Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR eller Iphoto? Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Havochfjäll

Ny medlem
Jag har tänkt skaffa en dator endast för att hantera mina bilder i framtiden. Inte använda den för något annat.

Jag är inget proffs så det får inte bli för komplicerat. Jag kommer inte att jobba iraw utan tänkt att nöja mig med JPEG. Bättre att det är enkelt och att jag använder programmen istället för att välja något komplicerat som jag inte lär mig och inte använder.

Har hört mycket positivt om LR. Min fråga är, LR eller Iphoto? Om det blir LR, ska jag då ha en MAC eller en PC? Har idag en Mac som jobbdator då jag upplever mindre strul jämfört med då jag hade en PC.

Tacksam för lite råd.

-michael-

Hade jag haft det valet idag, skulle det vara enkelt. Mac och LR.
Som du säger.. Jag upplever också mindre strul på en Mac, och i Lightroom har du ju möjlighet att "växa"?
Visserligen så ingår väl iPhoto i en ny Mac, så det har du ju redan isf...

LR ska snarast jämföras med Apples Aperture, men om du inte tänker använda råformat är det nog hugget som stucket.

Skulle säga LR och på vilken plattform är hugget som stucket, är min erfarenhet.

Länge sen jag körde Aperture men minns att det är en riktigt RAM-slukare. I övrigt är det nog väldigt personligt, men för mig är LR självklart.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto