Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR Presets

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag är tyvärr ingen manualkille och har förmodligen tryck på någon knapp i LR? När jag expoterar en LR-RAW med setting till TIFF så vill jag att inställningen följer med, hur funkar det och vilken button?

/Ulf

Sorry,,,om jag gör en presets på en bild i LR och expoterar den bilden till en egen map som Tiff, kan jag då få settingen inskriven i bildfilen. Så nästa gång bilden öppnas visas settingen i LR?

/Ulf

ALLT du gör med en bild i lr finns i lr, alltid. När du återupptar redigeringar så fortsätter du bara där du slutade.
O det har inget med export att göra.

ALLT du gör med en bild i lr finns i lr, alltid. När du återupptar redigeringar så fortsätter du bara där du slutade.
O det har inget med export att göra.

Det är min uppfattning också att det skalll vara så? Om bilden tas upp PS försvinner settingen då?

Det var någon som tipsade om här på forumet att man kunde aktivt kryssa i så att LR alltid sparade sin data, den knappen fipplade jag på men kommer inte ihåg var den finns i LR?

/Ulf

Det är min uppfattning också att det skalll vara så? Om bilden tas upp PS försvinner settingen då?
I lr kan man ha hur många virtuella kopior som helst av en bild. Svartvita, extra skärpta, helblå osv
Men de utgår alla från samma original, alltså bara 1 fil på disken.
När man har en bild framme så kan man via hmv välja edit in o tex ps.
Då bör du få en fråga om HUR du vill öppna den. Tex med eller utan lrs förändringar. När du sedan har förändrat den i ps o stänger ps så kommer den att dyka upp som en ny fil i lr.
Denna nya fil har givetvis inte längre ngn koppling kvar till de förändringar som en gg gjordes i lr.

Du menar nog att instruera LR att alltid skapa xmp sidecar-filer som innehåller LR-s redigeríngar. Dessa läses av Photoshop ifall du öppnar dina RAW-filer utanför LR. Inställningen för detta hittar du i kataloginställningar i menyn om du är i biblioteksdelen.

Jag är tyvärr ingen manualkille och har förmodligen tryck på någon knapp i LR? När jag expoterar en LR-RAW med setting till TIFF så vill jag att inställningen följer med, hur funkar det och vilken button?

/Ulf

Högerklicka bilden, välj export, där kommer du finna format för export. Om jag förstod frågan rätt då?

Du menar nog att instruera LR att alltid skapa xmp sidecar-filer som innehåller LR-s redigeríngar. Dessa läses av Photoshop ifall du öppnar dina RAW-filer utanför LR. Inställningen för detta hittar du i kataloginställningar i menyn om du är i biblioteksdelen.

Exakt, en informationsfil som alltid följer med. Kan du peka var knappen ligger?..:) En fråga, om PS öppnar en LR-fil (TIFF) och sedan sparar den försvinner då all information som LR skickar med?

Jag jobbar med sRGB, ör Adobe RGB att föredra i detta fall?

Jag behöver gå en LR/PS kurs...;)

/Ulf

Nej det skrev jag ju tidigare.
När du börjar redigera i PS så väljer du OM du vill ha med LR justeringar.
När du är klar i PS så sparar du ner en ny, PS redigerad, fil som blir synlig i LR som en egen fil.
LR kan jobba VIDARE med filen. Alltså du börjar "på ny kula" från det läge som du lämnade PS.

Men det du en gg gjorde i LR kan du givetvis inte komma åt.
Tex gör du nästan alla justeringar i LR i lager o det kan inte LR hantera.

Moderskeppet rekommenderas det varmaste när det gäller kurser. Köp medlemsskap så länge du anser att du behöver.

Nej det skrev jag ju tidigare.
När du börjar redigera i PS så väljer du OM du vill ha med LR justeringar.
När du är klar i PS så sparar du ner en ny, PS redigerad, fil som blir synlig i LR som en egen fil.
LR kan jobba VIDARE med filen. Alltså du börjar "på ny kula" från det läge som du lämnade PS.

Men det du en gg gjorde i LR kan du givetvis inte komma åt.
Tex gör du nästan alla justeringar i LR i lager o det kan inte LR hantera.

Moderskeppet rekommenderas det varmaste när det gäller kurser. Köp medlemsskap så länge du anser att du behöver.

Tack för svaren, Moderskeppet verkar bra,,,problemet för mig nu är att jag har fipplat på någon knapp så att settingen inte följer med, sparas bilden som Tiff och öppnas upp igen i LR så är alltså settingen borta?

/Ulf

Exporterade bilder är inte tänkta att öppnas i LR igen. Du kan ju enkelt göra om exporten från råfilen ...

Om du däremot väljer "Edit in..." i LR och öppnar filen som en TIFF kommer den att finnas i LR-katalogen och du kan se alla gjorda ändringar.

Du behöver nog som sagt läsa på lite om arbetsflöde i Lightroom ;)

Exporterade bilder är inte tänkta att öppnas i LR igen. Du kan ju enkelt göra om exporten från råfilen ...

Om du däremot väljer "Edit in..." i LR och öppnar filen som en TIFF kommer den att finnas i LR-katalogen och du kan se alla gjorda ändringar.

Du behöver nog som sagt läsa på lite om arbetsflöde i Lightroom ;)

Förmodligen...;) Jag är en katastrof när det gäller manualer. Vill bara kunna se hur settingen ser ut.

/Ulf

Tack för svaren, Moderskeppet verkar bra,,,problemet för mig nu är att jag har fipplat på någon knapp så att settingen inte följer med, sparas bilden som Tiff och öppnas upp igen i LR så är alltså settingen borta?

/Ulf
Vad menar du med settingen?
Vart skall den följa med?
Vad är det du sparar?

Det är som sagt xmp filer du pratar om. Den finns i menyn EDIT->Catalog Settings->Metadata
kryssa i Include develop....
kryssa i Automatically... ifall du vill spara ALLA xmp filer i LR annars boks inte i denna utan tryck på CTRL+S för att spara den bilden du är intresserad av.

Exportera filer är färdiga bilder, dvs xmp justeringar följer INTE med. Utan xmp gäller ifall du öppnar originalfilerna utanför LR som i exempelvis Photoshop. Då kan du fortsätta där med dina justeringar.

Det är som sagt xmp filer du pratar om. Den finns i menyn EDIT->Catalog Settings->Metadata
kryssa i Include develop....
kryssa i Automatically... ifall du vill spara ALLA xmp filer i LR annars boks inte i denna utan tryck på CTRL+S för att spara den bilden du är intresserad av.

Exportera filer är färdiga bilder, dvs xmp justeringar följer INTE med. Utan xmp gäller ifall du öppnar originalfilerna utanför LR som i exempelvis Photoshop. Då kan du fortsätta där med dina justeringar.

Stort tack, tror jag kommit på det nu. Precis,,, settingen följer inte med när filen väl är expoterad.

/Ulf

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto