligthroom har funktioner för att integrera med andra redigeringsprogram om man så behöver.

Tack!

..till Er alla som har tagit sig tid till att ge mig svar på mina funderingar och frågor, det har hjälpt mig mycket kring detta.

Bästa hälsningar
/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar