Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR.ta bort bilder från "all phot.." men inte i "collect.."

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Äntligen lite julro, så passar på att sortera bilder i Lightroom!

Jag vill kunna hittare enklare bland bilderna och ett steg i rätt rikning är för mig att få bort bilderna från "all photographs" i library men behålla dom i olika collections.


går det??

GOD JUL alla fotosidare!
 
Vet inte men det borde väl inte gå? Jag menar "All photographs" är väl just det - alla bilder.

Vad jag förstår har "Library" panelen inga konfigurationsmöjligheter men om du istället går till t ex Collections panelen så kommer du ju att se ett urval.

Jag förstår nog inte riktigt ditt syfte.

God Jul!

Anders
 
tanken med det hela är att när jag laddat in nya kort och inte lagt dom i någon collection än så vill jag ha dom på en speciell plats, i det här fallet är det "all photo.." men allt eftersom jag sorterar dom så ska dom försvinna från den mappen


allt går att göra genom att jag varje gång jag laddar in nya kort så lägger jag dom i en separat kollektion, men det känns som att gå över bäcken för att hämta vatten
 
Men du har väl någon vettig struktur i "Folders"? Eller lägger du alla bilder i en och samma mapp?

Min uppfattning är att oavsett vilket program man använder så skall man ha sina bilder lagrade i en någorlunda logisk struktur på hårddisken.

Mvh
Anders
 
henrikgbg skrev:
som det är just nu så är alla bilderna sorterade i datum ordning i folders, hur sorterar du själv?


GOD JUL!

I princip det samma. Först en folder Bilder, därunder en för varje år och under respektive år i princip en för varje fototillfälle.

Mvh
Anders
 
henrikgbg skrev:

Jag vill kunna hittare enklare bland bilderna och ett steg i rätt rikning är för mig att få bort bilderna från "all photographs" i library men behålla dom i olika collections.
går det??

Folders är det viktiga! Här har Du kopplingen mellan vad som finns fysiskt i dina kataloger på hårddisken OCH som samtidigt finns i din LR-katalog/databas.
"All Photograps" är alla bilder i din katalog/databas och som finns i någon av Foldrarna.

Collections bör ses som ett mera tillfälligt sätt att sortera sina bilder, det är bara en massa "pekare" in på bilder vilka för en och samma Collection kan finnas i flera olika foldrar.
Gör Du Delete på en bild i en Collection, försvinner den från aktuell Collection men EJ från sin Folder i databasen eller fysiskt på hårddisken.
Gör Du Delete på en bild i en Folder, så försvinner den från LR och eventuellt (Ditt val) även fysiskt från hårddisken!
Hoppas detta hjälper Dig lite - jag anade en oklar bild av sammanhangen...
 
Jag har nu ca 65 000 bilder i LR, och det helt avgörande är att ha en bra struktur bland sina mappar på hårddisken.

Jag har sedan flera år en liknande struktur som Anders, med en toppmapp bilder, sedan årtal, och längst ner en mapp per fotograferingstillfälle.
Jag namnger mappen med tagningsdatum (med automatik) sedan lägger jag på en kort beskrivning så att jag visuellt kan se vad bilderna innehåller. Går också att söka på.

Skulle jag lägga alla tagningstillfällen samlat under ett år skulle det bli för otympligt med många mappar. Jag grupperar ihop dom med ett löpnummer och lägger så mycket som går på en DVD i varje mapp.

Det jag tror du efterfrågar får du om du har en mapp per tagningstillfälle. Sedan kan du gruppera ihop bilder från olika mappar med Collections. tex julfirande från olika år. "All Phorographs" går inte att ändra och är precis vad det säger. Kan vara bra att lätt markera alla bilder.


/Lotta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.